Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: SwedeMac - Uppstickare på nätet

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-09 22:59
Ursprungligen av David Molarin:

Då jag var på swedemac.se senast fanns varken företagsnamn eller kontaktuppgifter. Skulle aldrig beställa något av någon som inte informerar om detta.

Det upptäckte jag också för ett tag sen när jag besökte sidan. Redaktionen borde vara mer kritisk när det gäller sådana tips till oss medlemmar. Ett telefonnummer är ett måste för företagets trovärdighet.

Här är konsumentverkets checklista för handel på internet. Där står det som första och viktigaste punkten något som klart fattas på Swedemac.se.
http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=855&lngArticleId=117

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-10 01:30
Ursprungligen av Homy:

Det upptäckte jag också för ett tag sen när jag besökte sidan. Redaktionen borde vara mer kritisk när det gäller sådana tips till oss medlemmar. Ett telefonnummer är ett måste för företagets trovärdighet.

Här är konsumentverkets checklista för handel på internet. Där står det som första och viktigaste punkten något som klart fattas på Swedemac.se.
http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=855&lngArticleId=117

Anledning till att det inte funnits något telefon nummer är ganska enkel.
Det har varit strul med att hitta en passande lokal för detta och tills detta är löst på ett riktigt sätt så bedrivs veksamheten delvis hemmifrån.
Att lägga ut ett hemnummer hade varit ännu mer oseriöst.
Skulle min flickvän sitta i luren och besvara alla sortes olika frågor till kunder som undrar över någo, när hon knapt vet hur man stänger av en mac?

Kommer därimot att lägga upp ett mobil nummer till mina nya arbets mobil & tillfällig adress, där ni kan nå mig 7 dagar i veckan.
Hoppas detta är svar nog.

Mvh Christian Nielsen

Swedemac.se

Det ska vara roligt att ha en Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 23:47

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 03:50
Ursprungligen av Redaktionen:

Christian är 21 år men har redan samlat på sig erfarenhet ifrån flera olika företag - senast var det inom ICA-koncernen.

Med handra ord packade han upp varor på ett lager eller satt i kassan.

Jag håller med tidigare talare om sidans brister. Om man är inkapabel att skriva korrekt svenska bör anlita någon som gör det åt en.

Ursprungligen av Doktor G:

Med handra ord

svenska bör anlita någon

Man skall inte kasta pil i kuvös! Att se över sitt eget språkbruk innan man slänger dynga på andra är en dygd och att fela är dessutom mänskligt.

För egen del tycker jag det är odelat positivt att det kommer fler aktörer på marknaden, det skadar aldrig att röra om lite i grytan och i slutändan väljer ju konsumenten själv var man vill handla. Man behöver inte älska alla, men steget därifrån till att utan anledning kritisera på ett icke konstruktivt sätt anser jag vara ganska långt.

Lycka till med den nya verksamheten.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 10:14

Jättekul med nya aktörer på marknaden, välkommen!

Ett råd: Om jag hittar en liten försäljare på nätet som jag inte känner till sen innan (som din) så är jag väldigt noga med att kolla upp att det verkar seriöst, finns ju en del skojare. Därför skulle det vara väldigt bra om det fanns någon "Om oss"-meny på sidan så man vet vem/vilka som står bakom. Även om det är litet och nystartat, känns det mycker tryggare att handla då. Telefonnummer, om än bara till en kontantkortstelefon, är också superviktigt.

Vidare så måste jag hålla med om att särskrivningen i loggan/slogan "Din mac leverantör på nätet" sticker i ögonen, speciellt då det är så "cementerat" i själva loggan.

Snygg sida annars! Macig!

Lycka till /T

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-10 10:32
Ursprungligen av torbjorn2000:

Jättekul med nya aktörer på marknaden, välkommen!

Ett råd: Om jag hittar en liten försäljare på nätet som jag inte känner till sen innan (som din) så är jag väldigt noga med att kolla upp att det verkar seriöst, finns ju en del skojare. Därför skulle det vara väldigt bra om det fanns någon "Om oss"-meny på sidan så man vet vem/vilka som står bakom. Även om det är litet och nystartat, känns det mycker tryggare att handla då. Telefonnummer, om än bara till en kontantkortstelefon, är också superviktigt.

Vidare så måste jag hålla med om att särskrivningen i loggan/slogan "Din mac leverantör på nätet" sticker i ögonen, speciellt då det är så "cementerat" i själva loggan.

Snygg sida annars! Macig!

Lycka till /T

Det kommer till att komma upp en kontakt sida underdagen. Och slogan ska jag genast se till att min käre kolega rätta till.

Mvh
Christian Nielsen

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 21:53
Ursprungligen av Chilawert:

Man skall inte kasta pil i kuvös! Att se över sitt eget språkbruk innan man slänger dynga på andra är en dygd och att fela är dessutom mänskligt.

Haha. Typiskt att jag skulle råka stava fel själv
Jag skyller på att det var så sent på natten och att jag var trött. Och om det var en text som skulle publiceras hade jag korrekturläst den.

Ursprungligen av Doktor G:

Haha. Typiskt att jag skulle råka stava fel själv
Jag skyller på att det var så sent på natten och att jag var trött. Och om det var en text som skulle publiceras hade jag korrekturläst den.

Du är förlåten, broder!

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-13 14:31

Sidan är Uppdaterad.

Ursprungligen av Prehn:

Sidan är Uppdaterad.

Skriv ihop också Mac och Leverantör, eller använd bindestreck.
Lycka till med din nätbutik!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-16 21:43
Ursprungligen av Prehn:

Sidan är Uppdaterad.

Så ska det se ut. Bra jobbat! Lycka till!

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-10 10:09
Ursprungligen av Doktor G:

Med handra ord packade han upp varor på ett lager eller satt i kassan.

Jag håller med tidigare talare om sidans brister. Om man är inkapabel att skriva korrekt svenska bör anlita någon som gör det åt en.

Visst har jag både suttit i kassan och plockt upp varor.
Men just nu driver jag en butik och har vandrat runt lite på it biten.

Mvh

Christian Nielsen

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 12:04
Ursprungligen av Doktor G:

Med handra ord packade han upp varor på ett lager eller satt i kassan.

Jag håller med tidigare talare om sidans brister. Om man är inkapabel att skriva korrekt svenska bör anlita någon som gör det åt en.

Men Doktor G, föri h-e. Glashuset!

Lycka till C!

Kristofer tänkte nog på "våran", som däremot inte finns. Vår heter det. Att en del säger våran beror nog på att man säger vårat istället för vårt, och sen tror man att det skall vara precis som med "huset/bilen", alltså "vårat/våran"... Men nog med OT.

Christian, jag tycker det är modigt och väldigt bra av dig att våga ge dig ut i macmarknaden, på nätet, i Sverige. Det kan inte vara det lättaste, men såna marginaler som det blir. Tyvärr kan jag inte säga att det finns något jag skulle köpa av dig, eftersom allt utom själva datorerna finns på billigare ställen som komplett m.f. Och det är ju faktiskt plånboken som styr, inte lojalitet. Fast det är klart, dina priser på vissa spel är faktiskt inte så pjåkiga... dock förundras jag över hur du kan ha Warcraft 3 och expansionen för 350 kr/st när man kan köpa Battle Chest från t ex webhallen för 300 kr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-10 12:45
Ursprungligen av Baron Bosse:

Kristofer tänkte nog på "våran", som däremot inte finns. Vår heter det. Att en del säger våran beror nog på att man säger vårat istället för vårt, och sen tror man att det skall vara precis som med "huset/bilen", alltså "vårat/våran"... Men nog med OT.

Men herregud, ta det lite lungt med att döma ut folks språkanvändning.

Bra böckers svenska ordbok:
Våran vårat (vard.) vår

Hoppsan, ordet fanns visst ändå. Och då är ju inte ens ordböckerna kompletta vad gäller "riktiga" ord.

Hur ska någon någonsin kunna våga vara språkanvändare när till och med accepterade ordformer döms ut här? Ett första steg kan vara att inte döma alla andras språkbruk efter sitt eget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-10 11:58

Kanon med fler aktörer!

Om du lyckas ta in spelet Victoria så köper jag snart min första produkt på swedemac!

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-10 14:56
Ursprungligen av coach:

Kanon med fler aktörer!

Om du lyckas ta in spelet Victoria så köper jag snart min första produkt på swedemac!

Från och med i morgon(senast) ska du kunna besträlla detta spelet ifrån oss.

Mvh
Christian Nielsen

p.s
kontakt fliken kommer inte upp fören på måndag. Om ni vill ha reda på telefon nr eller adress är det bara att maila mig eller söka på swedemac på www.eniro.se

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-12-10 14:53

Kul med fler nätbutiker, konkurrens är alltid bra.

Några kommentarer bara. Sajten känns lite halvfärdig och ogenomtänkt. Det finns särskrivningar lite över allt i på sajten, exempelvis "Digital Kamera", "din mac leverantör på nätet", Web Kamera" osv. Dessa måste bort om sajten skall göra ett seriöst intryck på mig. Ordna någon som korrekturläser alla texter på sajten.

Vidare så visar bilden på förstasidan en iPod 3G, men jag antar att det är iPod 4G annonsen avser? Dessutom tycker jag annonsen bör vara klickbar, så att man förflyttas till försäljningssidan för produkten vid klick.

Sen är det ju självklart att du måste få upp information om företaget, telefonnummer, postadress, organisationsnummer, leveransvillkor, returpolicy osv lättåtkomligt direkt på sajten. Tror i princip ingen kommer handla från sidan om denna information ej finns tillgänglig.

Ursprungligen av akesson:

Vidare så visar bilden på förstasidan en iPod 3G, men jag antar att det är iPod 4G annonsen avser?

Sen är det väl iBook G3 på bilderna?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-10 16:06
Ursprungligen av akesson:

Kul med fler nätbutiker, konkurrens är alltid bra.

Några kommentarer bara. Sajten känns lite halvfärdig och ogenomtänkt. Det finns särskrivningar lite över allt i på sajten, exempelvis "Digital Kamera", "din mac leverantör på nätet", Web Kamera" osv. Dessa måste bort om sajten skall göra ett seriöst intryck på mig. Ordna någon som korrekturläser alla texter på sajten.

Vidare så visar bilden på förstasidan en iPod 3G, men jag antar att det är iPod 4G annonsen avser? Dessutom tycker jag annonsen bör vara klickbar, så att man förflyttas till försäljningssidan för produkten vid klick.

Sen är det ju självklart att du måste få upp information om företaget, telefonnummer, postadress, organisationsnummer, leveransvillkor, returpolicy osv lättåtkomligt direkt på sajten. Tror i princip ingen kommer handla från sidan om denna information ej finns tillgänglig.

Faktum är att jag har haft ett flertal kunder redan, detta trots att det inte funnits någon kontaktlista. Men som jag har skrivit ett flertal gånger nu så är detta på G.

Jag ber återigen om ursäkt för särskrivningarna och håller på att fixa till detta nu.
Anledning till att annonserna just nu inte är klickbara är att företaget som jag hyr webshoppen av har haft lite strul med detta. Men det ska naturligtvis fixas.
Jag är medveten om att sidan kan kännas lite "oslipad" just nu, detta av den enkla anledning att det blev panikartad bråska med att få igång den innan jul.
Bilden på iBook är en iBook.
Och bilden på iPod ska jag kolla vidare på.

Jobbar ständigt med att förbättra sidan, och är tacksam för alla åsikter,sypunkter mm.

På G:

Nyhetsbrev.
Kreditkortsbetalning.
Kontaktsida.
Uppdatering av bilder.
40 nya produkter.
Och ett rejält bonussystem, ju mer du handlar desto bättre rabatter & erbjudande till kunden.

Mvh

Christian Nielsen

Ursprungligen av Prehn:

Bilden på iBook är en iBook.

Jag tyckte nämligen att det såg ut som om den hade det mer genomskinliga tangentbordet, dvs. var iBook G3. Dessutom ser det ut att stå iBook och inte iBook G4 på skärmen.

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/1024/ibook_06.jpg

Men men, skitsamma

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-10 20:36

Tips

Det vore bra med en "Rea"-länk till alla spel med lågt eller nedsatt pris under spelavdelningen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 16:10

Tycker att det var mycket gnäll över butiken.
Själv tycker jag att insiativet att öppna en Macshop på nätet är helt klart värt en eloge.
Tycker nästan det är värt en 99mac tårta.

Lycka till med butiken.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-10 16:17
Ursprungligen av Perry:

Tycker att det var mycket gnäll över butiken.
Själv tycker jag att insiativet att öppna en Macshop på nätet är helt klart värt en eloge.
Tycker nästan det är värt en 99mac tårta.

Lycka till med butiken.

Man tackar.

om några produktbilder skulle vara felaktiga så hämtas de väl lättast från apple.com/pr

ett litet tips

lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-13 22:13

Jag är imponerad av initiativet och ambitionen! Hoppas att det faller väl ut och du blir rik på kuppen!
Det händer massor på macfronten nu... riktigt kul!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 17:30

Vad hände med swedemac.se? Ledsnade han på allt snack om sär skriv ning och stängde butiken? Hemsidan verkar ligga nere i alla fall.

Ursprungligen av goteh:

Vad hände med swedemac.se? Ledsnade han på allt snack om sär skriv ning och stängde butiken? Hemsidan verkar ligga nere i alla fall.

Han kanske kom på att det inte är av ekonomiskt intressa man skall sälja mac

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-05-09 20:55
Ursprungligen av motif:

Han kanske kom på att det inte är av ekonomiskt intressa man skall sälja mac

Det sist nämda är närmast. Apple har gjort det hel omöjligt att någonsin slå sig in på denna monopol styrda marknad. Men nya projekt på G och ett av dom kommer att beröra mac. Dock inte via försäljning.

Bevaka tråden