Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt ljud - när datorn flyttas eller "tiltas" på ngt sätt...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-04-28 01:14

Nu är polaren orolig, hans 12" låter konstigt. Men bara när datorn ex. flyttas och tiltas i sidled eller lutas fram o tillbaka. Han upptäckte det när han skulle flytta datorn fr skrivbordet en dag.

Ngn som har några idéer?

Han blev ruggigt skraj o trodde att den skulle kasta in handduken.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 01:59

Det låter som exakt samma sak som drabbade min tolva: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73321

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-28 06:50

En hårddisk är som en gyro när den snurrar. Den vill helst stanna kvar i samma riktning. Ändrar man riktningen genom att tilta datorn blir påfrestningen på hårddiskaxelns lager ganska stor. Då slits den som mest. Blir det glappigt i axellagret kan hårddisken komma att nudda orörliga delar av hårddisken, tex läshuvuden (de är förvisso rörliga, men de snurrat inte). Då låter det så där konstigt och det är högrisk att hårddiskytan skadas.
Vill du ha en hårddisk som håller länge? Låt bli att tilta datorn när hårddisken är igång. I vila spelar det ingen roll.

Den hårddisken ger upp vilken dag som helst! Se till att det finns bra backup.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-04-28 11:00

Ngn annan som tror samma sak? Eller har egna erfarenheter att dela med sig?

Ursprungligen av capojava:

Den hårddisken ger upp vilken dag som helst! Se till att det finns bra backup.

Min PowerBook 12" låter så enbart när jag kör cd/dvd i kombination med tilt/rörelse...

1
Bevaka tråden