Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport vs. fast IP nummer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-01 19:41

Jag har en fråga angående hur man kan få airporten och datorn att använda samma IP nummer. Jag har BoNet och har alltså fått ett fast IP nummer, men jag kan inte använda på något bra sätt eftersom jag använder mig utav Airport nätverk hemma.

Dvs airport stationen använder sig utav det fasta IP numret och min dator får ett dynamiskt via DHCP.

Jag skulle vilja komma åt min dator från jobbet genom att använda Carracho eller Hotline, men det går ju inte efersom jag inte har något fast IP nummer på datorn. Är det någon som har något tips om detta är möjligt?

  • Medlem
  • 2001-12-02 17:27

Öppna AirPort Admin Utility och ställ in basstationen så att den inte delar ut IP-nummer via DHCP, alltså inte tillåter flera användare att dela på en anslutning. Se till att du väljer att inte ansluta via DHCP i nätverksinställningarna. Typ, nåt liknande är det i alla fall. Prova.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-02 18:09

Jag har försökt göra detta, men kan fortfarande inte få det att fungera? Några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-02 20:54

stäng av distrubera ip-adresser och slå på ethernet-brygga. så kommer alla protokoll igenom utan problem.

Tänkte fel, det blir ändå ett separat ip (som är privat) för din dator. Annars kan du ju öppna upp specifika portar till din dator via airporten.

[ 02-12-2001: Meddelandet ändrat av: hgu ]

  • Medlem
  • 2001-12-03 00:14

öhh är det inte så att bonet låser på
nätverkskortets MAC adress och om man byter kort/dator/router måste få den nya enheten aktiverad ??

Det gör den nog även för PC. Pinga routern upprepade gånger så slår nog deras switch igång igen... tror det finns äldre trådar om just detta här - prova med att sök mer om detta här på 99Mac. Min ena son som har PC och bytte nätverkskort fick igång sin koppling till Bonet på ett par pingningar.

/ Olle

  • Medlem
  • 2001-12-04 09:06

MAC adress gäller både för pc och Mac
det är nätverkskorterts id nummer

serut såhär 00:30:65:c2:cc:e7

1
Bevaka tråden