Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fallerande hårddisk i Powerbook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 01:27

Hallå.
Jag misstänker att min hårddisk i min 12" AluBook är på väg att ge upp. Problemet består av att den ger ifrån sig ett missljud som låter ungefär som om man sticker in ett papper i en fläkt. Det hela började för ett par månader sedan utan förvarning, men då lät det bara när datorn inte var på en 100% horisontell yta. Det begränsar ju givetvis användningsområdet för en bärbar, men jag valde ändå att ignorera det hela. Nu har det dock börja låta även när datorn står på skrivbordet och det känns mindre kul.

Vad tror ni? Det borde väl vara ett tydligt tecken på att den är på väg att ge upp?

Jag har cirka två veckors garanti kvar, men jag är inte speciellt pigg på att skicka den till Holland i en månad och låta en främling fingra på den. Skulle förresten Apple godkänna den som trasig? Hårddisken fungerar ju trots allt fortfarande, även om den låter illa.

Jag har tittat igenom PBfixits guide, men är lite tveksam till om jag skall våga mig på operationen, eftersom jag inte vill förstöra något. Om jag skulle byta ut den så funderade jag på den här http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/208945/details
Är det någon med erfarenhet av nämnda disk eller har någon annan att rekommendera?

Jag tänkte att jag passar på att uppgradera till 5400 varv samtidigt så jag får lite bättre prestanda, men hur är det med värmeutvecklingen? Min PB är varm nog som det är, ni som har bytt; blev era maskiner varmare?

Tacksam för hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 02:20

Jag har haft samma problem med min PB12". Efter några månader med oljudet började disken bli långsammare och långsammare. Jag provade att installera om OS X, men det löste inte problemet.
Förra veckan fick jag nog och för att förhindra den oundvikliga kraschen köpte jag en 100GB Seagate Momentus på 5400rpm (~1900kr från jmedata.se). Jag bytte själv enligt ovanstående guide. Problemet löstes!
Datorn är nu snabbare än den någonsin varit och inte märkbart varmare. Du borde göra samma sak innan det är för sent. (:

Den disken (Fujitsu MHT 80GB 5400RPM) satte jag i min vita iBook i höstas. Funkar perfekt, blir dock lite varmare än orginalet! Men snabbare förstås.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 01:41

Okej, jag har bestämt mig, jag beställer en ny HD och försöker mig på att operera mitt barn.

Enligt Fixits guide ska man bl.a. ha en Philips-mejsel #0, hur ser en sådan ut? Med lite tur har man en sådan redan.

Ett av stegen är att ta bort något som kallas EMI Finger, vad är det för något av ren nyfikenhet? (http://www.pbfixit.com/Guide/53.3.2.html)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 18:55
Ursprungligen av Doktor G:

Okej, jag har bestämt mig, jag beställer en ny HD och försöker mig på att operera mitt barn.

Enligt Fixits guide ska man bl.a. ha en Philips-mejsel #0, hur ser en sådan ut? Med lite tur har man en sådan redan.

Ett av stegen är att ta bort något som kallas EMI Finger, vad är det för något av ren nyfikenhet? (http://www.pbfixit.com/Guide/53.3.2.html)

Philips-mejsel är en vanlig stjärnmejsel. Jag använde Clas Ohlsons "Verktygssats för mobiltelefon" (30-8074) där lagom stora mejslar och torxnycklar följer med.
EMI står för ElectroMagnetic Interference och EMI-fingret är den lilla metallbiten som fjädrar mot minnesluckan för att avskärma störningen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 18:30

Även jag ahr upplevt detta ljud ibland. Min är en 12" 867 som jag köpte i Aug-2003. PBn har vait med om fruktansvärt mycket och det enda oroväckande är just det där ljudet. Hörde det så sent som igår... men jag undrar verkligen vad det kan vara för något. Jag menar.. de enda gångerna jag har hört ljudet som låter som något mekaniskt slirande... är när jag gör ganska tunga saker på maskinen och i samband med att fläkten är igång. Och just det här ljudet dyker bara upp någon gång i månaden. Första gången var i okt/nov, så det är ju ett halvår sedan. Har visserligen funderat på att byta upp mig ändå, dels till en större hårddisk men också en snabbare. Är det någon hårddisk i 100GB-kategorin som man bör akta sig för?

Bortsett från fördelarna och nöjet med en ny hårddisk, så kan det ju vara intressant att ta ut problemdisken och montera in den igen. Den kan ha rubbats i position tillräckligt för att fortplanta vibrationer mot en bit kabel eller upp mot tangentbordet eller själva chassit. Du har ju i alla fall ingenting att förlora på att kolla. Men en ny hårddisk är ju alltid trevligt...

http://www.pbfixit.com/Guide/25.0.0.html

Är du säker på att det inte är som det låter, dvs något fel på fläkten.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 14:22

Ja, ljudet kommer från hårddiskens placering i maskinen. Ljudet hörs även när fläkten inte är igång, men tystnar när hårddisken går ner i vila.
Det låter kanske inte exakt som ett papper i en fläkt, men något åt det hållet. Det är svårt att beskriva, men man kanske skulle kunna jämföra det med ljudet som uppkommer av något som vibrerar, ungefär som om skivorna i enheten inte skulle snurra helt jämnt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 22:41

Jag bytte hårddisken i fredags och det var i grevens tid för den gamla gav upp totalt bara några timmar innan jag fick den nya på posten. Helt stendöd.

Det gick hursomhelst bra att byta den, även om det var litte pilligt. Totalt kostade det cirka 1150:-, dvs HD + frakt + två mejslar.

Jag upplever en viss prestandaförbättring, inget enormt men ändå märkbart, och temperaturen har höjts med några grader. I övrigt är den som vanligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 23:52

Två saker.

Doktor G. Hur upplevde du pillandes med att få bort "F"-tangenterna? Var det klurigt, finns det något bra sätt att få bort dom så att dom inte går sönder (i samband med isärskruvandet av PBn)?

Missljudet som jag haft beror enbart på fläkten. Men det är mycket märkligt. Det låter som ett mekaniskt slirande och verkar vara i området kring CTRL... ALT tangenterna.. hårddisken eller en fläkt? För när tempraturen går ner och fläkten går ner i varv låter inte misslljudet. DESSUTOM har jag upplevt en mycket märklig sak eller om det bara är i samband ( ? ) Jag nergraderade system extensionfilen som påverkar när fläkten går på (vid vilken tempratur), och i samband med det har missljudet försvunnit. Märkligt.

Någon annan som också kört med dom lite högre tempraturerna länge och kan ge någon kommentar om hur datorn mår? (Powerbook 12" 867)

Tack på förhand.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 03:19
Ursprungligen av Mono:

Två saker.

Doktor G. Hur upplevde du pillandes med att få bort "F"-tangenterna? Var det klurigt, finns det något bra sätt att få bort dom så att dom inte går sönder (i samband med isärskruvandet av PBn)?

Missljudet som jag haft beror enbart på fläkten. Men det är mycket märkligt. Det låter som ett mekaniskt slirande och verkar vara i området kring CTRL... ALT tangenterna.. hårddisken eller en fläkt? För när tempraturen går ner och fläkten går ner i varv låter inte misslljudet. DESSUTOM har jag upplevt en mycket märklig sak eller om det bara är i samband ( ? ) Jag nergraderade system extensionfilen som påverkar när fläkten går på (vid vilken tempratur), och i samband med det har missljudet försvunnit. Märkligt.

Någon annan som också kört med dom lite högre tempraturerna länge och kan ge någon kommentar om hur datorn mår? (Powerbook 12" 867)

Tack på förhand.

Det gick lätt att ta bort tangenterna. Ta tag i det vänstra hörnet på tangenten och lyft uppåt så lossnar den utan problem.

Vid ctrl/alt sitter hårddisken (nåja, i närheten i alla fall) Fläkten sitter vid ungefär vid tangenterna 5-6-7.

Stoppade i en 100gb fujitsu i min 12" alu. Förutom att det var rätt så plättlätt så ska du se upp med en kontakt som måste lossas för att komma åt hårddisken. väldigt lätt att hela kontakten från moderkortet följer med.

Men som sagt.. Köp en vanlig mejselsats modell mindre, några torxnycklar och skriv ut pbfixit skurvguiden så kommer det att vara ett rent nöje.

1
Bevaka tråden