Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kombinera trådlös router med vanlig?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 13:35

Kanske en märklig fråga... Men min fru har sin arbetsplats hemma - jobbar på distans via adsl-anslutning. Jobbet har försett henne med en router som är programmerad för största säkerhet. Jag kommer alltså inte in i Routern för kunna ändra några inställningar. Den är inkopplad först i kedjan efter adsl-modemet. Senare i kedjan har vi en 8-portars switch som vårt "privata" nät här hemma.

Övriga förutsättningar och önskemål:
Jag har en ny 54Mbps trådlös Router (Buffalo cable/DSL router) som jag gärna skulle använda - tänkte utrusta min iBook G3 (vit) med Airport-kort och skaffa en AirPort express för att låta stereon spela iTunes (som finns i min stationära G5).

Fråga 1:
Kan jag häkta på den trådlösa routern först i kedjan och koppla in hustruns "jobbrouter" på en av de 4 TP-uttagen utan att behöva ändra inställningarna i hennes router?

Fråga 2:
Om ovan inte fungerar - kan jag koppla in den trådlösa routern på ett av TP-uttagen på hustruns jobb-router (antar att jag då ställer in Bufflon på "cable" och inte "DSL"), och därigenom få ett "sub-nät" där den trådlösa routern delar ut IP-adresser (trådlöst + det vanliga ethernet-nätet med skrivare och ett par macar).

Fråga 3:
Fungerar iTunes i alla trådlösa nätverk oavsett fabrikat på routern (kan jag överföra iTunes från MacG5 via "icke-mac-trådlös-router" till AirPort express?

Tacksam för svar/tips
Torbjörn Axner, Västerås

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 13:56
Ursprungligen av Axner:

Fråga 2:
Om ovan inte fungerar - kan jag koppla in den trådlösa routern på ett av TP-uttagen på hustruns jobb-router (antar att jag då ställer in Bufflon på "cable" och inte "DSL"), och därigenom få ett "sub-nät" där den trådlösa routern delar ut IP-adresser (trådlöst + det vanliga ethernet-nätet med skrivare och ett par macar).

Torbjörn,

Lämpligast är nog att koppla in din Buffalo på ett av TP-uttagen på hustruns jobb-router.

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 14:51
Ursprungligen av Axner:

Fråga 1:
Kan jag häkta på den trådlösa routern först i kedjan och koppla in hustruns "jobbrouter" på en av de 4 TP-uttagen utan att behöva ändra inställningarna i hennes router?

Med största sannolikhet går det INTE.

Ursprungligen av Axner:

Fråga 2:
Om ovan inte fungerar - kan jag koppla in den trådlösa routern på ett av TP-uttagen på hustruns jobb-router (antar att jag då ställer in Bufflon på "cable" och inte "DSL"), och därigenom få ett "sub-nät" där den trådlösa routern delar ut IP-adresser (trådlöst + det vanliga ethernet-nätet med skrivare och ett par macar).

Din hustrus router delar nog redan ut IP-adresser (dvs agerar DHCP-server), och det kan bara en apparat göra åt gången. Enklast kopplar du in din nya router med switch/hub delen in i hustruns router. Dvs du använder inte WAN porten alls på din nya router. Sedan ser du till att den inte agerar DHCP-server och vips har den blivit en "dum" trådlös acesspunkt. Alla datorer som ansluter till den kommer att få sina IP-adresser från din hustrus router.

Ursprungligen av Axner:

Fråga 3:
Fungerar iTunes i alla trådlösa nätverk oavsett fabrikat på routern (kan jag överföra iTunes från MacG5 via "icke-mac-trådlös-router" till AirPort express?

iTunes och AirportExpress kan du använda fritt oavsett fabrikat i övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 17:56

Tack för snabba svar - jag återkommer med en rapport när jag hunnit prova med ett Airport-kort i macen!
Torbjörn Axner, Västerås

1
Bevaka tråden