Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö i HTML

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att man tidigare inte kunde skriva åäö bara som bokstäver när man gjorde sin hemsida på Mac, utan fick använda en massa tecken som sedan lästes som bokstäverna åäö.

Gäller detta fortfarande under Jaguar? Om man måste det, finns det ingen genväg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-27 21:31

å = &...aring;
ä = &...auml;
ö = &...ouml;
Å = &...Aring;
Ä = &...Auml;
Ö = &...Ouml;

Obs! Ta bort "..."

Så är det väl i alla OS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-27 21:31

Det gäller ju vilken dator du än använder för att göra hemsidor.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
Å = &Aring;
å = &aring;
Ä = &Auml,
ä = &auml;
Ö = &Ouml;
ö = &ouml;</pre>

  • Medlem
  • 2003-01-27 21:39

Begränsnigarna ligger inte i jaguar utan i HTML..

Här har du en lista på specialtecken som "Å Ä Ö Ê ËÜ osv

http://ramses.coolfreepages.com/

Om du tycker det är jobbigt att skriva "& auml" istället för ä.. så skaffa ett hemsideprogram typ dreamweaver.. det finns några enklare program gratis, kolla på versiontracker.. Taco heter ett vill jag minnas

[ 27. Januari 2003, 21:41: Meddelandet ändrat av: nixon ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-27 21:52

PageSpinner fixar sånt utan problem.
En mycket bra HTML-redigerare, tycker jag och många med mig. Dessutom svenskutvecklad!

Såhär är det: Ska du skapa korrekt kod så ska du använda dig av ovan föreslagna koder för varje specialtecken. Alla html-editorer klarar detta mer eller mindre automatiskt.

Men i praktiken går det utmärkt att göra hemsidor som innehåller svenska tecken *om* de är windows-kodade. Dvs om du sitter på en windowsdator och skriver din kod med svenska tecken rakt av och sedan ftp:ar upp koden så blir det rätt i webbläsaren. Alla webbläsare är förinställda på att hantera teckentabeller och ISO-latin är oftast förinställt.

Om du däremot skriver koden på en mac och ftp:ar så blir det fel på svenska tecken. Om du inte ställt inte ftp-programmet att kunna konvertera textfiler till iso-latin (Anarchy klarar det tror jag).

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 00:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke F:
PageSpinner fixar sånt utan problem.
En mycket bra HTML-redigerare, tycker jag och många med mig. Dessutom svenskutvecklad!

Pagespinner är ett fantastiskt program, men den hanterar tyvärr inte grekiska, för oss som sysslar med det. Grekiska på webben är en hel vetenskap. Digga koden (ett av sätten) på papastefanou.net

Adrian - Tack för ditt svar... jag förstod att det var något sådant. Jag sitter på en PC nu och kodar min hemsida i "wordpad", och det funkar utmärkt att skriva åäö och sedan ladda upp direkt. Jag ska kolla upp programmet du tipsade om till Mac.

Är det någon annan som har förslag på FTP-program till Mac som klarar detsamma. Det suger rätt mycket att måste skriva alla tecken istället för åäö!!!

  • Medlem
  • 2003-01-28 10:48

mathias, Varför inte göra rätt från början?

Om du skriver koderna så följer du alla standarder och du vet att det fungerar i alla lägen.. Alla HTML editorer klarar ju av det, eller du behöver ju bara använda sök/ersätt i en text-editor

Jag kan förstå om man vill slippa koda alla svenska tecken hela tiden, även om det är det korrekta sättet att göra det.

Om man sitter i Dreamweaver eller någon annan html-editor så är det ju en sak, då är det bara att skriva rakt av. Men om man t.ex. kodar i BBEdit så kräver det några extra steg (kommando-alt-T) och sen blir texten rätt oläsbar också.

Att söka och ersätta är inte ett seriöst alternativ, då måste man ju göra minst sex separata sökningar (åäöÅÄÖ) och sen helst även en del andra (éè osv).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mathias:
Adrian - Tack för ditt svar... jag förstod att det var något sådant. Jag sitter på en PC nu och kodar min hemsida i "wordpad", och det funkar utmärkt att skriva åäö och sedan ladda upp direkt. Jag ska kolla upp programmet du tipsade om till Mac.

Är det någon annan som har förslag på FTP-program till Mac som klarar detsamma. Det suger rätt mycket att måste skriva alla tecken istället för åäö!!!

Det beror på att Windows och Mac använder olika kodning av tecknen, det kodning som används av Windows (om man kör t.ex. på svenska) är till stora delar samma som de flesta webläsare antar som standard om inte annat anges (dvs ISO-8859-1). Mac använder oftast MacRoman där t.ex. tecknen för åäö inte stämmer med 8859-1.

Men man ska väl kunna tala om om man använder nåt annat, nåt i den här stilen: meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" men sedan är det en fråga om läsarna klarar det för alla kodninger.

Så det finns väl två sätt att lösa problemet, skriva som vanligt och se till att texten sparas som ISO-8859-1 eller använda "HTML kodning" av tecken (det kan behövas för specialtecken i vilket fall).

Min lösning är att använda BBEdit och omvandla till "HTML kodning" alternativ ett "renderingsprogram" (liknande Mason för de som vet vad det är) som rendrerar sajten och isamband med detta kodar om tecknen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-28 13:06
Citat:

citera:
Om man sitter i Dreamweaver eller någon annan html-editor så är det ju en sak, då är det bara att skriva rakt av. Men om man t.ex. kodar i BBEdit så kräver det några extra steg (kommando-alt-T) och sen blir texten rätt oläsbar också...

...
Min lösning är att använda BBEdit och omvandla till "HTML kodning" alternativ ett "renderingsprogram" (liknande Mason för de som vet vad det är) som rendrerar sajten och isamband med detta kodar om tecknen.

Pagespinner fixar alltså detta utan vare sig tangentbordskommandon eller sök och ersätt.
Skriv din text med åäö precis som du normalt gör när du skriver.

Spara.

Klart!

hmm...hur har du matat in grekiskan?

Borde man inte kunna med ett grekiskt tangentbord och teckenuppsättning kunna skriva direkt i en unicode-editor.

Eller är jag helt ute och cyklar...(har inte stenkoll på detta direkt)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 14:51

Ett WYSIWYG-program för att skriva HTML som är gratis är ju Netscape Composer (ingår i Netscape). Duger utmärkt för enkla sidor.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 20:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
hmm...hur har du matat in grekiskan?

Borde man inte kunna med ett grekiskt tangentbord och teckenuppsättning kunna skriva direkt i en unicode-editor.

Eller är jag helt ute och cyklar...(har inte stenkoll på detta direkt)

Har inte superkoll själv faktiskt, har precis börjat köra grekiska på datorn. Måste säga att inom Mac OS X är stödet helt fantastiskt! Grekbokstäver går att ha i adressboken och i filnamn etc.

Det är på webben det blir krångligt. Verkar finnas ett gäng olika sätt att koda det, varav inget har stöd överallt, typ. Jag har stoppat grekiskan direkt in i ett program som heter Unicode Checker. Tror att det var HEX jag fick det i, vilket verkade funka på flest ställen.
Jag är bara tacksam att grekiskan är så stort inom forskning och vetenskap, så att det läggs resurser på att få det att funka i datorvärlden, annars hade det nog inte varit lätt

Jag har ett speciellt ÅÄÖ-problem: Hur flyttar jag enklast en sajt gjord i Pagespinner till Dreamweaver?

Jag har använt Pagespinner i flera år och gillar programmet, även om det har sina begränsningar. Men nu ska jag byta över till Dreamweaver, delvis för att enklare kunna samarbeta om en sajt med PC-människor. Men när jag öppnar sajten i Dreamweaver visas åäö som Œ?? och så vidare. Det borde rimligen finnas något enklare sätt att ändra teckenkodningen än att söka&ersätta genom hela sajten.

Tacksam för tips!

/
Johan

1
Bevaka tråden