Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maximal pixelbredd, tack ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle för 99mac vara av godo om blev omöjligt att lägga upp bilder över en viss pixelbredd, ser helt enkelt fult ut. Se exempel överst i tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73632
Borde (?) gå att sätta vissa begränsningar, som exempel så tillåter inte "Vilda Webben" ( chat för oss singlar ) bilder över 27k och tror att dom satt gränsen vid 435 pixlar. I tråden som jag pekade på så är måtten 716x412 pixlar - helt klart fult när inlägget spärrar ut sin TABLE.

Olle

Personligen tycker jag funktion går över form. I exemplet du tog upp är bilden 10 pixlar för bred, hade du då varit gladare om personen som länkade till bilden hade hoppat över att göra det eftersom forumet inte tillät det? Då hade du kanske startat en tråd om "Använd fler bilder i inläggen" istället.

Borde väl gå att implementera ett skript som automatiskt skalar ner bilderna till givna maximala mått för bilder som överstiger detta. Finns nog en uppsjö av sådana skript ute på nätet.

Jag har lite svårt att se vad som skulle kunna vara "funktion" i det exempel som jag gav. Är också av den uppfattningen att själva layouten av ett forum där bilder spretar lite hejvilt är rent utsagt fult. Att 99mac sedan är lite inkonsekvent med regler om hur stora bilder får vara kanske borde upp på bordet - ja i vissa forum är det helt spärrat med att ens kunna visa en bild, där visas istället själva länken även fast man valt att länka till en bild... en liten påminnelse till användarna skulle säkert inte avskräcka någon från att publicera sina inlägg. Vågar nästan ta gift på att jag försökt länka till mindre bilder som faktiskt ligger på mitt "mac.se-koto" men bara fått en ren länk till bilden. Att just detta exempel råkade vara nära en gräns för hur stora bilder som skulle acepteras är kanske inte mycke att orda om men när folk lägger upp skärmdumpar som är bortåt 1600 pixlars bredd ja då tycker jag att det är lite väl fläskigt. Strunt samma, jag levererade bara en synpunkt efter som just detta forum är till för feedback, jag har ingen tro på att förslaget skulle tas emot med jubel.

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte konsekvensen av större bilder att räkningen för 99mac blir högre än om bilderna hade ett färre antal byte?

Mvh - Olle

RÄTTELSE: Vid test att direktlänka från Yahoo så funkade det inte men däremot så fungerade det via mac.se - sorry jag kan haft fel lite högre upp i texten.

Senast redigerat 2005-04-19 00:35
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-19 06:54

Håller med Olle, för breda bilder ÄR störande, fult, gör att man måste skrolla sidleds och är altsomoftast helt onödiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 08:48

Det går väl att fixa så att det automatiskt blir en nedskalad thumbnail som visas om bilden är för stor. Och så kan man klicka på den för att få se bilden i fullskala?

Om bilderna bifogas till inläggen skalas dom ner automatiskt. Däremot går det inte att skala bilder som ligger på andra servrar och länkas in med IMG-taggarna.

Med andra ord: Bifoga bilderna till inläggen så är det no problemas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 09:51

Annars fanns ju "VBT" (världens bredaste tråd) på OT en gång i tiden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-28 16:10

Här är ett skräckexempel i ämnet:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=64244 :eek:

1
Bevaka tråden