Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappkommando – backup

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-07 13:57

Har en fråga!

Skulle vilja ha ett mappkommandoscript som gör en kopia på mappen, lägger den på en specifik plats med ett tidsintervall, låt säga 1 gång i veckan.

Mitt företag använder nämligen entourage och jag använder Thunderbird. Och vårasn backup gillar inte det. Så jag skulle vilja att min dator placerar en kopia på min mailmapp på servern (som jag alltid är uppkopplad emot).

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-07 14:06

Hur menar du som mapp kommando?

Tycker annars att det vore ett cron jobb men det är jag inte hundra på hur man fixar till. Söker man på google hittar man säkert hur man gör ett shell script som körs tex engång om dagen eller så.

Mappkomando kräver att man sätter nåt i mappen, eller öppnar den eller nåt dyl.

I crontab kan du skriva in när du vill att saker ska ske, att sedan kopiera en mapp från ställe 1 till ställe 2 är inga konstigheter.
Jag skulle dock se till att ha cpMac installerat, det är ett UNIX kommando som tar hänsyn till resource forks vilket vanliga cp inte är lika bra på.

Hmmm annars kanske du skulle kunna köra ditto... ett annat UNIX kommado som synkar mellan tåv ställen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

...tar hänsyn till resource forks...

Vad är resource forks?

...Jesper

Ursprungligen av nextstopbombay:

Vad är resource forks?

Det är den den gamla typen av "paket" som används främst i mac os 9 och tidigare.
Man kan lägga till bilder, ljud, mm i filen med hjälp av "resource forks".
I Mac OS X så används främst "paket" istället: vilket går ut på att en mapp med en "filändelse" tex .app hanteras som ett "paket". Om "paketet" öppnas så öppnas mappen som ett program lr som ett dokument lr något annat som är en "enhet".

om du kopierar något i "Terminalen" och vill vara säker på att "resource fork":en följer med så kan du använda:

ditto -rsrcFork käll_fil mål_fil

(ditto följer med när du installerar Mac OS X)

1
Bevaka tråden