Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett litet förslag

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då och då när 99macs utformning har diskuterats, så har några tyckt att det borde finnas en betygssättning på diskussioner, utifrån hur intressanta man tycker att de är. Idén har aldrig tilltalat mig, förrän jag kom på följande: Man skulle kunna ha en betygssättning, och, i kombination med den, en funktion för att sortera diskussioner efter popularitet. Dvs. man kan göra en sökning som sorterar trådarna efter betyg.

Bara "a modest proposal" - jag vet inte om andra skulle gilla det. Men jag tror att om man gör funktionen enkel att hitta, även för de som besöker 99mac för första gången, så skulle den kunna få folk att snabbt hitta de intressantaste diskussionerna. Med andra ord kanske det finns en större chans att man stannar, och upptäcker vilket fantastiskt forum det är. Och för oss som har varit här länge, så skulle den kanske låta oss "suga på de godaste karamellerna" lite längre, eftersom man lätt hittar tillbaka till gamla favoritdiskussioner.

En nackdel finns dock. Funktionen kommer antagligen att lyfta fram diskussioner som närmar sig datorkrig, eller handlar om nya lanseringar, på bekostnad av specifik problemlösning. Om man helst vill ha 99mac som ett verktyg för att så snabbt som möjligt hitta lösningar på diverse udda problem, så finns det en risk att sådana trådar dränks ännu mer än nu av "pratsamma" trådar. För jag tror att ju mer trådar vi får av typen "allmänna åsikter om den nya produkten X", så blir det svårare att hitta rätt tråd när man söker efter precisa frågor - exempelvis hur man lägger sina användarkonton på en annan partition än systemet. Kanske finns orden "användare" och "partition" i någon 12 sidor lång diskussion om en ny version av OS X, och i en rad andra "pratiga" diskussioner, vilka gör det svårare att hitta relevanta sökträffar?

Oj, det blev också ett ganska "pratigt" inlägg för ett ganska enkelt förslag. Men som sagt, så tror jag att en sortering efter popularitet skulle kunna ge ännu mer liv åt forumet, genom att lyfta fram de intressantaste diskussionerna för både nya gäster och gamla rävar.

Låter intressant. Att lyfta fram de mest givande trådarna för att förenkla för andra som letar i det hav av trådar som finns tror jag skulle vara bra, om det gick att genomföra vettigt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-22 02:35

Även en möjlighet att ändra status vore bra, tex. Besvarad och Obesvarad, och därefter kunna sortera efter detta. Perfekt när man söker svar på någon fråga.

Ursprungligen av etna:

Även en möjlighet att ändra status vore bra, tex. Besvarad och Obesvarad, och därefter kunna sortera efter detta. Perfekt när man söker svar på någon fråga.

Just den här varianten att märka trådar som lösta har jag efterlyst länge. Varje gång jag fört det på tal så har det liksom 'tystnat' och jag undrar ständigt om det kanske inte är en så briljant ide trots allt eller om iden är svår att genomföra. Phpportalen kör den stilen och gör det mycket lättare att hitta relevanta inlägg när man söker.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-01-22 09:57

en funktion jag saknar är "Mina medelanden" som finns i phpBB som visar vilka trådar man skrivigt i så man snabbt hittar tillbaka till samma disskution... Om denna funktion finns så vart?

Frågan är väl vem som skall avgöra om diskussionen är bra eller mindre bra, författaren till tråden, den som läser densamma eller en moderator...?

För det är ju så att smaken är delad i vad som gör en tråd intressant eller ej.

mvh

Ursprungligen av xplane:

Frågan är väl vem som skall avgöra om diskussionen är bra eller mindre bra, författaren till tråden, den som läser densamma eller en moderator...?

För det är ju så att smaken är delad i vad som gör en tråd intressant eller ej.

mvh

för den som söker svar på ett problem så måste väl alla [löst]-märkta trådar inom intresseområdet betraktas som intressanta träffar. Om jag i en sökfunktion kunde bägränsa urvalet trådar som märkts [löst] så skulle det kännas betydligt mer meningsfullt att söka ordentligt innan man startar nya trådar.

Testa betygsätta nyheter nu: http://www.99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=18

Som ni ser har en del nyheter fått 1 till 5 stjärnor vilket är betyget uselt till utmärkt. Du sätter betyget intill sökrutan i respektive diskussion.

Vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 17:11

Jag har svårt att tro att det skulle funka som en allmän funktion - vad vi tycker är intressanta diskussioner är ju så olika beroende på intresseområden. Och skillnaden i våra kunskaper är ju också enorm - en standardfråga om OS X adminbehörighet skulle t.ex. jag tycka var jätteintressant om den kom idag eftersom jag är ganska ny (både här och i X-miljö) medan ni som fått den hundra gånger och tycker sånt är hur basic som helst knappast skulle ge den 5 stjärnor...

Ursprungligen av Björnström:

Testa betygsätta nyheter nu: http://www.99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=18

Som ni ser har en del nyheter fått 1 till 5 stjärnor vilket är betyget uselt till utmärkt. Du sätter betyget intill sökrutan i respektive diskussion.

Vad tror ni?

möjligen om långt fler trådar vore betygsatta och om det gick att söka efter träffar med visst antal stjärnor.

Förutom mitt (och andras) förslag om [löst]-märkning av trådar så skulle jag kunna tänka mig en knapp på alla trådar (eller inlägg) på vilken läsaren trycker om denne anser sig ha blivit hjälpt av att läsa den. På så sätt skulle trådar (eller inlägg) samla 'relevans'-poäng och underlätta den ofta ganska bökiga träffgallringen.

Kan vi inte ha en knapp till som heter "Men Guuud, det här har ju redan tagits upp i andra trådar typ tusen gånger redan!"?

1
Bevaka tråden