Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket märke på DVD?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I väntan på min 20" iMac G5 har jag en undran? Nu när Mac klarar bårde DVD-R och DVD-R, är valmöligheten större. Risken att välja en dålig kvalitet är också större. Är det något märke som är bra? Finns det något märke man skall undvika? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-04-01 09:16

Verbatim

Jag kan rekommendera Verbatim, lite dyrare men så fungerar dessa också.
Jag har bara en defekt av 270 bränningar.

Undvik:
Princo
TraxData
mfl av lågprismärkena.

/Niklas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 09:33

Jag rekommenderar nog Philips. Där har jag aldrig haft någon defekt. Men Verbatim har gett mig 20% felbränningar... Men det kanske var otur, med tanke på ovan skrivna inlägg.

//Mr.Kongo

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 10:02

Jag har typ aldrig haft problem med att bränna varken på macen eller pecen, med nåt märke. Så länge det är "kända märken" tycker jag det brukar funka bara fint.

Jag håller med om Verbatim som jag kör med för både CD och DVD. Betalar hellre någon krona extra för att slippa bränna skrot på skivorna. Det räcker att man kör skrot på en eller två billiga skivor för att idén med lågpris ska bli meningslös.

  • Medlem
  • 2005-04-01 15:38

Har bränt mången skiva i mina dar, från alla möjliga märken, både dyra och billiga. Ytterst sällan har jag haft några problem - och när jag ändå haft det har det varit i ung. lika stor utsträckning med lågprisskivorna som med de dyra. Jag har inte kunnat se något speciellt mönster där. Kontenta: Det verkar vara samma saker fast under olika namn, precis som så ofta med "märkes"-grejer. Naturligtvis säger återförsäljaren att du bör undvika de billiga skivorna blabla, men, ja, jag vet inte.

Min egen erfarenhet säger att bränning på mac är mycket känsligare än på pc om man har en dator med av Apple levererad SuperDrive. Enheterna Apple skeppar har nåt special firmware som ALDRIG uppdateras och tillverkarna släpper nästan aldrig egna uppdaterare till Mac. På PC släpps det då och då uppdateringar som ger bättre stöd för skivor från fler tillverkare. Nåt sånt har jag aldrig sett Apple släppa.

När jag hade en iMac G4 förut köpte jag och en bekant ett paket dvd-skivor och delade på. De funkade inte alls nå bra i iMacen men på kompisens pc med likadan brännare men annat firmware funkade prima.

1
Bevaka tråden