Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Informativ hemsida för hur man bygger ett nätverk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-25 22:27

Hej!
Håller på att koppla ihop en Laserwriter Select 360 med en PowerMac G4/400 via en "Farallon EtherMac iPrint adapter SL" och en ethernethub: D-link DFE905-DX. Huben har flera portar 1x, 2x, 3x, 4x, 5x samt Uplink. Inser nu att jag inte ens vet hur man skall koppla kablarna. Vad är Uplink?
Kommer ihåg att jag en gång för länge sedan lyckades koppla ihop den här datorn med en likadan för att spela någon variant av Myth II. Dock var det på den tiden jag använde OS 9, nu är det OS X.
Finns det någon som har ett tips på någon fin hemsida som INGÅENDE (!) beskriver hur man kopplar ihop ett nätverk i OS X. Får jag det att funka skall jag koppla till fler saker: Newton, PowerBook 1400 etc.
Tack på förhand!

/Per-Anders

Har du gjortet med OS 9 så är det samma teknik med OS X. Då borde du klara det, det är samma typ av sladdar och burkar.
Uplink är om du vill koppla in ytterligare en en switch eller hub i samma nätverk.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-25 23:03
Ursprungligen av Nurell:

Har du gjortet med OS 9 så är det samma teknik med OS X. Då borde du klara det, det är samma typ av sladdar och burkar.
Uplink är om du vill koppla in ytterligare en en switch eller hub i samma nätverk.

Inte skall det väl vara något problem att koppla ihop datorer med olika operativsystem:
Os 8.6 (PB 1400), Win XP eller annat (Newton)?

/Per-Anders

P.S. Spelar det någon roll vad man sätter i vilken port? Måste man börja med 1x? D.S.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-25 22:51

Uplinken kan också användas för att koppla in ett kabel- eller ADSL-modem mot internet.
Men då måste du ha en router istället för en hub eller switch.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-25 22:55
Ursprungligen av Macus:

Uplinken kan också användas för att koppla in ett kabel- eller ADSL-modem mot internet.
Men då måste du ha en router istället för en hub eller switch.

Bredband kommer inte att bli aktuellt på länge. Dock inte mitt fel...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-26 08:16

Nej, det spelar ingen roll. Men undvik uplinken så länge du bara ska koppla ihop några datorer med en hub.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-01 13:43

OK!
Nu ser datorerna varann. Men det enda som jag kan få upp är brevlådemapp. Vad är det?

/Per-Anders

  • Medlem
  • 2005-04-03 23:25
Ursprungligen av peanjo:

OK!
Nu ser datorerna varann. Men det enda som jag kan få upp är brevlådemapp. Vad är det?

/Per-Anders

Det beror på hur du loggar in på os x datorn, och hur du har ställt dina behörigheter...
Logga in, inte som gäst, så borde du kunna få upp lite intressantare saker än brevlådemappen.
Eller ändra så alla har läs/skrivrättigheter på skivan, men det är inte riktigt rekomenderat..

1
Bevaka tråden