Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i Mac OS X 10.4 Tiger?

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 20:52
Ursprungligen av Böckert:

Jo… men ibland kanske man inte vill ha med allt på webbsidan.

klipp bort det du inte vill ha med valfritt bildprogram

Ursprungligen av jockeleu:

klipp bort det du inte vill ha med valfritt bildprogram

Ja, eller varför inte använda minsta radergummit… för att fylla upp dagen så att säga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 12:00

Helt rätt. Det är så det borde fungera: som Snapz Pro X:

http://www.ambrosiasw.com/utilities/snapzprox/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 12:29

Tycker det finns mycket intressanta spekulationer och önsketänkande i en tråd på mac rumors (tänk finder + iTunes = sant ) http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=61285

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 16:44

Jag skulle gärna se att Apple tog tag i drivrutiner till skrivare och till scanners. Alla vet ju att bara för att det finns drivrutiner så behöver inte det betyda att det man får i handen är bra. Ofta så fungerar funktioner mindre bra på mac om de ens finns med.

Drömmen vore ett Skrivarinställning med bättre skrivardrivrutiner och alla små verktyg som tillverkarna skickar med under ett hus. Självklart snyggt paketerat.

Ett bättre Bildinsamling eller ett nytt program som klara av alla fuinktioner som finns i skannersarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 17:21

Jag kan bara hålla med om allt du säger,,

Tunghäfta! SPAM skulle det ha stått...

  • Medlem
  • London
  • 2004-05-16 20:29

Apple får gärna se till att kommandot ln fungerar som det ska, nu gör det ett alias istf att göra en länk till samma data på hårddisken...

  • Medlem
  • London
  • 2004-05-17 20:50

Vilken då?

Datormagazin (och Nätmagazin).

  • Medlem
  • 2004-05-31 00:27

Det var nån snubbe som ville ta bort papperskorgen från dockan. Ända sedan apple uppfann drag n drop har soptunnan varit drag destination för att ta bort element ur ett program och skapa en fil med motsvarande innehåll i papperskorgen. I OS X flyttade dom över den till dockan för att den inte skulle kunna bli dold av programfönster, och istället alltid vara tillgänglig som drag destination. Tyvärr läser inte Apple sina egna human interface guidelines, och har uppfunnit nya papperskorgar för iphoto, mail.app m fl som dessutom är helt separata från den riktiga papperskorgen. suck.

Många vill ju ha ett bättre sätt att flytta filer i Finder, eftersom det inte går att klippa och klistra dem som i Windows. Tänkte just att det skulle vara mycket bekvämt att lösa det genom ett högerklick - lägg till kommandot "Flytta till…" i högermenyn, och koppla det till samma typ av fönster som i en spara-dialog, där man väljer sin destination.

  • Medlem
  • 2004-06-11 08:26
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Många vill ju ha ett bättre sätt att flytta filer i Finder, eftersom det inte går att klippa och klistra dem som i Windows.

Är det verkligen så? Isåfall är det ju jättebra. Jag har tyckt att det varit alldeles för lite gnäll på att macosx inte duger till att hantera filer.

  • Medlem
  • 2004-06-11 18:20

hej
ja findern i panther var ett stort steg framåt för macanvändare men den når tyvärr inte upp till windows xp utforskarens funktionalitet, det vill jag att apple ändrar på

Nu vet jag inte om jag e ute o cyklar men Jag kör Logic Pro i OS 10.3.4 och det stöder bara 1 core audio under OsX...
Är detta en begränsning i Os X eller en i Logic?
Om det är en Os fråga så hoppas jag att detta blir löst i och med Tiger!

Två saker som det är nästan pinsamt att findern saknar:

1. Möjlighet att se storleken på en fil eller en mapp utan att behöva göra nåt mer än markera den, samt att den borde beräkna storleken när man markerar flera på samma sätt

2. Möjlighet att kopiera eller klippa ut en fil och klistra in den nån annanstans

Sen finns det säkert en massa andra grejer som jag inte kommer på nu som jag vill ha.

En sak som vore bra vore om man kunde använda en FTP-server direkt i Findern. dessutom borde den gröna knappen i fönster vara lite mer begriplig. Sen kunde ett särskilt exposé för verktygsfält i avancerade ritprogram och dylikt vara fiffigt ibland, men det är bara spån.

Ursprungligen av Laseranders:

Två saker som det är nästan pinsamt att findern saknar:

1. Möjlighet att se storleken på en fil eller en mapp utan att behöva göra nåt mer än markera den, samt att den borde beräkna storleken när man markerar flera på samma sätt

2. Möjlighet att kopiera eller klippa ut en fil och klistra in den nån annanstans

Fast finder saknar ju inte det du efterfrågar om jag inte missförstått dig.

1. Under finderns visningsalternativ så kan du ju klicka för "beräkna storlek" vilket dock kan sega ned datorn och därför inte är default.
2.Flerkolumnvyn i finder gör det ju löjligt enkelt att kopiera och flytta filer/mappar mellan alla enheter i datorn.

Senast redigerat 2004-06-12 04:37
Ursprungligen av Laseranders:

Två saker som det är nästan pinsamt att findern saknar:

1. Möjlighet att se storleken på en fil eller en mapp utan att behöva göra nåt mer än markera den, samt att den borde beräkna storleken när man markerar flera på samma sätt

2. Möjlighet att kopiera eller klippa ut en fil och klistra in den nån annanstans

Sen finns det säkert en massa andra grejer som jag inte kommer på nu som jag vill ha.

En sak som vore bra vore om man kunde använda en FTP-server direkt i Findern. dessutom borde den gröna knappen i fönster vara lite mer begriplig. Sen kunde ett särskilt exposé för verktygsfält i avancerade ritprogram och dylikt vara fiffigt ibland, men det är bara spån.

1. En variant kan ju vara att köra infofönstret i granskningsläge. Håll ned Alt och Välj Visa info. Klicka sen runt på lite olika filer å mappar.

2. Kopiera och klistra in filer och mappar går jättebra. Däremot så finns inte Klipp ut. En variant du kan använda är att ta tag i det du vill flytta och dra detta mot hårddisken som innehåller målmappen. Tryck mellanslag så fort hårddisken blivit markerad. Fortsätt att trycka filerna ner i hierarkin med mellanslag. När du når målmappen så håller du ned Kommando innan du släpper så får du en flyttning av filerna i stället för kopiering. Visst är klipp ut/klistra in lättare men det finns som sagt varianter på allt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

2. Kopiera och klistra in filer och mappar går jättebra

Jösses, det där hade jag inte upptäckt förr pga att jag är så van att det inte fungerar. :eek:

Det är ju kanonbra! Jag bara älskar att ha det på Mac! Jag tror att det är det enda, förutom att även klippa ut och klistra, som jag har saknat gentemot Windows. (Men för att vara rättvis så har jag bara använt Windows i jobbet - aldrig haft möjlighet att leka loss i många timmar hemma - så det kan ju finnas mer jag skulle sakna om jag hade kört Windows lika mycket som Mac.))

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jösses, det där hade jag inte upptäckt förr pga att jag är så van att det inte fungerar. :eek:

Det är ju kanonbra! Jag bara älskar att ha det på Mac! Jag tror att det är det enda, förutom att även klippa ut och klistra, som jag har saknat gentemot Windows. (Men för att vara rättvis så har jag bara använt Windows i jobbet - aldrig haft möjlighet att leka loss i många timmar hemma - så det kan ju finnas mer jag skulle sakna om jag hade kört Windows lika mycket som Mac.))

Men just klipp ut och klistra är det man saknar mest. Jag tror man flyttar på filer mycket oftare än kopierar. Jag förstår inte riktigt varför klipp ut inte finns.

Ursprungligen av Force9:

Men just klipp ut och klistra är det man saknar mest. Jag tror man flyttar på filer mycket oftare än kopierar. Jag förstår inte riktigt varför klipp ut inte finns.

Antagligen p.g.a. säkerhetsskäl ganska lätt att schabbla bort viktiga filer/mappar annars.

Ursprungligen av Errol Garner:

Antagligen p.g.a. säkerhetsskäl ganska lätt att schabbla bort viktiga filer/mappar annars.

Nja, det beror på hur det är implementerat. Det ska ju inte ske ett klipp, bara registreras vilken fil som ska flyttas och eventuellt indikera på dess ikon att den är vald för flytt. (Ungefär som när man klipper och klistrar i Excel). Först när man klistrar in så flyttas filen.

Det känns som det är större sannolikhet att användare tappar bort filer när de släpar en fil och råkar släppa för tidigt och den hamnar i någon annan mapp...

Ursprungligen av Force9:

Men just klipp ut och klistra är det man saknar mest. Jag tror man flyttar på filer mycket oftare än kopierar. Jag förstår inte riktigt varför klipp ut inte finns.

Tror att det är en sak som har både med psykologi och säkerhet att göra - om du klipper ut en fil så känns det verkligen som att den svävar i luften - och fan vet om den verkligen försvinner. Det gör den ju inte, men det hör till Apples filosofi — att användaren aldrig ska känna sig tveksam om att den finns — att göra. Det är min gissning på varför de inte har genomfört funktionen.

Apple är det idiotsäkra systemet. Tänk om du har klippt ut ditt livs mästerverk i filmväg, på 3.7 Gb och ska klistra in filen på ett annat ställe. Du är lite tankspridd, och kopierar på vägen filnamnet - vips har Finder ersatt tre månaders arbete med namnet på filen. Vad gör du då?

Bättre då om man vill flytta en fil, att ha det kopplat till ett högerklick, som säger "Flytta till", som ger en dialog som talar om var du vill spara filen.

Det här är en funktion som inte får ge upphov till tveksamhet första gången man använder den, för det kan vara i ett skarpt läge, när du verkligen vill flytta ditt livsverk. Om du i förväg vet hur det fungerar - inga problem, men Apples filosofi går hårt på den banan att du inte ska behöva veta i förväg.

Vad händer med mitt livsverk på 3.7 Gb om datorn kraschar när jag har klippt ut det?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 10:22
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Bättre då om man vill flytta en fil, att ha det kopplat till ett högerklick, som säger "Flytta till", som ger en dialog som talar om var du vill spara filen.

På OS9-tiden var man klart avundsjuk på Windows kopiera-klippa ut-klistra in-funktioner. Med OS X är det mycket bättre, men faktiskt använder jag det sällan. Hellre lägger jag destinationen i sidofältet, går tillbaka och drar och släpper filen. Men din "Flytta till"-funktion verkar optimal. Vi får väl hålla tummarna ...

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad händer med mitt livsverk på 3.7 Gb om datorn kraschar när jag har klippt ut det?

Vad händer? Ingenting såklart!
Självklart ska det inte vara så att det är någon fara med "klipp ut för att flytta"-funktionen. Förstår inte varför så många tror det.

Titta hur det funkar i Windows. Inga problem.
Jag vet inte någon som tycker det är förvirrande hur det fungerar där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 02:20

**Styra upp iChat så att den funkar 100% mot MSN, eftersom MS aldrig kommer att fixa det..
**Bygga in WidowShadeX (Unsanity) funktionen..
**Kunna byta användare utan itunes stannar..

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Om vi listar konstruktiva, sakliga förslag på vad som bör komma/förbättras i 10.4 så kan vi samla dessa förslagen på ett ställe, översätta dem till engelska och sedan skicka till Apple via ADC eller feedback-sidan.

6000 Mac-användare som vill samma sak borde väl ha lite tyngd?

Kom ihåg, en saklig beskrivning krävs, inte bara "bättre docka", det hjälper ingen...

1. Findern:
- Services ska kunna nås från kontextmenyn, som en "send to"-funktion a la windows
- Möjligheten att markera en img/dmg/iso-fil och bränna med högerklick.
- Flera skrivbord som i Linux
- Locations a la Mac OS 9 tillbaka! En för jobbet, en för hemmet osv. Nätverksinställningar, docka, desktop, strömsparandet osv ska kunna ställa in i olika set.
- Live-update i bakgrunden när filer ändrar storlek, plats osv. Numera måsta man aktivera Findern för att ansikten ska uppdateras.
- Möjligheten att ställa in var "._DS_store ska raderas (SMB-volymer, CD:s)
- Minimize-in-place (från jaguar-betan)

2. Nätverksinställningarna
- Detaljerade inställningar för VPN. Jag saknar f.a detaljinställningar för IPSEC. Vill inte använda tredjepartsprogram.
- SMB. Fortfarande inte bra. Ansatsen var bra men Apple nådde inte ända fram. Bara att fila vidare.
- Förbättrat (förenklat) AD-stöd.

3. iApps
- Jag vill ha ett iProject a la Entourage 2004. Mail ska kunna tilldelas ett projekt, gruppper, organisationer och personer ska kunna länkas till detta projekt.
-To-Do i Cal - ska kunna koppla möten och uppgifter till projekt, personer, mail osv. Dokument (Office, bilder, pdf) ska kunna länkas till projekten.
- Mixbord med två spellistor i iTunes. Möjligheten att ansluta två iPods och mixa emellan. Alla DJ:s kommer att skaffa sig en Mac då!

4. Övrigt.
- Detaljerad installerare a la Linux. Om jag inte vill ha iMovie, AppleTalk och Chess installerat så vill jag kunna avmarkera dem vid installationen.
- Avinstallerare för program, inkl. preferences, application support mm
- Grafiska inställningsprogram (som extratillbehör på CD3 eller så) för Unix-inställningar (Apache, mysql, Cron mm)
- Databasbaserat filsystem.
- Fler funktioner för hårddiskkontroll/-reparation

Fler förslag?

Nu när det snart börjar närma sig, vad har ni hört kommer att fixas itex den ypperliga lista som Marcus gjort ovanför?

Det är väl ändå några som kikat på dev. versionen av Tiger eller läst på någon ryktes site som har kikat.

Ingen därute som har hört något?

Bevaka tråden