Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini utan optisk enhet? (no-optical)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-23 10:20

Tror ni att det kommer en Mac mini utan optisk enhet, tilltänkt för utbildningssektorn? Det finns ju en eMac utan optisk enhet för utbildningssektorn.

Hur mycket billigare skulle i sådant fall en Mac mini utan optisk enhet bli? Vad tror ni?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-23 10:31

Apple ger säkert inte mer än 150-200 kr (om ens så mycket) för den som sitter i så det borde inte bli nån ernorm besparing för konsument om man tar bort den.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 11:01
Ursprungligen av matseng:

Apple ger säkert inte mer än 150-200 kr (om ens så mycket) för den som sitter i så det borde inte bli nån ernorm besparing för konsument om man tar bort den.

Med tanke vad dom kostar som komponent (när man hittar sådana vilket inte är lätt, oavsett Mac boutique eller pezemånglare) så är det nog inte så troligt med den siffran...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-23 12:20
Ursprungligen av Pär:

Med tanke vad dom kostar som komponent (när man hittar sådana vilket inte är lätt, oavsett Mac boutique eller pezemånglare) så är det nog inte så troligt med den siffran...

Det är en oerhörd skillnad på konsument-styckpris mot att avropsavtal direkt från fabrik på ett antal miljoner enheter. Särskilt som det är utan låda, kablar och power.

Eller du kanske menar att den är ännu billigare än så?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 12:22
Ursprungligen av matseng:

Det är en oerhörd skillnad på konsument-styckpris mot att avropsavtal direkt från fabrik på ett antal miljoner enheter

Vet vet vet...

Men alltjämt är sådana drivrar alltid mycket dyra (och %-satsen borde vara densamma ungefär...)

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-23 13:08
Ursprungligen av Pär:

Vet vet vet...

Men alltjämt är sådana drivrar alltid mycket dyra (och %-satsen borde vara densamma ungefär...)

735 kr styck till slutkund på Dustin för en slimline CDRW + DVD.

Jämför jag detta med tex priset på en grafisk LCD-display 128x64 pixel som kan köpas över disk här för 350-550 kr st mot 64 kr styck om jag köper en kartong med 5000 sådana direkt från fabriken i China så ser man att det finns en del att ta av. Om jag sedan gick till fabriken och bad att få 5 miljoner istället för 5000 så skulle jag nog kunna få en smula rabatt ytterligare.

Nu vet jag inte om man kan jämföra prisförhållandet här rakt av på det här sättet eftersom det ena är en solidstate-produkt och den andra en mekanisk leksak, men det ger en fingervisning om vart man hamnar nånstans iallfall.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 13:53
Ursprungligen av matseng:

735 kr styck till slutkund på Dustin för en slimline CDRW + DVD

Hittar iofs bara ND6500 som är lite dyrare (och ändå "tray"), yttermera bulk (ie. inköpt i storpack från fabrik). (Aha, Sony )

I vilket fall, ungefär dubbla priset mot sådan med "3.5" gränssnitt". Detta kommer ju sedan bestå, även om du köper femton millioner från fabrik.
Den siffran du nämnde (150-200) låter hyfsat rimligt på en ny 3.5" (Apple slår ju av $100 från DVD-R till DVD på G5:an och säg en femtedel i inköpskost och att en DVD över huvud taget kostar något så borde ju 150-200 vara hyfsat för en DVD-R). Sedan så verka en med "2.5" gränssnitt" vara knappt dubbla priset, så 300, och en "slot loading" ytterligare lite dyrare än en "tray". Sen lägger man tillverkningsomkostnader på detta och utpriset till kund på en "no-optical" jämföret med en "optical" torde bli värt runt tusenlappen för slutkund... Vet att avdragen har större påslag än påläggen i exemplet, men använder man samma så blir det ju ändå större skillnad (väl?).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-23 10:37

Mellan eMac no-optical och den med Combo skiljer det knappt 1100 kr plus moms. Då exkluderar ju no-opticalversionen även sitt modem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-23 10:54

Min gissning är att Mac mini är alldeles för stöldbegärlig och lättstulen för att den skulle bli en attraktiv produkt i dessa sammanhang.

1
Bevaka tråden