Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa webläsare (browser) i Mac OS 9?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 23:36

Vilket är den bästa webläsaren för Mac OS 9 som är modern, snabb och "klarar allt"?
Själv har jag ingen aning men MS Internet Explorer v. 5.1.7 kan väl inte kvala in på topp 3..?

Min mormor har bredband och Power Mac G3 (blådåre) och kommer ALDRIG att uppgradera till Mac OS X. Hjälp en gammal dam att få den ultimata internetupplevelsen i Mac OS 9 nu vänner..

Internet Explorer, faktiskt

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-02-18 09:00

Netscape 7.02 kör jag utan problem. iCab försökte jag köra ett tag men det bara krachade hella tiden. Opera är ganska krachbenägen åxå. Mozilla har jag inte testat än för det är bara en betaversion till 9:an men säkert värd att testa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-18 09:40

Snabbast och mest allround: Internet Explorer. Kompleteras lämpligen med Netscape 7.02 (lite trögstartad) för kompatibilitet med vissa internetbanker och dyligt.

  • Medlem
  • 2005-02-18 09:54

Jag kör Mozilla och tycker att den är bra mycket rappare än både IE och Netscape. Mozilla klarar inte riktigt alla sidor, men de få gånger det händer är det bara att dra igång IE.
Netcape verkar ha nån bugg som gör att tangentbordet slutar funka ibland, globalt. Möjligen är det en konflikt med något av de andra programmen jag använder, men det avhjälps genom att (tvångs-)avsluta Netscape. Osmidigt på det sättet.
Hur som helst är det en klar skillnad mellan Mozilla och IE.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 13:32

1 IE 5.1.7 Snabb, stabil, alla sidor funkar = BÄST

2 Netsacpe 7. Lika snabb men kraschar ibland när man kör plugin typ quicktime. Snabbast på nedladdningar av filer. = KLAR TVÅA

3 Opera 6. Seeeg och kraschbenägen

4 Icab. Usch! Ta Aftonbladet.se t ex, sidan blir typ 2 meter lång och 10 cm bred och helt oläslig.

  • Medlem
  • 2005-02-18 15:53
Ursprungligen av Baron:

Jag kör Mozilla och tycker att den är bra mycket rappare än både IE och Netscape. Mozilla klarar inte riktigt alla sidor, men de få gånger det händer är det bara att dra igång IE.
Netcape verkar ha nån bugg som gör att tangentbordet slutar funka ibland, globalt. Möjligen är det en konflikt med något av de andra programmen jag använder, men det avhjälps genom att (tvångs-)avsluta Netscape. Osmidigt på det sättet.
Hur som helst är det en klar skillnad mellan Mozilla och IE.

Just det, Mozilla först och främst.

1. Wamcom Mozilla 1.3.1 http://wamcom.org/latest-131/

2. Mozilla 1.2.1

3. IE 5

Välj någon av Mozillorna först och främst och det som inte funkar (sällan det inte funkar) öppnar man i i IE. Bry dig inte om övriga webbläsare. (Jag upprepar alltså bara vad Baron säger så att det säkert ska gå in. )

  • Medlem
  • 2005-02-18 22:22

Jag kör Mozilla - snabbast och mkt stabilt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-02-24 16:54
Ursprungligen av Giggs:

Just det, Mozilla först och främst.

1. Wamcom Mozilla 1.3.1 http://wamcom.org/latest-131/

2. Mozilla 1.2.1

3. IE 5

Välj någon av Mozillorna först och främst och det som inte funkar (sällan det inte funkar) öppnar man i i IE. Bry dig inte om övriga webbläsare. (Jag upprepar alltså bara vad Baron säger så att det säkert ska gå in. )

Det funkar inte att lada ner den filen från wamcom. Jag har letat förjäves att hitta en bra version av Mozilla.

  • Medlem
  • 2005-02-24 19:51
Ursprungligen av Cygni:

Det funkar inte att lada ner den filen från wamcom. Jag har letat förjäves att hitta en bra version av Mozilla.

Jag testladdade ner hela filen alldeles nyss utan problem. Försök igen så går det väl, om det inte är nåt fel på din uppkoppling?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-02-25 17:18
Ursprungligen av Giggs:

Jag testladdade ner hela filen alldeles nyss utan problem. Försök igen så går det väl, om det inte är nåt fel på din uppkoppling?

Jag kör nedladningar genon iGetter och det blir bara en liten php-fil som jag får ner. Men jag ska försöka på ett annat sätt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-02-25 20:12

Har precis instalerat Mozilla och den verkar betydligt rappare än Netscape 7. Ska ha den som "dominant browser" nu.

  • Medlem
  • 2005-02-25 20:19
Ursprungligen av Cygni:

Har precis instalerat Mozilla och den verkar betydligt rappare än Netscape 7. Ska ha den som "dominant browser" nu.

Bra!

  • Medlem
  • 2005-02-24 17:07

Jag upptäckte i dag att Mozilla blockerar tangentbordet i Mac hjälp. Varför?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-27 16:20
Ursprungligen av Baron:

Jag upptäckte i dag att Mozilla blockerar tangentbordet i Mac hjälp. Varför?

Jag har själv ett problem som liknar det du beskriver.

Om jag kör IE (vilket jag oftast gör) så kommer jag ngnstans där det inte funkar att öppna sidan och då startar jag mozilla för att se om den klarar adressen.

Problemet är sedan att jag inte kan skriva manuellt i IE:s adressfält när mozilla är öppet. Klicka och surfa runt går bra, men inte att skriva i explorer. Gäller även om det är ngt annat som måste fyllas i på en sida som jag besöker t ex.

Konstigt!

IE 5.1.6 - Mozilla 1.2.1

OS 9.2.2 på en iMac 400 DV med 384 MB i minne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 19:11

I och för sig skrotade jag OS 9 för ett par år sedan, men Internet Explorer var den enda webbläsare som funkade bra med det systemet. I OS X är det Safari eller Mozilla Firebird som gäller.

  • Medlem
  • 2005-02-24 19:52
Ursprungligen av Mondo:

I och för sig skrotade jag OS 9 för ett par år sedan, men Internet Explorer var den enda webbläsare som funkade bra med det systemet. I OS X är det Safari eller Mozilla Firebird som gäller.

Där har du fel Mondo. (för en gångs skull) IE är nr 3 efter de två Mozillorna som jag testat.

Baron: ----> Ingen aning vad det kan vara.

  • Medlem
  • 2005-02-27 17:20

när du säger det så kommer jag på att jag har samma problem. Det verkar vara samma skit somi Netscape.

Burkarna jag använder är antingen G4 450 eller G4 1.25 med 512 eller mer i minne (om det nu spelar nån roll).

  • Medlem
  • 2005-02-28 00:18

Jag har inte det problemet då jag har båda igång. (IE 5, Mozilla 1.3.1, OS 9.1 och G3)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 09:22

Nån som vet om Firefox går att installera på 9:an?

  • Medlem
  • 2005-03-01 10:29
Ursprungligen av chform:

Nån som vet om Firefox går att installera på 9:an?

Nej, tyvärr. Det går inte.

  • Medlem
  • 2005-03-01 11:58

Textredigerarenb påverkas också av Mozilla upptäckte jag just. Kortkommandon för kopiera, avsluta mm funkar inte i Textredigeraren trots att den är aktiv, utan påverkar Mozilla i atället.

  • Medlem
  • 2005-03-01 13:17
Ursprungligen av Baron:

Textredigerarenb påverkas också av Mozilla upptäckte jag just. Kortkommandon för kopiera, avsluta mm funkar inte i Textredigeraren trots att den är aktiv, utan påverkar Mozilla i atället.

Mysko. Det problemet har inte jag.

Påminns nu om att jag hade problem att skriva ut för ett tag sen med en ny HP-skrivare då jag hade Mozilla igång. Men det problemet har jag inte längre. Det kanske kan bero på Mozillaversion när jag tänker efter. Att jag då hade 1.2.1 men nu har 1.3.1??

IE 5 var inblandad också på nåt sätt? Om utskrifterna strulade när jag hade båda webläsarna på samtidigt, eller var det bara att jag var tvungen att köra med IE för att kunna skriva ut t ex från en webbsida? Minns inte riktigt.

Ursprungligen av Baron:

Textredigerarenb påverkas också av Mozilla upptäckte jag just. Kortkommandon för kopiera, avsluta mm funkar inte i Textredigeraren trots att den är aktiv, utan påverkar Mozilla i atället.

Känd bugg, helt vidrig, som fick mig att sluta använda Mozilla under OS9. Jag letade upp buggen i deras (bökiga) buggrapportsystem. Den var klassad som "minor". Vanvett!

Så vitt jag kan se så går helt enkelt tangenttryck ibland till fel program när Mozilla är igång. Jag har upplevt att fel program avslutas av kommando-Q såväl som att det jag skriver hamnar i fel program. Jag har till och med laddat ner källkoden till hela Mozilla för att försöka hitta buggen, men den källkoden är så obegriplig att jag inte vet var jag ska börja. Jag misstänker att buggen inte ens är i Mozillas egen kod utan i något paket som den använder.

På grund av detta är Mozilla inte användbar i OS9. Samma bugg finns i Netscape 6 och 7 men verkar av någon anledning inte uppträda lika ofta.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-03-05 20:06

Sidebaren vill inte ladda in i Mozilla 1.3.1 när jag startar programet. Men klickar jag på "tab" och avmarkerar "bookmarks" och sen markerar det igen så laddar den in. Får göra så här varje gång jag startar Mozilla. Inget större krångel men det retar en.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-03-22 04:44

en till mozilla 1.3.1 unofficial

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-23 21:30

Visserligen buggar Mozilla 1.2.1 med IE 5.1.6, men har precis upptäckt att Mozilla är ljusår snabbare här på 99mac, som är riktigt SEEEEEGT sida med IE.

Jag blir nästan lycklig!

1
Bevaka tråden