Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabb är en iBook 12"?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 00:14

Tjenare,

Har tänkte införskaff en iBook 12" och nu skulle jag vilja veta ungefär vad en sådan kan åstadkomma jämfört med min stationära PC. Någon som har lust att köra cinebench på sin ibook 12" så jag har nått att jämföra med? Ge gärna en kommentar, har lite svårt att tolka vad som är ett bra eller dåligt resultat.

Tack ar på förhand
Joakim

CINEBENCH 2003 v1
****************************************************

Tester :

Processor : P4E
MHz : 3200
Number of CPUs : 1
Memory : 2*256MB PC3200
Operating System : XP sp2

Graphics Card : ATI R9800PRO @ XT 128MB
Resolution : <1024*768>
Color Depth : <32bit>

****************************************************

Rendering (Single CPU): 279 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 333 CB-CPU

Multiprocessor Speedup: 1.19

Shading (CINEMA 4D) : 358 CB-GFX
Shading (OpenGL Software Lighting) : 1462 CB-GFX
Shading (OpenGL Hardware Lighting) : 2923 CB-GFX

OpenGL Speedup: 8.17

****************************************************

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 00:45

Det där säger ingenting om hur snabb datorn är att arbeta med, bara hur snabb den är på Cinebench.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-21 00:59
Ursprungligen av Mondo:

Det där säger ingenting om hur snabb datorn är att arbeta med, bara hur snabb den är på Cinebench.

Precis. Cinema 4D är dessutom mycket bättre optimerat för x86 än G4.

Cinebench ger ca 0.1 CB-poäng per mhz, och således ligger en iBook runt 120 CB-poäng. En G5 dual 2.5 Ghz ligger runt 650 CB-poäng för övrigt.

Vill du jämföra CB-score kan du kika här: http://www.3dfluff.com/mash/cbtop.php

Shading-värdena är oväsentliga i och med att de endast speglar grafikkortet och dess OpenGL-drivrutiners hastighet.

Råprestanda är fullkomligt oviktigt på en bärbar ju, helt andra värden som avgör om den är bra eller ej (vikt, tysthet, batteritid, materialkänsla osv). Ska du rendera i Cinema 4D skaffar du en Dual G5 2.5 som arbetstation och bygger 5-10 slimmade PC:s med 1 GB minne, kass grafikkort och Pentium-processor. Dessa låter du stå och snurra i ett separat rum och kör C4D-NET på för renderingen.

  • Medlem
  • 2005-03-21 00:52

Jag kan säga direkt att man kommer få ett ganska visset resultat på alla tester i Cinebench... tyvärr måste du nog testa en iBook, för att se om den passar dig. Jag vågar nog påstå att den funkar bra för det mesta, även tunga applikationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 07:52

Om du vill se hur snabb processorn är, och enbart processorn, kan du ta en AIFF-fil på ett par hundra MB och konvertera den till AAC på respektive dator. Konverteringshasttigheten = processorprestanda. Mycket hänger dock på hur mycket minne det är i datorn.

1
Bevaka tråden