Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej alla på 99mac Forum.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99macór!

Jag heter Monica och bor i Västerås.

Upptäckte 99mac när jag sökte information/tips om hur man gör en hemsida med en Mac.

Tyckte att forumet lät intressant (bara Mac !!) och sökte om medlemskap. Jag hade tänkt mig att jag skulle söka och läsa för mig intressanta inlägg och kanske lära mig något nytt (lite anonymt). Föga anade jag att jag själv skulle vara tvungen att skriva ett inlägg.

Jag har varit i kontakt med Mac datorer sedan i början på 90-talet, då vi fick Mac på jobbet. Jag har aldrig arbetat med en PC och då jag blir tvingad att använda Officepaketet på jobbet blir jag oftast på dåligt humör.

Jag köpte mig en iMac G5 förra året. Blev intresserad av iMac G5 då jag såg den (har Apple som startsida på jobbet) och blev mer intresserad när jag läste om den. Hade inte tänkt mig att köpa en ny dator. Men frestelsen blev för stor. iLife och möjligheten att jobba med olika media gjorde mig nyfiken.

Jag är intresserad av fotografi och såg möjligheterna med ett IMac köp. Har tidigare slabbat lite i mörkrum. Jag fotograferar fortfarande ”analogt”. Tyckte tidigare att bildkvaliten på de digitala bilderna var urdåliga och kunde inte förstå vad människor såg i den digitala bilden. Lyckligt vis har tekniken blivit bättre med åren (fortare än jag trodde). Har lånat en digitalsystemkamera (ca 8 miljoner pixlar) och tycker faktiskt att bilderna blev riktigt bra. Men jag föredrar fortfarande det analoga fotografiet och det jag vill ha digitalt scannar jag in från negativ.

Så nu är jag ägare till en: Mac G5, 20”, 512 MB

Naturligtvis så måste man ju ha en skrivare så det blev en: HP Photosmart 8450 (positivt överraskad, det dröjde några veckor innan jag vågade prova den. Trodde inte att kvalien skulle bli så bra)

Eftersom jag var en snäll flicka förra året så fick jag av jultomten en: Nikon Coolscan V ED (negativ scanner) med tillhörande fotoprogram Elements 2.

Det jag vill lära mig under våren är att (som jag förhoppningsvis kan hitta tips om på 99mac):

Göra en hemsida med Mac-/Appleprogram där jag kan lägga ut bilder (fotoalbum) som jag även skulle vilja kunna ”spärra” för obehöriga.

Hoppas att ni som läst detta inlägg, som blev längre än jag trott, inte har blivit helt uttråkade!

Ha en skön vår,

hälsningar från Monica67

Hej och välkommen!
Om du har tillgång till photoshop kan du enkelt göra ett galleri för internet. Välj: File - Automate - Web Photo Gallery.
Att lösenordskydda en hemsida kräver lite mer av en som webmakare. Man får använda sig av något skriptspråk tex. php eller asp. Det finns massvis med scripts på http://www.hotscripts.com/.

Om du inte vill göra lika mycket av jobbet själv kan du få tillgång till lättgjorda album och lösenordsskydd genom apples egen tjänst, .mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 22:07

Kan ju inte vara lätt att heta Monica och säga hej utan att folk dummar sig

Men du är välkommen hit ändå, och glöm inte dela med dig av allt du faktisk kan…

[center][font="times"]Salut Monica

Salut, salut Monica, salut à toi Monica
Salut, salut Monica, salut à toi Monica
Salut, salut Monica, salut à toi Monica
Salut, salut Monica, salut à toi Monica

Regard froid, sentiment froid
Tu avais seulement 14 ans, Prends ma main et montre-moi le chemin
Je suis à toi pour toujours.

Salut, salut Monica, salut à toi Monica
Salut, salut Monica, salut à toi Monica
Salut, salut Monica, salut à toi Monica
Salut, salut Monica, salut à toi Monica

On dirait que notre amour a pris un tournant au commencement
Exactement comme la tour de Pise. Pense que tu es là encore aujourd'hui, Ici tu es, ici je suis.

Salut, salut Monica, salut à toi Monica
Salut, salut Monica, salut à toi Monica
osv. in absurdum[/font][/center]

Pär, LOL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 22:17
Ursprungligen av Monica67:

Göra en hemsida med Mac-/Appleprogram där jag kan lägga ut bilder (fotoalbum) som jag även skulle vilja kunna ”spärra” för obehöriga.

Det absoult enklaste sättet är att köpa ett .Mac abonnemang. Om du använder iPhoto, vilket jag gissar, är det sedan väldigt enkelt att pulicera olika album med dina bilder genom att klicka på knappen "Homepage". Dessutom kan man lösenordsskydda album.

Förutom informationen som finns på .Mac-sidan står det en del här också (högerspalten):www.apple.com/se/ilife/iphoto/share.html

1
Bevaka tråden