Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postscript och val av Laserskrivare, behöver koll..

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska köpa ny laserskrivare, grunnar på Brother HL-2070N. Någon som har erfarenhet av den? Eller något tips om nån annan nätverkslaser under 3000? Det jag grunnar mest på, utöver kvalitetsfrågan, är utskriftskompabilitet. Min tjej skriver ut massor med korrektur ifrån Pagemaker i Classic (jo, jag vet.. men sån är tydligen förlagsbranschen..). Hur vet jag om skrivaren kan hantera sådana texter och skriva ut dem på ett korrekt sätt? Om det är så att det inte funkar ifrån Classic, är det så att det funkar i X?

Brother anger PCL6, Epson FX-850 och IBM ProPrinter XL som skrivarspråk, men vad säger det mig?

Någon som har koll?

Tackar massor på förhand!

Benjamin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 08:03

Inget av dessa språk är PostScript som man behöver för att skriva ut via LaserWriter från PageMaker eller andra grafiska program.

Den där skrivaren fungerar bara hjälpligt om det finns särskilda drivrutiner för Mac OS.

Sök efter sen skrivare som har PostScript. Vissa tillverkare har egna varianter på PostScript språket och är inte alltid så bra.

Janne

Senast redigerat 2005-04-04 00:52
Ursprungligen av [Benjamin]:

Hej!

Jag ska köpa ny laserskrivare, grunnar på Brother HL-2070N. Någon som har erfarenhet av den? Eller något tips om nån annan nätverkslaser under 3000? Det jag grunnar mest på, utöver kvalitetsfrågan, är utskriftskompabilitet. Min tjej skriver ut massor med korrektur ifrån Pagemaker i Classic (jo, jag vet.. men sån är tydligen förlagsbranschen..). Hur vet jag om skrivaren kan hantera sådana texter och skriva ut dem på ett korrekt sätt? Om det är så att det inte funkar ifrån Classic, är det så att det funkar i X?

Brother anger PCL6, Epson FX-850 och IBM ProPrinter XL som skrivarspråk, men vad säger det mig?

Någon som har koll?

Tackar massor på förhand!

Benjamin

Om du vill ha färg, nätverk, Postscript och duplex (dubbelsidig utskrift) så kanske Samsung 550n kan vara något. En sökning på pricerunner.com gav ett lägsta pris på 4402:- inklusive moms.

Kolla dock om du gillar utskriften. Såg några utskriftsprov som inte direkt imponerade. Detta har också diskuterats tidigare så sök på siten.

Tack för svaren. Något tips om en nätverkslaser med postscript under 3000kr? Mycket hellre en bra svartvit än en kass färglaser. Alternativet för mig skulle väl vara att köpa en usb skrivare och dela ut den - finns det någon bra svartvit laser med postscript i det skiktet tro?

Benjamin

Hittade själv Lexmark E323 - macworld skriver:
"Lexmark E323 är en utmärkt laserskrivare för det mindre kontoret. Skrivaren har emulerad Postscript 3 och utskriftshastigheten är mycket hög. Skrivaren är mycket snabbare än HP Laserjet 1300, testvinnaren i Macworlds stora test. Utskriftskvaliteten på text är bra med fin svärta och jämna kanter. Rastreringen är det dock lite sämre ställt med och det kan uppstå tydliga skiftningar i gråskalorna. E323 har snabb uppvärmning men låter en del när den är på standby."

Någon som har använt denna? Noterar att den är uppemot 2 år gammal, någon som använder/känner till efterträdare? Åsikter?

1
Bevaka tråden