Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har ni för uptime?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-03-09 09:15

Jag sitter med 2 dagars uptime -and counting.

Men en liten fråga, när jag skriver uptime i terminalen får jag också fram ett svar att det är två användare igång. Jag har bara ett användarkonto på macen. Vad beror det på?

Ursprungligen av Filip:

när jag skriver uptime i terminalen får jag också fram ett svar att det är två användare igång. Jag har bara ett användarkonto på macen. Vad beror det på?

Kanske på att du är inloggad dels på ditt vanliga användarkonto, dels ytterligare en gång (med samma användarnamn) i terminalen. Tror jag i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 11:37
Ursprungligen av nattskatta:

Kanske på att du är inloggad dels på ditt vanliga användarkonto, dels ytterligare en gång (med samma användarnamn) i terminalen. Tror jag i alla fall.

stämmer bra, skriv "who" så får man se vilka som är inloggade.

Ursprungligen av emilsson:

stämmer bra, skriv "who" så får man se vilka som är inloggade.

Eller bara "w"...

Ursprungligen av Filip:

Jag sitter med 2 dagars uptime -and counting.

Men en liten fråga, när jag skriver uptime i terminalen får jag också fram ett svar att det är två användare igång. Jag har bara ett användarkonto på macen. Vad beror det på?

Ett litet experiment:

1. Öppna ett terminal-fönster.
2. Skriv uptime
3. Öppna ett nytt terminal-fönster, med det gamla fortfarande öppet.
4. Skriv uptime
Upprepa om ni vill.

(Jag upptäckte detta av en slump) Det verkar som om "user" inte har något med Users (användare i datorn), utan har att göra med hur många anslutningar det finns mot Skalet (Shell).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 09:59
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ett litet experiment:
(Jag upptäckte detta av en slump) Det verkar som om "user" inte har något med Users (användare i datorn), utan har att göra med hur många anslutningar det finns mot Skalet (Shell).

Njae, det har med hur många användare som är inloggade just nu, för varje terminalfönster du öppnar så loggar du in i systemet.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-03-09 11:47

ahh najs, man lär sig något nytt här varje dag!

Fasen bara 4 dagar... vad hittade jag på då? hmmm....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-16 19:48

19:48 up 11 days, 7:36
Mac Mini 1,25 GHz

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-16 21:47
Ursprungligen av DeeJam:

Bara roligt att veta. Vad har ni för uptime just nu? Kan vara intressant att veta datormodell och varför ni senast bootade.

Jag har en Mac mini och 24 dagars uptime. Bootade senast för säkerhetspatch (den senaste har jag inte installerat eftersom den inte är så kritisk).

Oj. Jag trodde det var nåt snuskigt när jag läste rubriken....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 22:12

Snittet ligger väl på ca 7-10 dagar, oprovocerade omstarter är orsaken. (Från mitt håll, maskenen fungerar som den skall)

Min windowsserver har varit uppe i drygt 120 dagar - sedna var de jäkla uppdateringarna, vilket känns som ett måste med en windowsserver :-/

(Min iBook kommer i dagarna...)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-17 00:21
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Min windowsserver har varit uppe i drygt 120 dagar - sedna var de jäkla uppdateringarna, vilket känns som ett måste med en windowsserver :-/

(Min iBook kommer i dagarna...)

Har du inte uppdaterat windows på 120 dagar så ligger du nog rätt brunt till...

Ursprungligen av rhesus:

Har du inte uppdaterat windows på 120 dagar så ligger du nog rätt brunt till...

Kör man med hårdvarubrandvägg och vet vad man pysslar med så går det bra Aldrig haft krångel med mina winservers. Men det är klart att det är föredragit att köra med uppdateringar regelbundet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-16 23:14

Ang. användare: Man kan också logga in flera användare i en och samma terminal med kommandot su. Exempel:

Dator:~/ nisse$ su kalle
Password:
Dator:~/ kalle$ exit
Dator:~/ nisse$

On topic har jag 70 dagar som rekorduptime, sedan kom 10.3.8... Nu har jag 20 dagar.

6 dgr, 7 tim, 40 min. Startar bara om när jag känner för det.

Är det inte lite sweclocker-fjortis över såna här trådar?

  • Medlem
  • 2005-03-17 08:32

Det är tyvärr väldigt lockande med "uptimeonani".

7 dagar, 23 timmar och 49 minuter igår kväll. Sedan tog Microsoft Autoupdate livet av den. >_<

"The only stuff that can kill your Mac is Microsoft". Typ.
Gick inte att göra nånting. Väntade, väntade mer, Cmd-Alt-Esc, viloläge, etc etc. Inget hjälpte.

Aja, bara att börja om.

Uptime på en cisco router här på jobbet :

Uptime is 2 years, 50 weeks, 1 day, 17 hours, 41 minutes
System returned to ROM by power-on
System image file is "flash:c2600-i-mz.122-3d.bin"

Slå det om du kan !

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 15:32

Telia verkar rätt stabila får jag lov att säga.

http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 11:49

Uptime: 5 days 17 mins.

12:05 up 13 days, 9:44, 2 users, load averages: 0.00 0.04 0.04

Fick den för 13 dagar sedan, men jag hade nog haft några timmar mer om det inte vore för säkerhetsuppdateringen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 12:07

34dagar!

12:09 up 16 days, 23:58, 2 users, load averages: 1.00 0.81 0.58

Vi har en B/W G3 server som kör ASIP 6.x med Mac OS 9.0.4 som har en uptime på hur länge som helst.
Sist jag startade om den var nog i november eller nått.
Den bara går och går (peppar peppar)

- Slice -

  • Medlem
  • 2005-04-13 00:11

Nu ryker min uptime på 69 dagar efter att Lotus Notes har kraschat. Det verkar som att jag är tvungen att starta om datorn för att få igång Notes igen.

Ursprungligen av - Slice -:

Vi har en B/W G3 server som kör ASIP 6.x med Mac OS 9.0.4 som har en uptime på hur länge som helst.
Sist jag startade om den var nog i november eller nått.
Den bara går och går (peppar peppar)

- Slice -

Jag har en likadan den har gått utmärkt i flera år. De gånger man startar om den så beror det på yttre omständigheter, typ större hårdisk, bygga om i racket eller dyl.

27 dagar ikväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 12:45

12:45 up 21 days, 1:44, 2 users, load averages: 0.20 0.39 0.48

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-14 03:13

Min för närvarande är på 9dagar men innan dess var det 51dagar

Bevaka tråden