Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4an krashar under vila, med nytt grafikkort

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skaffade nytt grafikkort till min Dual 1Ghz Quicksilver.
Ett Radeon 6800 och en DVI->ADC konverterare så jag kan köra min gamla plattskärm.

Efter detta så händer två saker.
1. Jag kan inte vila genom att trycka på skärmknappen (starta datorn på den går).
2. 50% av gångerna så stänger datorn av sig under vila, detta händer några minuter efter den är satt i vila (via menyn).
När jag startade datorn en av gångerna så var klockan resettad, men inte alltid.

Kan detta bero på grafikkortet, eller är det en sån enkel sak att batteriet är slut?

Ang Batteriet.
Hur gammal är datorn? Normalt håller det i 3 år.

Drar du ur nätsladden, eller bryter strömmen via en strömbrytare i ex.vis en kopplingsdosa, förkortar du livslängden på batteriet.
Själv stänger jag aldrig av min dator, annat än vid åska i luften.

Datorn är precis 3 år

Frågan är om det är ett känt problem att vila inte funkar vid dåligt batteri?

Stänger aldrig heller av min dator, använder endast vila.

Nej problemet med vila är säkert något annat.
Tror mer på din konverterare.

Min G4 MDD ville inte vakna ur vila när jag hade en SanDisc kortläsare ansluten i mitt PCI-kort med USB-portar. När jag satt den i den ordinarie porten fungerade vila som normalt.

Så all extra utrustning kan ställa till problem. Har du kvar din gamla skärm så prova med den hur datorn uppför sig. Ta bort Konverteraren då givetvis..

Fast konverteraren är väl enbart envägs, så tvivlar på att den kan påverka detta.
Men ska ta bort ADC skärmen och prova om problemet blir med enbart min VGA skärm.

För övrigt så tippar jag att det helt enkelt är nya grafikkortet som sabbar upp något.

1
Bevaka tråden