Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd: Eye TV eller inspelningsbar DVD?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-02 23:20

Jag går i val & kval...

Grejjer till datorn är alltid roligt, Eye Tv eller dylik burk skulle vara skoj.
Men en stationär DVD med HD & Brännare hade varit till glädje för resten av familjen.

Jag skulle uppskatta ris & ros ifrån båda lägren...

Att jag vill kunna spara tv program på DVD-r är iallafall huvudkravet.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-03 01:10

Varför inte båda? Skippa HD'n på Stationära DVD-Brännaren en utan får du ju för 2-2500skr istället för 5-6000skr för en med HD. Och sen köper du en Elgato Eye-TV för mindre än mellanskillnaden.

  • Medlem
  • 2005-03-03 01:57

DVD med antingen RAM-skiva eller hårddisk. Hårddisk är ju bättre, men lite dyrare. För mig funkar RAM-skiva strålande, man kan börja kolla på ett program medan det fortsätter att spela in.

Att ta in sakerna i datorn blir bara en omväg, som jag har lite svårt att se en praktisk nytta av.

Vad har du för TV-utrustning? Har du kabel-TV, satellit eller Boxer?

Edit: en sån här grunka kanske vore något? http://www.miglia.com/products/video/evolutiontv/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 11:29
Ursprungligen av Andersson:

Vad har du för TV-utrustning? Har du kabel-TV, satellit eller Boxer?

Edit: en sån här grunka kanske vore något? http://www.miglia.com/products/video/evolutiontv/

Kul grej.

TV utrustning... tja. en 32" 100Hz Philips... comhem levererar Kopplad till Denon reciver & BLueroom Pod´s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 11:45

EyeTV är en bra pryl, men att bränna ner DVD från inspelade program tar väääääääldigt lång tid.

Det är inget problem att spela in till hårddisken, men sen ska den filen exporteras för att kunna DVD-brännas och det tar mycket tid, sen tar ju själva bränningen tid. Det funkar men blir lite opraktiskt. Man kollar hellre på bildskärmen.

Gjorde en sån grej på ett halvtimmes Frasieravsnitt och det tog fem till sex timmar innan jag hade en DVD att titta på.

I och för sig på en med dagens mått medioker maskin, G4 933, 1gb RAM.

Janne

Senast redigerat 2005-04-04 00:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 16:09
Ursprungligen av jannes:

EyeTV är en bra pryl, men att bränna ner DVD från inspelade program tar väääääääldigt lång tid.

Det är inget problem att spela in till hårddisken, men sen ska den filen exporteras för att kunna DVD-brännas och det tar mycket tid, sen tar ju själva bränningen tid. Det funkar men blir lite opraktiskt. Man kollar hellre på bildskärmen.

Gjorde en sån grej på ett halvtimmes Frasieravsnitt och det tog fem till sex timmar innan jag hade en DVD att titta på.

I och för sig på en med dagens mått medioker maskin, G4 933, 1gb RAM.

Janne

mmm.. ok.
Iochmed att intresset för svartbälte i OSX inte är på allas topplista i hemmet så kanske en stationär DVD är bäst? ( Vi har iofs en G5 Dual 1.8 1,5 GB ram)

Senast redigerat 2005-04-04 00:51
  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 11:53

Den där prylen som finns på macfeber idag. Vad tror ni om den?
Vilka är skillnaderna/fördelarna/nackdelarna gentemot EyeTV?

Edit: Solly. Såg inte att (Laser?)Andersson hade snackat om den redan... Men fortfarande???

Den verkar bättre och billigare än EyeTV på många sätt, förutom att den har USB2 istället för firewire vilket pajar det för mig...

Men annars: Kan spela in med fler format, man kan redigera direkt i iMovie 5, man kan planera inspelningarna direkt i iCal istället för extraprogram osv.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 13:00

Precis. Tillsammans med en Mac Mini borde det väl vara snudd på perfektion?!

Snudd på, ja.

Frågan är bara om den där EvolutionTV har samma smarta namgivningsfunktion som EyeTV-programvaran eller om man får klara sig utan filer som heter "0000000007d5fe2c".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-19 10:27
Ursprungligen av hedelina:

Frågan är bara om den där EvolutionTV har samma smarta namgivningsfunktion som EyeTV-programvaran eller om man får klara sig utan filer som heter "0000000007d5fe2c".

Jag har Miglias Alchemy-kort. Jag antar att man använder i stort sett samma programvara till EvolutionTV. Filerna namnges typ så här "AlchemyTV.TV Tuner.PALSVT 1.mov", om man spelar in från SVT1.

Det finns även en koppling till iCal, så att man kan se när man har programmerat för inspelning i iCal.

Man ska helst ha en Dual G4 eller G5 för att få 25 fps när man spelar in i hög upplösning (752x576). Jag som har en PM G4 466 MHz får nöja mig med halva upplösningen, vilket duger när man bränner VCD. Det tar ett par timmar att koda en VCD med Toast 6 på min dator. En DVD tar minst ett dygn på min relativt långsamma dator.

Fördelen med EvolutionTV är ju att den kodar filmen direkt i MPEG2, om jag har förtått saken rätt, vilket avlastar datorn och gör hela processen att skapa en DVD mycket snabbare.

Då borde man kunna använda en något enklare Mac, typ Mac Mini eller PM G4, och få både 25 fps i hög upplösning samt inte behöva vänta så länge på att det ska bli klart.

Ursprungligen av Macus:

Jag har Miglias Alchemy-kort. Jag antar att man använder i stort sett samma programvara till EvolutionTV. Filerna namnges typ så här "AlchemyTV.TV Tuner.PALSVT 1.mov", om man spelar in från SVT1.

.....

I mjukvaran till Alchemy-kortet går det bra att själv välja namn på de inspelade filerna, så man vet vad de innehåller.

Fördel med EyeTV

Är inte en fördel med EyeTV att den själv tar emot digitaltv-sändningar och att man därför kör digitalt hela vägen. Migliaboxen måste tydligen kopplas analogt till befintlig mottagare.

Ursprungligen av Macus:

Jag har Miglias Alchemy-kort. Jag antar att man använder i stort sett samma programvara till EvolutionTV. Filerna namnges typ så här "AlchemyTV.TV Tuner.PALSVT 1.mov", om man spelar in från SVT1.

Det finns även en koppling till iCal, så att man kan se när man har programmerat för inspelning i iCal.

Man ska helst ha en Dual G4 eller G5 för att få 25 fps när man spelar in i hög upplösning (752x576). Jag som har en PM G4 466 MHz får nöja mig med halva upplösningen, vilket duger när man bränner VCD. Det tar ett par timmar att koda en VCD med Toast 6 på min dator. En DVD tar minst ett dygn på min relativt långsamma dator.

Fördelen med EvolutionTV är ju att den kodar filmen direkt i MPEG2, om jag har förtått saken rätt, vilket avlastar datorn och gör hela processen att skapa en DVD mycket snabbare.

Då borde man kunna använda en något enklare Mac, typ Mac Mini eller PM G4, och få både 25 fps i hög upplösning samt inte behöva vänta så länge på att det ska bli klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 16:07

Ingen med en inspelningsbar DVD med HD som kan predika om fördelarna?

Min bror har en, så jag kan dra lite fördelar.
Fördelen är uppenbar om du inte vill titta genom datorn; du kan pausa, spela tillbaks osv. i realtid. Supersmidigt och ger en helt annan dimension till TV-tittandet. Börja se ett program 10 minuter tidigare och snabbspola reklamen t.ex.

Men nackdelen är att de jag tittat på har lite halvkrångliga menyer, så vill du spela in flera olika serier som går vissa tider tyckte jag det var meckigt att ställa in, ivf. på brorsans. Även meckigt att i efterhand redigera det man spelar in, t.ex. ta bort reklam. Kolla det innan!

Jag skulle vela ha möjligheten att koppla in den till datornätverket, så den kan agera medieserver i allmänhet, med foton, mp3 och video som både den burken såväl som datorerna kommer åt. Om det finns någon sådan lösning vet jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 00:15
Ursprungligen av Leftrustle:

Jag skulle vela ha möjligheten att koppla in den till datornätverket, så den kan agera medieserver i allmänhet, med foton, mp3 och video som både den burken såväl som datorerna kommer åt. Om det finns någon sådan lösning vet jag inte.

Ja, det skulle jag också vilja ha. När jag kollade för att tag sedan var det tji att hitta en sådan med FW-ut. FW-in finns att tillgå. Vidare fick jag aldrig klart för mig vilket format man sedan skulle kunna köra över till datorn för redigering, eller tänkte du dig tvärtom?

  • Medlem
  • 2005-03-06 03:26

Köp en Panasonic. Den har enkla menyer, och funkar så smidigt att en apa förmodligen skulle kunna lära sig programmera den. Enda nackdelen är att den av någon anledning tar en evinnerlig tid på sig att mata ut en skiva. Jag har DVD-RAM modellen, och det finns säkert modernare saker nu. Min erfarenhet är dock att gränssnittsdesignen brukar vara ungefär densamma mellan olika modeller av samma märke.

En klar fördel jämfört med Datorn är också att uppspelningen är av bättre kvalitet. Detta beror ju på märke, men Panasonic har djävligt bra bildkvalitet. Klart bättre än det man får ur en dator. Att bränna ned TV-serier på DVD (om man vill kolla på en extern DVD-spelare), som man spelat in på dator både låter korkat.

Har sedan några månader tillbaka en Pioneer 720 (160 GB) och förstår knappt hur jag klarade mig utan tidigare. Det är så underfantastiskt att kunna börja kolla _precis_ när man vill. Räcker till 32 timmar i högsta kvalitet = fantastisk bild. Bränner på -R-skivor. Har bara bränt en skiva än så länge. Är inte säker på ifall den går att spela på villken annan spelare som helst. Spelar hur som mindre roll för mig eftersom jag uteslutande använder den som HD-spelare.

Tycker att menyerna är helt ok faktiskt. Skulle vara smidigt med automatisk programdöpning - finns ju spelare som hämtar programinfo på text-tv men det kan jag faktiskt leva utan.

Finns även en lillebrorsmodell med 80 GB. Räcker långt även det. Är, ifall det inte redan framgått, väldigt nöjd med den.

1
Bevaka tråden