Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 seg vid Hjälp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-01 20:06

Hej!

Igår fick jag min allra första Mac, en iMac G5 20". Jag är än så länge jättenöjd med den, men när jag klickar på Hjälp (ja, jag är switcher och behöver mycket hjälp nu ) så kommer den där snurrande "bollen" (eller vad det nu är) upp och det tar väldigt lång tid innan ett hjälpavsnitt visar sig. Allt annat går ju nästan blixtsnabbt, så varför ska hjälpen vara så långsam? Jag har 1 Gb RAM.

Någon som vet?

/ Henrik

Ursprungligen av Abooboo:

Hej!

Igår fick jag min allra första Mac, en iMac G5 20". Jag är än så länge jättenöjd med den, men när jag klickar på Hjälp (ja, jag är switcher och behöver mycket hjälp nu ) så kommer den där snurrande "bollen" (eller vad det nu är) upp och det tar väldigt lång tid innan ett hjälpavsnitt visar sig. Allt annat går ju nästan blixtsnabbt, så varför ska hjälpen vara så långsam? Jag har 1 Gb RAM.

Någon som vet?

/ Henrik

Gå in på finder och sedan in på hjälp och sök där! Ne allvarligt så vet jag inte eftersom jag inte har samma problem och har en iMac G5 20" med 1GB RAM ...

/Stoffe

Senast redigerat 2005-03-01 20:31
  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 20:42

Hjälp går ut och kollar efter uppdateringar varenda gång man startar, det blir lite slött…
Men jag kan rekommendera ett käckt småspel man kan spela under tiden

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 21:37

Menar du att du väljer Hjälp från Hjälp-menyn i Finder? Har en iMac G5 1,6 Ghz och det blir ingen badboll här inte...

Jag har råkat ut för problem med hjälp när jag hade konfigurerat ett DHCP-nät, hade en bredbandsrouter som DHCP-server, innan bredbandet blev klart. Både Findern och hjälpen blev oändligt seg. Troligen "trodde" väl datorn att jag var ute på nätet i och med att DHCP var konfigurerat, men när den sen inte fanns nåt där så stod hjälpen ändå och väntade och väntade, när bredbandet kom igång i oktober och datorn kom ut på internet så har det funkat klockrent, så kolla om exvis. DHCP är konfigurerat för nätverket utan att datorn hittar nåt i andra änden...

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-02 07:35

Problemet uppstår så fort jag väljer "Hjälp" i ett program, och inte bara i Finder. Jag använder bara modem, så det är ju möjligt att den försöker ansluta till Internet för att titta efter uppdateringar men att det inte går eftersom jag inte är ansluten. Går det att ta bort så att den inte tittar efter uppdateringar?

Så här i början när man behöver mycket hjälp är det här ganska frusterande. Det händer även när hjälpen väl har öppnats och man klickar på ett hjälpavsnitt, hur slött som helst!

Ursprungligen av Abooboo:

Problemet uppstår så fort jag väljer "Hjälp" i ett program, och inte bara i Finder. Jag använder bara modem, så det är ju möjligt att den försöker ansluta till Internet för att titta efter uppdateringar men att det inte går eftersom jag inte är ansluten. Går det att ta bort så att den inte tittar efter uppdateringar?

Så här i början när man behöver mycket hjälp är det här ganska frusterande. Det händer även när hjälpen väl har öppnats och man klickar på ett hjälpavsnitt, hur slött som helst!

men säg ett program!

/Stoffe

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-02 15:17
Ursprungligen av Stoffen:

men säg ett program!

/Stoffe

Det här händer i alla program på datorn (Finder, iTunes, iMovie...), så det rör sig inte om ett speciellt program.

Ursprungligen av Abooboo:

Det här händer i alla program på datorn (Finder, iTunes, iMovie...), så det rör sig inte om ett speciellt program.

hmm konstigt testade att köra massor av programm samtidigt och såg om det hände något men nej inte på itunes eller imovie o.s.v.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-03 15:27
Ursprungligen av bruksarn:

Jag har råkat ut för problem med hjälp när jag hade konfigurerat ett DHCP-nät, hade en bredbandsrouter som DHCP-server, innan bredbandet blev klart. Både Findern och hjälpen blev oändligt seg. Troligen "trodde" väl datorn att jag var ute på nätet i och med att DHCP var konfigurerat, men när den sen inte fanns nåt där så stod hjälpen ändå och väntade och väntade, när bredbandet kom igång i oktober och datorn kom ut på internet så har det funkat klockrent, så kolla om exvis. DHCP är konfigurerat för nätverket utan att datorn hittar nåt i andra änden...

Jag har en AirPort Express för att kunna strömma musik till iTunes, och den är tydligen ansluten via DHCP. Om jag väljer DHCP "Av" i Systeminställningar så går det plötsligt att komma åt Hjälp med en rasande fart! Men då går det inte att strömma musiken via iTunes, för då finns ju inget nätverk...

Inget jätteproblem, det är ju bara att slå på DHCP när man vill strömma musik, men det borde ju gå att få båda att fungera.

1
Bevaka tråden