Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död Powerbook g3 Pismo

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 11:11

Jag har fått en död? powerbook pismo av en kollega.

Trycker på powerknappen, händer ingenting, har tagit bort PRAM batteriet och provat och startat då också, men död, tryckt ner processor kortet, flyttat om minnerna..

Killen som hade den innan hade problem med att den inte startade, han fick trycka reset (på baksidan) och då startade den. Jag tycker reset knappen inte verkar okej, den är helt fast, rör sig kanske en halv milimeter när man trycker på den, ska det inte klicka eller något?

Hur kollar jag om power adaptern fungerar? Det kanske är den som är död? Har ingen annan att prova med dock, batteriet verkar inte ladda heller..
Ska det lysa någon diod när man har power adaptern i?

/Mvh Olle

Ursprungligen av lovn:

Jag har fått en död? powerbook pismo av en kollega.

Trycker på powerknappen, händer ingenting, har tagit bort PRAM batteriet och provat och startat då också, men död, tryckt ner processor kortet, flyttat om minnerna..

Killen som hade den innan hade problem med att den inte startade, han fick trycka reset (på baksidan) och då startade den. Jag tycker reset knappen inte verkar okej, den är helt fast, rör sig kanske en halv milimeter när man trycker på den, ska det inte klicka eller något?

Hur kollar jag om power adaptern fungerar? Det kanske är den som är död? Har ingen annan att prova med dock, batteriet verkar inte ladda heller..
Ska det lysa någon diod när man har power adaptern i?

/Mvh Olle

Dioderna på batteriet skall lysa då det laddas. Tryck på den lilla knappen intill dioderna på batteriet så visas laddningen, om alla lyser så är batteriet fulladdat.

Laddaren kan du kontrollmäta med en voltmeter.

Reservdelar finns bl.a. på powerbooktech.com
Kanske du bor nära någon som kan bistå med ett laddat batteri så du kan prova om den startar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 12:45
Ursprungligen av kitesurf:

Dioderna på batteriet skall lysa då det laddas. Tryck på den lilla knappen intill dioderna på batteriet så visas laddningen, om alla lyser så är batteriet fulladdat.

Laddaren kan du kontrollmäta med en voltmeter.

Reservdelar finns bl.a. på powerbooktech.com
Kanske du bor nära någon som kan bistå med ett laddat batteri så du kan prova om den startar?

Fick tag på en granne här med en Powerbook Pismo, ska prova med annat batteri/power adapter i morgon.
Återkommer med mer info!

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-03-01 13:14

Har haft problem med att min Pismo inte vill starta ibland...
Lösningen har då varit att ta bort batteriet och laddaren, låta den stå ett tag och därefter återansluta dessa. (Ibland kan man behöva hålla inne powerknappen mer än 10sek)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 11:52

Den startar (ibland)

Jag tog i sär hela powerbooken, märke att "reset" knappen var intryckt hela tiden..
Men iaf.
skruvade ihop den, och den startar..
Men bara ibland, det verkra inte gå att stänga av den på rätt sätt heller, från OSet stänger man av där så rebootar den. inte stängs ner alltså..

Nu startar den inte alls så jag vettefan vad det kan vara för fel..verkar vara lite random..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 11:57

Låter ju lite som att resetknappen trots ditt ingrepp är hängd på något sätt. Går att koppla bort den enkelt? Alltså utan att plocka fram lödkolven. I så fall kan du ju testa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 21:22

Bytt moderkort
funkar fint nu

en klassiker i laptopsammanhang är glapp i strömadapterkontakten, som så småningom leder till en (till synes) heldöd maskin. en ganska enkel lödning botar det problemet.
har själv helat (sic!) en pismo på det sättet...

1
Bevaka tråden