Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder prisskillnaden på minnen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 12" PB på väg till mig, men tänkte köpa till lite mer minne, 1gb närmare bestämt.. Har kollat runt lite och kommit fram till att det är en himskans prisskillnad på dom olika tillverkarna. Det skiljer åtminstonde nån tusenlapp för tillsynes samma spec på minnet.. Är det billigare sämre på något sätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-27 02:05

Ja oftast är det så.

Ursprungligen av opehrson:

Har en 12" PB på väg till mig, men tänkte köpa till lite mer minne, 1gb närmare bestämt.. Har kollat runt lite och kommit fram till att det är en himskans prisskillnad på dom olika tillverkarna. Det skiljer åtminstonde nån tusenlapp för tillsynes samma spec på minnet.. Är det billigare sämre på något sätt?

Det lustiga är att det bara finns en handfull tillverkare av minnen Samsung är en av de största men det finns hundratals minnesleverantörer som sätter sitt namn på minnena och dessutom tusentals datorleverantörer som dumpar sitt överskott av minnen på marknaden (oem). De stora prisskillnaderna beror bl.a. på tillgång och efterfrågan r&d support och vilken marknadsföring leverantörerna lägger ned på att sälja.

Minnen kan ha lite olika specifikationer och kvalité. De billigaste minnena är oftast ( men inte alltid ) sådana som med nöd och näppe uppfyller minimikraven.
De lite dyrare minnena brukar ha livstids garanti och bytesrätt vilket inte är helt fel.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-27 22:14

I min mening så finns det ingen större anledning att lägga ner jättemycket pengar på märkesminnen på macplattformen. Det räcker med att de klarar orginalinställningarna. En PC däremot har oftast betydligt mer överklockningsmöjligheter och där kan man ju faktiskt tjäna på att pressa minnet lite. Det känns mest som slöseri med pengar, det skulle vara för livstidsgarantin isåfall. Men samtidigt, hur mycket är minnesmodulen värd om 2 år om den skulle gå sönder?

1
Bevaka tråden