Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa script för att ändra inställning vid uppstart?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en irriterande bugg som gör att varje gång jag startat om min dator så är hastigheten på musen på högsta fart. Det finns trådar om detta här, men det är egentligen inte det jag vill ha hjälp med nu.

Buggen beter sig så att när man öppnar Systeminställningarna och väljer Tangentbord/Mus så är inställningen till synes rätt inställd. Flyttar man markören ett steg och sen tillbaka till där den stod från början så är mushastigheten den rätta igen.

Nu till scriptfrågan:
Jag vill skapa ett script som öppnar Systeminställningarna, väljer Tangentbord/mus-delen och ställer om hastigheten ett snäpp samt tillbaka ett snäpp och avslutar.

Detta script vill jag lägga till som startobjekt.

Jag är FÄRSK på Apple Script så om någon vill försöka förklara så gör det enkelt.

Jag har kommit hit:

open application "System preferences"
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-23 17:30

Släng filen 'com.apple.preferencepanes.cache' i 'Cache'-mappen i ditt 'Bibliotek'. Logga sedan ut och in. Det borde hjälpa. Det går inte att scripta det du vill.

Instämmer i Wiresuppfattning, lös problemet på rätt ställe istället för att skapa en sån här omständllig workaround. Det skulle iofs möjligen gå att lösa med GUI scripting, men det är alldeles för mycket besvär för fel ändamål

Jo ni har rätt, man ska gå till roten med problemet. Men jag blev rätt nyfiken på om man kunde scripta den proceduren, men det var tydligen inte så lätt som jag trodde.

AppleScript är nog den, för mig, bäst bevarade hemligheten i OSX. Vet att det ska gå att göra mycket men har ingen aning om hur. Man skulle ha tid att lära sig. Men Johan blir nog ingen scriptexpert... Ni ska se - dom fixar det nog.. med jobb, jobb och jobb.. Askungen..!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-23 20:54

Johan,
blev det bättre av att slänga cache-fileln?

Sabba min uptime för att testa detta..!?

Nja, inte för att uptime är något jag strävar efter. Jag ska meddela efter nästa omstart.
Tack för tipset.

1
Bevaka tråden