Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of WarCraft - allmän diskussion

Tråden skapades och har fått 500 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-02-22 08:56

Är det någon som har lyckats med alt+tab i spelet? Inte jag i alla fall.
Jag kör nämligen Skype samtidigt för att snacka med kompisarna när man kör i grupp, men då kan jag inte alt-tab:a mig till Skype utan måste avsluta spelet för att kunna fixa i Skype.

Någon som har förslag på lösning?

Ursprungligen av Lacke:

Är det någon som har lyckats med alt+tab i spelet? Inte jag i alla fall.
Jag kör nämligen Skype samtidigt för att snacka med kompisarna när man kör i grupp, men då kan jag inte alt-tab:a mig till Skype utan måste avsluta spelet för att kunna fixa i Skype.

Någon som har förslag på lösning?

Jag får förutsätta att du kör Mac eftersom du ställer frågan här. Testa med kommando (äpple) + M istället

  • Medlem
  • 2005-02-22 12:50
Ursprungligen av Lacke:

Är det någon som har lyckats med alt+tab i spelet? Inte jag i alla fall.
Jag kör nämligen Skype samtidigt för att snacka med kompisarna när man kör i grupp, men då kan jag inte alt-tab:a mig till Skype utan måste avsluta spelet för att kunna fixa i Skype.

Någon som har förslag på lösning?

command + m

Ursprungligen av Pallish:

Man skaffar en G5a

Testade spelet på en G5a.
Dubbla 1,8 GHz, 512 MB RAM, Mac OS X 10.3.8 och det iofs relativt sunkiga medföljande grafikkortet GeForceFX 5200 med 64 MB VRAM.

Gick helt klart sämre än väntat.
Även med förvalda inställningar var det hackigt, särskilt när man vrider bilden. Låter man sin figur kuta rakt fram så går det mycket mjukare. Skruvade man upp grafiken lite blev det helt värdelöst. Men vi har väl redan kommit fram till att det inte är något vidare att spela på Mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 20:11
Ursprungligen av star-affinity:

Testade spelet på en G5a.
Dubbla 1,8 GHz, 512 MB RAM, Mac OS X 10.3.8 och det iofs relativt sunkiga medföljande grafikkortet GeForceFX 5200 med 64 MB VRAM.

Gick helt klart sämre än väntat.
Även med förvalda inställningar var det hackigt, särskilt när man vrider bilden. Låter man sin figur kuta rakt fram så går det mycket mjukare. Skruvade man upp grafiken lite blev det helt värdelöst. Men vi har väl redan kommit fram till att det inte är något vidare att spela på Mac.

insisterar fortfarande bestämt på att det är grafik-kortet som kniper. fungerar helt ok på min avsevärt sämre burk (933:a) men med fetare grafik-kort (9800 Pro).. hotta upp den så blir det nog bättre

tilläggas bör även att laddningarna mellan olika kartor går dubbelt så fort för mig än med alla vänner som har P4 3.0 i sämsta fall. så inget "det går inte spela på mac"-tjaffs här

Ursprungligen av KKriss:

insisterar fortfarande bestämt på att det är grafik-kortet som kniper. fungerar helt ok på min avsevärt sämre burk (933:a) men med fetare grafik-kort (9800 Pro).. hotta upp den så blir det nog bättre

tilläggas bör även att laddningarna mellan olika kartor går dubbelt så fort för mig än med alla vänner som har P4 3.0 i sämsta fall. så inget "det går inte spela på mac"-tjaffs här

Det är ju roligt om det vore så...
Får väl testa vid tillfälle. Vi har såklart alla olika åsikt om vad som är "helt ok".
Även om grafikkortet är kass så borde det väl gå att jämföra med ett GeForce Ti 200 64 MB VRAM?
Fräser på bra mycket bättre på en PC med ett sånt och det är på en mycket sämre dator hårdvarumässigt. 3 år gammal nui, 1,5 GHz Athlon, 512 MB RAM med Windows XP.

Det är en sak att det går bättre på Windows med motsvarande hårdvara, men som det är nu verkar det gå ofantligt mycket bättre t.o.m på sämre hårdvara.

Intresant att det det går snabbare att ladda på din G4 än på kompisarnas P4:or.
Men vad det har med själva spelandet att göra fattar jag nog inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 20:35
Ursprungligen av star-affinity:

Vi har såklart alla olika åsikt om vad som är "helt ok".

självklart!

Ursprungligen av star-affinity:

Även om grafikkortet är kass så borde det väl gå att jämföra med ett GeForce Ti 200 64 MB VRAM?
Fräser på bra mycket bättre på en PC med ett sånt och det är på en mycket sämre dator hårdvarumässigt. 3 år gammal nui, 1,5 GHz Athlon, 512 MB RAM med Windows XP.

låter skumt att det skulle funka bättre på den "pc:n". irriterande even

Ursprungligen av star-affinity:

Intresant att det det går snabbare att ladda på din G4 än på kompisarnas P4:or.
Men vad det har med själva spelandet att göra fattar jag nog inte.

även om det inte är det primära så jag anser jag att laddningstider har stor åverkan på spelkänsla i spel. men det var mest av anledningen "en kul notis" som jag tog upp det här

aj då. jävla mac.

Låt inte det här bli en Mac vs PC tråd...

Hur som helst: De macar jag testat på så går det att skruva upp grafiken ganska ordetligt förutom på "distance"-inställningen (kommer inte ihåg vad den heter just nu). Även på en 2x2GHZ med 9800 så mår den bra av att inte vara över 50%. Hur är det på PC?

Vidare: Vad som är ok är väldigt subjektivt. Ange gärna FPS.

Jag tycker personligen i att ett spel som detta, där det finns en massa snabbkomandon för assist X, target Y, use spell Z on person Q, etc så behövs inte superflyt i alla situationer. Lag är oftast ett större problen när det verkligen gäller.

Ursprungligen av MagnusB:

Låt inte det här bli en Mac vs PC tråd...

Hur som helst: De macar jag testat på så går det att skruva upp grafiken ganska ordetligt förutom på "distance"-inställningen (kommer inte ihåg vad den heter just nu). Även på en 2x2GHZ med 9800 så mår den bra av att inte vara över 50%. Hur är det på PC?

Vidare: Vad som är ok är väldigt subjektivt. Ange gärna FPS.

Jag tycker personligen i att ett spel som detta, där det finns en massa snabbkomandon för assist X, target Y, use spell Z on person Q, etc så behövs inte superflyt i alla situationer. Lag är oftast ett större problen när det verkligen gäller.

En G5a med 2x2 GHz och Radeon 9800 ska kunna köra med alla inställningar på max! Basta.

På den 3 år gamla PCn jag nämde ovan så får man också skruva ned en del på grafiken. Lite hackigt bland mycket folk och i städer ändå. Men datorn är också 3 år gammal och jämfört med dubbla G5an som nämdes ovan går det mycket bättre på PCn. G5an köptes för 4 månader sen...

Har också testat spelet på min kompis 2 år gamla Shuttle. AMD 2,5 GHz, 1024 MB RAM, Radeon 9700 Pro 128 MB VRAM. Fullt flyt hela tiden. Det har inte slöat ned nämnvärt någonstans i spelet under tiden jag testat det. Lätt aldrig under 30 FPS. Inställningarna? Allt på max...

Det är såklart väldigt olika med FPSen. Med lite polygoner i synfältet går det väl mjukt och fint på alla datorer som kan köra spelet. Men när det hände mycket som inne i en stad och med ett gäng folk så kan det lätt bli bara ett par FPS. Då blir det svårt. Lika känsligt som andra typer spel håller jag med att FPS inte är här, men under 10-15 FPS tycker jag inte duger.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-22 09:27

Vore det inte "command + Tab"?

Ursprungligen av Creops:

Vore det inte "command + Tab"?

Det är bara i undantagsfall man kan använda kommando + tab för att skifta från spel i fullskärmsläge. Med kommando + m så går man över till fönsterläge i WoW, och kan sedan använda kommando + tab för att hoppa mellan program som vanligt.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-02-22 11:09

Haha, ja. Command+tab är det jag menade. Får skylla på att jag köpte min första mac i somras...

Ok, jag skall testa kommando+M ikväll. Tackar för tipset så länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 12:43

äpple+m är klockrent. med lite simultansförmåga går det att lira WoW samtidigt som du snackar på MSN och svara på inlägg på 99mac

En tanke som slog mig i dag när jag satt och pratade med en kollega.
Vore det inte schysst att kunna flytta sin karaktär mellan servrarna?
Han skulle vilja gå med i Cult of Mac men han spelar på en annan server och vill inte börja på ny kula med sin karaktär som är lvl 21.
Varför kan man inte det?
De borde gå att ansäka om det hos Blizzard åtminstone, betala för det eller nåt.

Äntligen!
Detta ska jag köpa.......
WoW leveling serive

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 16:54

är det off-topic att fråga om nån har nån annan jämförelse med nåt annat spel, typ UT2k4?

Ursprungligen av KKriss:

är det off-topic att fråga om nån har nån annan jämförelse med nåt annat spel, typ UT2k4?

http://barefeats.com/mac2pc.html

Ursprungligen av KKriss:

är det off-topic att fråga om nån har nån annan jämförelse med nåt annat spel, typ UT2k4?

Risken är att tråden spårar ur när andra frågor dyker upp. Ni får gärna fortsätta den diskussionen i tråden Lägga ner spelandet på Mac.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-02-24 22:15

har några fråger,
hur mycket kostar det per månad om man betalar 6 månader direkt?
ligger ens karaktärer kvar om man tex betalar för en månad, och efter det tar paus en månad?

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-02-24 22:21

Vad jag har läst om på Blizzards hemsida så sparar de informationen i minst 6 månader efter avslut.

Om jag köper en ny dator och installerar spelet på.. förvinner då min karaktär eller finns den var i cyberspace?

Ursprungligen av nightcrawler:

Om jag köper en ny dator och installerar spelet på.. förvinner då min karaktär eller finns den var i cyberspace?

De finns i Frankrike på Blizzards servrar, så det räcker med att logga in från en uppkopplad dator för att komma åt din karaktär.

  • Medlem
  • 2005-03-05 18:23

suck...

verkar omöjligt att få tag i WoW i nån affär här i sthlm och nätaffärerna verkar också ha slut... totalslut! och nästa sändning tar tid...

Nån som vet nånstans man kan få tag i det?

Z.

Lyckades få tag av ett exemplar av spelet och spelar det på en P4 just nu, helt underbart spel! Har blivit 2 "uppesittarnätter" i rad nu á 12 timmar. Kände på mig att detta skulle bli en dålig investering för mina slutbetyg...

Har precis installerat det på iBooken och ska testa och se hur de flyter på den. På min P4 2,0 GHz, 512 MB Ram, GeForce 3 Ti 500 så pendlar fps på allt mellan 18 och 25. Som värst var den nere i 2 när jag flög in i Ironforge med en gryphon. Så jag tror inte på att iBooken kommer klara av de nå värst bra den heller.

Med nya Patchen så får jag lägre FPS, från ca 20-25 till ca 20-15 (båda är vad jag har största delen av tiden jag spelar, max-min är mellan 35-5). Någon som märkt något liknande?

Ursprungligen av MagnusB:

Med nya Patchen så får jag lägre FPS, från ca 20-25 till ca 20-15 (båda är vad jag har största delen av tiden jag spelar, max-min är mellan 35-5). Någon som märkt något liknande?

Prova att slå av "Full Screen Glow" (eller något vid liknande namn) i videoinställningarna. Lite av lystern försvinner och undervattensbilder bli inte lika svajiga, men prestandan går upp.

jag fick högre fps med nya patchen.. ökade från ca 25 till 30.

Testade även att spela på iBooken, men det kommer inte bli aktuellt. Låg mellan 9 och 15 fps
iBook G4, 933 MHz, 640 MB Ram, ATi Mobility Radeon 9200 32 MB

Gjorde OS 10.3.9 någon skillnad i wow? Där skulle ju vara en del OpenGL fixar om jag förstod det hela rätt bland annat.

  • Medlem
  • 2005-04-22 18:48

Någon som testat den nya patchen, 1.4, kollat in "Gurubashi Arena Event" eller liknande?
Har patchen någon effekt på prestandan?

(Köpte spelet för en vecka sedan, äntligen!, och testar reglagen för att se vad den klarar utan att hacka. Än så länge flyter det bra, jag valde en low populated PvE server för att jag ville "ta det lugnt", och jag trivs!)

Bevaka tråden