Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini, ett osäkert val?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 19:00

Jag tänkte föreslå en bekant att köpa en Mac mini, men känner tveksamhet. Hon sitter idag på en gammal PC, med ganska hyfsad skärm. En Gateway förresten. Men det tycks som om Apple (återigen*) klantar till det med tanke på hur många som tycks fått problem med att koppla till skärm. Åtminstone om man ska tro alla inlägg på Apples supportforum, och vissa här. Vad är er erfarenhet som köpt en Mini och använder annan skärm?

*Har själv haft problem med högt fläktljud i min G5a. Man kan fråga sig när Apple ska se över sin kvalitetspolicy. Varför så bråttom att släppa ofärdiga, okontrollerade eller felaktiga produkter?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 19:53
Ursprungligen av palb:

Jag tänkte föreslå en bekant att köpa en Mac mini, men känner tveksamhet. Hon sitter idag på en gammal PC, med ganska hyfsad skärm. En Gateway förresten. Men det tycks som om Apple (återigen*) klantar till det med tanke på hur många som tycks fått problem med att koppla till skärm. Åtminstone om man ska tro alla inlägg på Apples supportforum, och vissa här. Vad är er erfarenhet som köpt en Mini och använder annan skärm?

Jag skulle tro att majoriteten inte har några problem. Själv ansluter jag min Nec MultiSync LCD via DVIn utan några som helst problem. Det enda som varmt rekommenderas att tänka på är att ta mer än 256mb minne. Jag började med 256mb, vilket förvisso fungerade när man bara använde safari och/eller en applikation i taget. Har nu slängt in 1 gig minne i den och är numera hur nöjd som helst!

mvh
FrrH

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 21:57

Låter hoppingivande

Skärmen jag nämnde är förresten en CRT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 00:04

Inga problem. Om du har en skärm med VGA- eller DVI-anslutning är det bara att plugga in den. Men som sagt: snåla inte på minnet!

Jag skulle nog vänta ett par veckor och se vad Apple gör åt grafikfelen. Kommer det någon enkel drivrutinsuppdatering är ju allt frid och fröjd, men visar det sig att minin helt enkelt har ett på något sätt defekt grafikkort (vilket, om man får tro vissa på Apples diskussionsforum, helt är kundens problem) är det ju inte lika kul.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 08:35
Ursprungligen av Martin Kallisti:

Jag skulle nog vänta ett par veckor och se vad Apple gör åt grafikfelen. Kommer det någon enkel drivrutinsuppdatering är ju allt frid och fröjd, men visar det sig att minin helt enkelt har ett på något sätt defekt grafikkort (vilket, om man får tro vissa på Apples diskussionsforum, helt är kundens problem) är det ju inte lika kul.

Min tanke. Det tycks som ett köp idag är lite som att köpa grisen i säcken.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-22 09:22

Går själv och funderar på att beställa en mini, men funderar också på grafikkortet. Då främst prestandan med kommande Tiger (Jag vet att det redan finns diskussioner om detta i Forumet...)

Självklart kommer framtida mini vara bättre utrustade än dagens, men frågan är ju när den uppdateringen kommer? Det är förståss svårt att få svar på.

Kan tänka mig att en "Rev B" (eller "mini 2") har aningens bättre grafik, mer minne och toppmodellen inkluderat AirPort-kort. Tror dock inte vi ser det förrän nästa stora uppdatering, vilken rimligtvis kommer i höst. (?)

Det vanliga dilemmat med andra ord: Köpa nu om man behöver datorn nu - inte ligga sömnlös över kommande uppdateringar.

Kan väl tillägga att jag haft såväl "Rev A" av Performa 5200 som TiBook G4... (och varit nöjd.)

Vi får väl hoppas på en mini Rev. B riktigt fort

Den som väntar på något gott...

Har nån haft problem med CRT-skrämar? Jag har fått uppfattningen att det är LCD som är problemet.

Ursprungligen av DeeJam:

Har nån haft problem med CRT-skrämar? Jag har fått uppfattningen att det är LCD som är problemet.

Inte brus, men det är många som rapporterar att ljusstyrkan blir dålig med CRT-skärmar. Jag är ingen expert på sådant, men det ska tydligen vara för att strömstyrkan är lägre än vad som är acceptabelt för VESA-standarden, eller vad det var...

1
Bevaka tråden