Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med nätverksstrul...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, min dator har blivit knäpp... (med all säkerhet mitt fel.... )

Jag och min flickvän har varsin dator, hon en iMac SE 400 med ett AirPort-kort som agerar programbasstation, och jag en QS 867 med ett AirPort-kort som är kopplat till hennes dator. Hennes dator är kopplad till ett kabelmodem och det delar vi på. Det har alltid fungerat bra, ända tills i morse då jag inte kunde komma ut på nätet. Hon har OS 9.2.2 och jag har OS X 10.1. Airport visar full styrka, men det går inte att komma ut på nätet. Jag har provat att starta om båda datorerna, AirPort och lagt upp ett nytt nätverk men inget hjälper.

En sak som gör det ännu märkligare är att med MSN Messenger (provade av en slump) så kommer jag ut, men inte med IE, ICQ eller Mail. Jag kan använda fildelning för att hämta filer från hennes dator men alltså inte komma ut på nätet.. Tappade tålamodet och installerad om OS X på min dator nu, men det hjälpte inte.. =( Givetvis går det bra att surfa, maila och ICQ:a på hennes burk..

Vad göra?

Tacksam för hjälp..

iMac DV 400 Se
256MB
13GB
Airport
OS 9.2.2
Kabelmodem

QuickSilver 867
640MB
80GB
Airport
OS X 10.1

Man skulle kunna misstänka att du inte har rätt (ingen) DNS angivet på din dator. Prova att ange DNS som du har fått från din ISP.

Well...om det vore så ace så skulle inte MSN Messenger fungera. Funkar alltid MSN Messenger Insulin? Under långa perioder? Hela tiden?

Messenger kanske kopplar upp sig mot en server med IP#, och inte namn. Eller kommer ihåg det resolvade IP#. Men, jag vet faktiskt inte, det var bara gissningar. Min teori kan lätt avfärdas genom att Insulin provar att från sin dator surfa till http://212.112.162.203/. Om det fungerar (www.aftonbladet.se) så stämmer min teori.

Grymt konstigt, fyllde i DNS och det fungerar... Vad kan ha hänt? Dom är ju "optional", ska ju inte behövas när dom är ifyllda på värddatorn.. Borde väl ha tänkt på det! (kollade på MSN och den använder inte IP som anslutning)

TACK FÖR HJÄLPEN!

1
Bevaka tråden