Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigation med CSS utan SSI eller Iframes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 20:10

En kort liten fråga som det säkert finns ett standardsvar på men som jag missat:

Jag håller på att övergå från iframes till XHTML+CSS2. Har dock ett litet problem.

Jag vill ha ett menysystem som finns med på alla sidorna för navigation av siten. Jag vill dock inte sitta och lägga in denna på samtliga sidor utan vill att denna skall kunna styras från en enda fil.

De två sätten jag känner till för att lösa detta är antingen att jobba med frames eller att använda ssi. Jag vill helst undvika båda två. Implementering via XHTML/CSS borde inte vara svårt...och många borde löst problemet innan mig...MEN HUR?

Tacksam för all hjälp och alla tips ni kan ge...

/Gulan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-16 21:32

Vilken kodning du använder (xhtml, css) har inget med tekniken att pula in ett enskilt dokument i samtliga sidor. Includes är det enda du kan göra, egentligen.
Men om du använder Dreamweaver och inte har sådär hiskeligt många sidor, så finns ju Dreamweavers "templates".
Vill inte vara taskig, med om du ska ge dig in och dona med xhtml och css men samtidigt drar dig för SSI, så låter det lite konstigt...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 08:37

...nja...vill nog ha ssi men

HejHopp,

Jag använder gärna någon form av ssi (ServerSideInclude) för att länka in en meny på alla sidorna MEN servern som jag kommer att lägga upp sidan på har i princip inga resurser (PPC 200MHz/64M minne) varför den varken har php/mysql eller annat skoj.

Sidan jag skall mecka ihop ska användas för att administrera denna minidator varför jag behöver få ihop något som funkar snabbt och enkelt men som ändå inte ställer krav på att man har några extra tillägg installerade.

Webservern som körs vid installation / ominstallation är någon form av microHTTPD som är flashad på moderkortet varför denna inte kan förändras. Denna har heller inte stöd för särskillt mycket från början.

Min fråga är därför: Vilken form av ssi kan man använda som ska/bör fungera med vilken webserver som helst? PHP/ASP och liknande är bara att glömma...

/Gulan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-17 12:09
Ursprungligen av gulis:

HejHopp,

Jag använder gärna någon form av ssi (ServerSideInclude) för att länka in en meny på alla sidorna MEN servern som jag kommer att lägga upp sidan på har i princip inga resurser (PPC 200MHz/64M minne) varför den varken har php/mysql eller annat skoj.

php och MySQL har inte ett dyft att göra med vanliga includes, så förstår inte varför du plötsligt blandar in dessa. Och "server" är en mjukvara, inte en maskin, så det har (nästan) inte med saken att göra vad du har för dator heller, utan vad du har för server (t.ex. Apache, osv).

Men servern ska kunna parsa filerna och söka efter includes. Vanligast är att man har filändelsen ".shtml" eller ".shtm" istället för ".html" eller ".htm".

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 13:29

...springer från poängen men...

...Servern/demonen ("httpd" etc...) som skall användas har mycket begränsade resurser främst kopplat till det faktum att den är installerad i firmware...

...vad gäller php osv var poängen med kommentaren att jag inte kan använda sig av detta för lösning på problemet. Annars kunde man enkelt utnyttja PHP för detta endamål...

...slutligen var förhoppningen med min fråga att främst få ett alternativ till att utnyttja mig av ssi eftersom jag ännu inte har tillgång till servern och andra som jobbat med den har meddelat att den klarar xml/xhtml ok (men kanske inte så bra) men att java mm bara är att glömma. Min förhoppning var att det gick att lösa problemet via någon standardiserat arbetssätt via XHTML/CSS men så verkar inte vara fallet.

Man måste antingen lägga till menyn på varje sida eller så måste man använda sig av include eller..?

/gulan på defensiven

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 09:21

Enklast är väl att ta reda på vilken webbserver det är och vad den klarar av.
Kan du inte ta reda på det så kan du ju bara testa om det funkar med vanliga includes:

Funkar det inte skulle jag som som Danne sa använda Dreamweaver Templates.

Om det du ska göra är något slags administrationsgränssnitt där det inte spelar någon roll att det blir problem med utskrift, att bokmärka enskilda sidor, få trafik från sökmotorer och så vidare, skulle det faktiskt kunna vara acceptabelt med frames, som finns kvar i XHTML 1.0: < http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html >. Iframes går däremot bort om du ska använda en Strict DOCTYPE.

Server Side Includes funkar på de flesta webservrar. Du måste starta funktionen i config-filen bara (åtminstone på Apache). PHP/ASP etc är inte inblandat...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 11:24

Tack för alla tips...

Tack för alla tips...ska kika på detta i kväll efter jobbet...

/Gulan

1
Bevaka tråden