Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie disk 500 går inte ner i vila!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 00:02

Hejsan.

När jag kopplar in min LaCie Big Disk 500 i den 15" power book jag har så går den igång och är igång hela tiden. Den går aldrig ner i vilo läge.
Det spelar ingen roll om jag nyss startat datan, eller nyss använt disken. Förut gick den igång för att sen efter 5 min inaktivitet gå ner till vilo läge igen.

Nu går den igång och går på hög varv hela tiden tills det jag kopplar ut den. Ja inte så högt som när man flyttar filmer eller redigerar mot disken direkt. Men mer än förut iaf.
Har kört både skivverktyg och behörighetskontroll (PB) på båda enheterna utan fel meddelanden.

Kollar jag top i terminalen så är allt på 0, förutom plattformen som pendlar helt normalt när inget används! Ingen som antyder att den måste använda något som ligger på den externa disken.

Har inga länkade bibliotek, program, plugins eller dyligt på disken, bara backuper på dessa.

Strömspararen är inställd på att inte sätta hårdiskarna i vila när det är möjligt. Det är väl bara för system diskarna?

Även om den är i kryssad så går den inte ner i vila när den inte används.

//T

Har den en fläkt? Det kanske är därför isånafall, att hårddisken är i vila men ändå låter det från fläkten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 00:49

Jo den har fläkt...

Men det har aldrig förut låtit såhär!
Den har vart knäpp tyst när jag inte använt den.

//t

Det första jag kommer att tänka på;

Inställningarna i Strömsparare? Kollat att bocken finns kvar i rutan för "Sätt hårddisken i vila"?
Tjall på .plisten till Strömsparare (= kasta den)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 11:00
Ursprungligen av leonardo:

Det första jag kommer att tänka på;

Inställningarna i Strömsparare? Kollat att bocken finns kvar i rutan för "Sätt hårddisken i vila"?
Tjall på .plisten till Strömsparare (= kasta den)?

Somsagt.

Den är igång hela tiden oavsett vad inställningarna är i strömspararen.
så bör nog testa att kasta den.
Hittade den inte, vad heter den på engelska?

//t

1
Bevaka tråden