Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksskrivare via router

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 19:52

Allt detta är långt bortom mitt vetande. All hjälp uppskattas.

För att spara en USB-kontakt på datorn skulle jag vilja koppla min skrivare (Brother MFC-någonting Inkjet) via routern istället.

Är detta överhuvudtaget genomförbart? Jag kan tänka mig att det borde gå?

Allt är kopplat som sig bör och om det ska funka är det alltså bara inställningarna i datorn (OS X 10.3) som fattas.

Tackar på förhand.

Via nettverk ?

har du nettverkskort i din brother eller USB på din router?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 20:33
Ursprungligen av No-Mac-yet:

Via nettverk ?

har du nettverkskort i din brother eller USB på din router?

Ej USB på router. Jag har dock ett "hål" i skrivaren där jag kan köra in en nätverkssladd.

Duger det tro?

Ursprungligen av kavorka:

Ej USB på router. Jag har dock ett "hål" i skrivaren där jag kan köra in en nätverkssladd.

Duger det tro?

Om du har en nätverkskontakt i skrivaren så finns möjlighet att det ska funka. Bara att plugga in den i routern med en vanlig nätverkskabel och se om Macen hittar den.
Kolla hemsidan om din modell funkar med Mac.
http://www.brother.se/products/cat.cfm?cat=mfc

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 09:30
Ursprungligen av Svante S:

Om du har en nätverkskontakt i skrivaren så finns möjlighet att det ska funka. Bara att plugga in den i routern med en vanlig nätverkskabel och se om Macen hittar den.

Den hittar i alla fall inte skrivaren automatiskt.

Jag har kikat på inställningarna för nya skrivare och så, men jag fattar inte riktigt hur man ska få datorn att hitta skrivaren. Via IP genom routern, eller?

(Tack för hjälpen)

Ursprungligen av kavorka:

Den hittar i alla fall inte skrivaren automatiskt.

Jag har kikat på inställningarna för nya skrivare och så, men jag fattar inte riktigt hur man ska få datorn att hitta skrivaren. Via IP genom routern, eller?

(Tack för hjälpen)

En annan fattar inte heller så mycket, men jag brukar lyckas genom att testa alla tänkbara alternativ. Skrivaren måste ha en IP-adress och den tilldelas via ett gränssnitt på en dator - som kanske måste vara Windowsbaserad. Fanns det någon mjukvara på Brothers hemsida till Mac?
Kan du konfigurera skrivaren via skrivardisplayen, om det finns någon?

Har du gått in i Systeminställningar - Skrivare och Fax och där klickat på Lägg till i menyn? I den ruta som då dyker upp ska du sannolikt välja IP-utskrift för att datorn ska hitta?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 14:00
Ursprungligen av Svante S:

En annan fattar inte heller så mycket, men jag brukar lyckas genom att testa alla tänkbara alternativ. Skrivaren måste ha en IP-adress och den tilldelas via ett gränssnitt på en dator - som kanske måste vara Windowsbaserad. Fanns det någon mjukvara på Brothers hemsida till Mac?
Kan du konfigurera skrivaren via skrivardisplayen, om det finns någon?

Har du gått in i Systeminställningar - Skrivare och Fax och där klickat på Lägg till i menyn? I den ruta som då dyker upp ska du sannolikt välja IP-utskrift för att datorn ska hitta?

Ja, jag har varit i Systeminställningar och klickat. Det verkar som det skulle gå ganska smidigt att lägga till en skrivare. Problemet är att jag inte vet vad skrivaren har för IP. Det verkar inte som det går att konfigurera skrivaren via displayen.

Jag testade med några olika IP som gick till routern, men utan att lyckas.

Hemsidan har jag inte tittat på, men jag kan ta en titt. Jag tar även och kikar närmare på installations-CDn som hängde med skrivaren.

Om inte det funkar vet jag helt enkelt inte...

de CD-skivor som följer med innehåller inte alltid (sällan) Mac-programvara. Den brukar man få tanka hem själv.

1
Bevaka tråden