Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppdaterar man OS X?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Får min iBook imorgon Efter att jag har installerat Mac OS X Panther på den nya hårddisken, vart och hur uppdaterar man den?

Som på windows så finns ju windowsupdate, finns det något liknande till Mac OS?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • 2004-07-30 01:02

Systeminställningar/Programuppdateraren. Finns även under Äppelmenyn.

det heter fyndigt nog "Software Update" på osx

Förvänta dig dock inte att det är något som du får göra varenda dag direkt, som med ett liknande system på en annan platform

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-30 01:03

Apple-menyn > Programuppdatering

Okej, det var ju allt en bättre lösning än med Windows då

Återigen ett stort tack

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 01:11

Du behöver inte ens bry dig, den kommer att börja studsa (av uppdateringsglädje? så snart du är nätverksuppkopplad.

Jaså hehe låter finemang det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 12:01

Du kan även ställa in hur pass ofta den ska kolla efter uppdateringar. En gång om dagen, en gång i veckan osv och om Porgramuppdateraren ska ladda ned uppdateringarna i bakgrunden och säga till när det är dags.
På det hela taget mycket smidigt skött.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 00:06
Ursprungligen av acke:

Du kan även ställa in hur pass ofta den ska kolla efter uppdateringar. En gång om dagen, en gång i veckan osv och om Porgramuppdateraren ska ladda ned uppdateringarna i bakgrunden och säga till när det är dags.
På det hela taget mycket smidigt skött.

Smidigt om du har bredband. Sitter du med ett modem kan upppdaterarna ta lååååång tid. 10.3.4 combo uppdateraren väger ca 90MB.

//Rob

Har 10mbit upp och ner via BBB så det gick snabbt som attan

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 00:14

Välkommen till den mörka sidan!

/ Darth.

Hehe Tack

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 00:21

You are not worthy!

(var bara tvungen!

Hehehe

Programuppdatering är en bra sak.
Tyvärr så har Apple inte byggt in den funktionen att köra Verktygsprogrammet "Reparera Skivbehörighet" innan den påbörjar uppdateringen.
Likaså behöver man köra samma program efter programinstallationen är utförd.

Tar man för vana att inför varje programuppdatering att först starta upp skivverktyg och köra Reparera Skivbehörighet, därefter göra programuppdateringen, starta om datorn, och genast köra Reparera Skivbehörighet, så undviker man massa underliga småfel...eller större.

Tro mig!

Det står att den "optimerar skivenheten (hårddiskensnamn) efter varje gång jag kört uppdatering på den. Men det kanske inte är samma sak, eller?

Senast redigerat 2004-08-01 15:12
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-01 15:26
Ursprungligen av Sajbermaku:

Det står att den "optimerar skivenheten (hårddiskensnamn) efter varje gång jag kört uppdatering på den. Men det kanske inte är samma sak, eller?

Nä, med "optimering" avses nog "prebinding" vilket inte är samma som att kolla/fixa behörigheter. Exakt vad det är haver jag inte en aning om....

Jo det ska vara det sägs det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-01 15:33
Ursprungligen av Pocahontas:

Jo det ska vara det sägs det

Nej, "Optimerar datorns prestanda" har ingenting med med skivbehörigheter att göra. Den kör update_prebinging. Enkelt förklarat så ses det till att alla nya filer som installeras "känns igen" av operativt vilket bla medför att program startar snabbare.

Okej Tack för informationen!

Okej Tackar för det

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 15:55

När man kör "skivbehörighet" ska man då välja hårddisken att göra det på? eller?

Du väljer den hårddisk "du står på" har du partitioner på din hårddisk, och även system på dem, så bör det gå att reparera dem utifrån den disk du använder.

Men de flesta har ju bara en hårddisk, och ingen partition.
Välj hårddisk i Skivverktyg. (Om den nu heter hårddisk, som du kanske vet kan man döpa den till vad du vill)

1
Bevaka tråden