Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera Yellodog

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 2 partitioner på min PB 12"; en med OSX och en med YDL(egentligen 2 med swap mm.).
Eftersom jag inte behöver linux vill jag återställa partitionerna, skapa en ny och köra OS 9 på den och hellst inte röra min OSX partition.
Nu undrar hur jag ska göra för att avinstallera mitt YDL? I Skivverktyg kan jag se 2 linuxpartitioner men jag kan inte återställa dom. Finns det något specielt skivverktyg för linux?

Håller tummarna för att jag ska slippa formatera hella HD'n.......

/Andreas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-08 12:40

enklast skulle jag tro är att gå in i skivverktyg i os x och ta bort de två partioner som yellow dog ligger på och göra en ny hfs partion som du lägger os 9 på.

Problemet är att det inte går att göra det via Skivverktyget i OSX. Jag ser dom men kan inte göra något med dom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-08 13:22

låter konstigt, tog nyligen bort två st linux ext2 partioner från en extern hårddisk som var ansluten via firewire, har svårt att tro att yellowdog ska använda något annat filsystem möjligtvis ext3 det borde det med gå att ta bort, annars kan du väl boota en ppc livecd och via livecd:n använda fdisk eller liknande verktyg för att ta bort partionen via linux..

Ok, ska prova det. Tack för hjälpen.

Det är något skumt som har hänt; när jag hade installerat YDL kunde jag välja att starta OSX eller YDL. Men efter en månad så började PB'en starta från OSX utan att jag kunde välja YDL. Har inte provat med att alt. starta PB men något måste ha hänt....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-08 13:31

troligen har något program eller en uppdatering av OS X skrivit över yaboot som yellow dog använder.

För att formatera en partition kan du använda skivverktyget om du har 10.3.
Eller så får du handla iPartition.

Jag har 10.3.8 men kan inte röra partitionerna ändå. Ska kolla på iPartition.
Tack!

Testade demon på iPartition men där kan jag inte se YDL partitionerna. Är det för att det är en demo? Isåfalla är det dålig marknadsföring för produkten.
Finns det något annat liknande program?

Senast redigerat 2005-02-11 09:22
1
Bevaka tråden