Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 800Mhz - Vila när stängd?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eksjö
  • 2005-02-04 11:29

Har bara en liten fråga. Min iBook G4 800Mhz går inte i viloläge när jag stänger den. Har aldrig gjort. Trodde det var meningen att den inte skulle det men har blivit mer osäker eftersom alla andra verkar göra det.
Den har också slutat att gå i vila som jag har ställt in i strömspararen.
Det enda speciella från en standardinstallation är att jag har mysql-server och har rensat ur allt Classicstöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 11:39

Den ska göra det... Så nått knas är det. Jag hade glapp i skärmen förut om ställde till med liknande problem men då funkade inte skärmen till och från också... Bara lämna in borde gå på garantin!

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2005-02-04 11:56

Men om jag skickar den till applestore så tar det en himla tid innan jag får tillbaka den va? Hur funkar det med minnet som jag har stoppat i själv? Ska jag byta tillbaka först om det blir någon returnering till applestore?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-04 12:07

Du börjar med att kolla om du har någon auktoriserad service provider i närheten, har du inte det så ring till apple och hör vad du ska göra. Blir du tvungen att skicka in den så tar det i regel inte mer än ett par tre dagar innan den är tillbaka.

Låt du minnet sitta i också...

Alla bärbara macar har sedan urminnes tider gått i vila när locket stängs. Mekanismen bakom det brukar vara en magnet i locket, som när den kommer i närheten av en spole i datorlådan inducerar lite ström i denne, och då vet OSet att locket är stängt; datorn går i vila.

Om datorn INTE går i vila, kan det bero på följande:

• Datorn har hängt sig; vilofunktionen ligger i systemet/mjukvaran.
• Magneten/spolen samarbetar inte. Glapp eller nåt. (Du kan testa med en kylskåpsmagnet.)
• Du har ett USB-tillbehör anslutet (eller kanske ett PC-card), vilket eventuellt skulle kunna ställa till det. Går det att vila den manuellt?
Tillägg2: • I vissa powerbooks har nyinstallerade hårddiskar ställt till det.

Det finns hack för att få den att låta bli att gå i vila när locket stängs, men det stöds inte av systemet i originalutförande.

Tillägg: På min pismo sitter magneten under det vänstra handledsstödet, och spolen sitter bredvid mikrofonen i locket. Var komponenterna sitter kan dock variera mellan olika modeller.

Man kan hitta magneten med en enkel liten järnspik sen är det enkelt att räkna ut var spolen sitter

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2005-02-07 09:07

Tack för tipsen. Ska kolla upp dem. Det är inga problem att lägga den i vila manuellt men det händer inget när jag stänger skärmen. Inga tillbehör anslutna.

Ursprungligen av Rohan:

Tack för tipsen. Ska kolla upp dem. Det är inga problem att lägga den i vila manuellt men det händer inget när jag stänger skärmen. Inga tillbehör anslutna.

Okej, då är det alltså med all säkerhet just lockstängningssensormekanismen som inte funkar.

1
Bevaka tråden