Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac vill inte vila

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iMac G4 vill inte vila per automatik. Det märkliga är att den ville det under system 10.1
Jag har försökt alla tricks jag kan, men inget hjälper. Det går utmärkt att sätta CPU i vila med "alt-äpple-mata ut". Har någon nåt tips? Jag har hört om fler med samma problem.

Finns många orsaker till att den inte vill gå i vila....
Börjar med att fråga vad du har för yttre enheter anslutna till datorn, hubbar mm..

Ursprungligen av Pocahontas:

Finns många orsaker till att den inte vill gå i vila....
Börjar med att fråga vad du har för yttre enheter anslutna till datorn, hubbar mm..

Jag har bara en extern firewirehårddisk. För närvarande avstängd. Och ett ADSL-modem via ethernet. Thats all. Problemet fanns dessutom innan jag anslöt nåt annat än det interna modemet. När jag körde 10.1 fungerade den automatiska vilan så det verkar ju som om något i systemprogramvaran har ändrats på vilopunkten, så att säga.

Skulle testa att koppla bort den externa disken, oavsett om den är avstängd eller inte.
Det är Firewireporten eller USB som bråkar med dig....

testa!

Funkade inte

Tack för tipset Pocahontas!
JAg kopplade ur ALLT. iMac vill inte vila automatiskt. Jag har kastat .plist-filen till Energy saver. Faktum kvarstår att med 10.1 så hade jag automatisk vila men med Panter går det icke. Något har hänt i systemprogramvaran tror jag. Rätta mig om jag har fel.

Det är möjligt att något hänt med Mac OS X, antar att du nu har senaste versionen, d.v.s 10.3.7 och ju längre upp i versionerna Apple kommer, desto mer strul blir det efter varje uppdatering.
Läser du MacFixit så vet du vad jag menar. Sista säkerhetsuppdateringen ställer till det för en del.

Svårt att säga vad det är som hänt i ditt fall.
10.1 var ju inte så lysande...Har du provat med att göra en Arkiv Install med din nuvarande Installationsskiva. Då blir det 10.3.0.
Du får en ny Systemmapp och den gamla blir en Previus System. (Som du sedan slänger)

Kör reparera Skivbehörighet efter den installationen. Testa hur Vila fungerar.
Sedan skulle jag uppdatera till 10.3.6

Tack igen!
JAg gjorde en arkiv install i förrgår men jag uppdaterade så långt det gick dvs. 10.3.7 + alla säkerhetsuppdateringarna. Var det korkat? Borde jag göra om det och stanna vid 10.3.6?
Ingemar

Korkat var det väl inte, men du skulle "väntat" lite, och provat vilan i grundversionen av Panther.

Om det funkar skulle jag våga ta steget upp till Combo 10.3.6

Vänta med övriga uppdateringar av andra Appleprogram.
Glöm inte Reparera Skivbehörighet

Ursprungligen av Pocahontas:

Korkat var det väl inte, men du skulle "väntat" lite, och provat vilan i grundversionen av Panther.

Om det funkar skulle jag våga ta steget upp till Combo 10.3.6

Vänta med övriga uppdateringar av andra Appleprogram.
Glöm inte Reparera Skivbehörighet

Jag tackar igen för kloka synpunkter. Jag ska göra som du föreslår.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-31 19:05

Finns många anledningar som sagt... Min går visserligen i vila, men sen jag bytte till en trådlös optisk Kensington mus så vaknar den i princip direkt varenda gång. Så det enda är att dra ur sladden, varenda gång...

Det fungerade inte med automatisk vila längre på min Cube heller. Har fått ladda hem Lights Out, så nu fungerar det igen. !rriterande ändå, dt har ju alltid fungerat förr. Åtminstone innan jag hade trådlöst närverk. Prova Lights Out, ingemara så kanske det fungerar igen.

Verkar intressant, men är inte gratis.
Lights Out

Har samma problem ..

Hittade detta på Apple support forum:

" My iMac would sleep from the Apple command, but not when idle, although the display would sleep normally. I tried unplugging peripherals, repair permissions, repair disc, trashing energy saving preferences. It would sleep OK when booted from a clean OSX 10.3.5 on firewire hard drive. I tried removing traces of Norton and Canoscan software.
My solution was to Log In without launching any Startup Items and then repairing permissions - the key is to bypass the Startup Items.
Do this by holding down the shift key while selecting Log In button on the LogIn window.
I am grateful for Dr Smoke pointing me in the right direction "

Verkade tyvärr inte funka för mig men vem vet ?

/

1
Bevaka tråden