Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stack av IDE-diskar - Firewire

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-28 08:58

Jag har påbörjat arbetet med att flytta musiksamling och filmsamling till hårddisk och därmed få möjligheten att stuva undan alla CD/DVD-fodral i en kartong i källaren.

Musik tar inte speciellt mycket hårddisk (mätt i dagens mått, allt är relativt ) - men film gör det...

Nu så funderar jag på en lösning för att lagra mina filmer....

Jag har en PowerMac Mirror door FW800 som står som server hemma och kan stream ut film. Till den har jag tre HD, orginal-HD (80 GB), en extra intern (200 GB) och en Firewire (120GB). Jag börjar nu fylla dessa

Jag har då följande alternativ:
- Sätta i ett extra kort och stoppa i mer diskar i burken (egentligen får jag inte plats med så mycket mer).
- Utöka med NAS/SAN som kostar skjortan
- Köpa till en ytterligare Firewiredisk
- Alternativet nedan....

Nu till frågan: jag har inga superkrav på hastighet, tillförlitlighet, etc men vill ha mycket lagring, billigt. Känner någon till nån burk som har en Firewire-sladd ut, och där man kan skjuta in 4-5 (eller fler) vanliga IDE-diskar.

Alltså, nån typ av "stackad" burk av typen ALU Hårddisklåda, fast med en intern firewire-kedja....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-28 09:09

Jag postade 08.58 och klockan 09.03 så hade jag ett svar!

Säger bara... Lysande!

1
Bevaka tråden