Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den konkreta skillnaden mellan Powerbook & iBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 13:28

Har läst lite grann i forumen om skillnaden mellan Powerbook och iBook. Jag har själv en ny iBook som jag är rätt nöjd med. Jag har förstått att skillnaderna ligger framförallt i grafikkortet (32 vs. 64) och bus-hastighet. Men vad betyder skillnaderna i praktiken? När märker man att Powerbooken är kraftfullaren än iBook? Vilken typ av användare ska man vara för att kunna rättfärdiggöra de extra tusenlapparna för en Powerbook?

Är det grafiskt arbete, videoredigering mm?

Funderar eftersom man redan får börja spara till nästa Mac .. Ska det då bli en Powerbook? Jag är en rätt "vanlig" användare, använder datorn för internet, mail, ordbehandling mm.. Förutom då musiken; komponerar musik och spelar in.. Är musiken ett område där Powerbook är bättre? Alltså är den kraftfullare med musikprogram o.s.v.?

Det jag tror man märker är mest utbyggnadsgrejer; typ att iBooken bara har ett RAM-slot, och inget PC-card slot, till exempel. Vidare saknar iBook line-in.

Sen är det som du säger, att grafiken skiljer. Om det märks vet jag inte, då jag inte har prövat någon av maskinerna. Men på pappret är den viss skillnad.

Sen är det såna obskyra saker som L1-cahe (32 mot 64 KB), busshastighet (133 mot 167 MHz), RAM (PC2100 mot PC2700) och gigabit/100 Mb-ethernet och att bara PBen har FW800. Mest psykologisk effekt på detta.

Om man ska rättfärdiga valet av PB ska man nog nästan vara i behov av en skrivbordsdator egentligen, men göra avkall på lite kraft mot att man får bärbarheten.
Eller så ska man tycka mer om aluminium än plast, helt enkelt. Bara att klämma sig fram.

Det står inget om vilken modell av PowerBook det gäller, men en rätt uppenbar skillnad är förstås att man kan välja storlek på skärm och upplösning. iBook har 12" och 14" men bara med 1024x768 på båda modellerna. PowerBook har 12" på samma som iBook, men 15" och 17" har betydligt mera pixlar att spela på, vilket gör stor skillnad. För många proffsanvändare är det nog en viktigare faktor än den maximala hastigheten.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 22:38

Kanske den bästa lösningen, ifall man redan har en ny iBook, är att spara till en iMac G5.. köra de tunga grejerna på iMac medan man kan ha iBook som bärbar :confused:. Kanske det lönar sig bättre än att ha två bärbara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 22:43

Anledningen till att jag köpte powerbook var: 1: Större skärm & högre upplösning. 2: Högre upplösning vid exern skärm utan att krångla med massa hack & självklart DVI. 3: Den är mycket snyggare än ibook!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 00:04

Hur är batteritiden mellan ibook och powebook. Skiljer det sig mellan 12-tumsmodellerna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-27 00:44
Ursprungligen av Elnorino:

Hur är batteritiden mellan ibook och powebook. Skiljer det sig mellan 12-tumsmodellerna?

Av någon anledning är iBooken bättre trots att skillnaderna mellan de två tolvorna verkar vara marginella...

  • Medlem
  • 2005-01-27 01:34

Om man inte tror sig behöva en powerbook, så kommer man nog inte göra det heller. Båda datorerna är risiga speldatorer. Båda datorerna är riktigt bärbara för sin skärmstorlek. Båda funkar ypperligt till i princip vad som helst. iBooken är segare. Märkbart segare. men personligen tycker jag inte att det är avgörande. Låt skärmen och priset avgöra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 09:58

iBook saknar även audio-in, vilket PowerBook har.

Skärmen på iBooken är ju sunkig jämfört med Powerbooken (då syftar jag på min 15" samt den 12" iBook vi har på kontoret)...

Vi har både PB och iBook på jobbet och den största skillnaden vi märkt är att iBooken inte klarar större externa skärmar utan att man hackar den. Även efter hackning (spinn doctor) så skiljer sig prestandan vad det gäller möjliga upplösningar.
PB har ju BT som standard, den kan man göra mycket roliga saker med tillsammans med Clicker. Men den går ju att välja till på iBook.

1
Bevaka tråden