Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min fläkt låter jättekonstigt trots fläktbyte (mp3 bifogad)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-23 15:06

Hej,

Jag köpte en begagnad PowerBook 17" och fläkten låter konstigt. Jag ringde upp till AppleCare och spelade upp hur den lät och fick lämna in den på reparation då hela fläktpaketet byttes. Nu fick jag tillbaka datorn och den låter precis likadant igen!!

Så här låter datorns fläkt:
http://www.sanneblad.se/temp/Recording4.mp3

Ska PowerBooks låta så här? Reparatören sade att han hade lyssnat på fläkten och att allt lät som det skulle. Ljudet låter kanske lite svagt då jag spelade in med hjälp av handdatorn, i verkligheten låter det så mkt att jag inte kan ha datorn på jobbet.

Då jag använder PowerBooken till video och 3D blir den väldigt varm, och fläkten går på cirka var 3-4 minut (på vid CPU temperatur 60 grader, av vid 55 grader, se nedan).

//Johan

Så där låter min också, i den mån den drar igång, vilket inträffar mycket sällan.
Kan hända om jag kör en droplet i Photoshop på 100 bilder eller så.
Men så ljudligt att det stör så i den milda grad som du beskriver är det inte.

Jag har också problem med fläkten på min PB, är det hörger eller vänster för dig? Jag har bytt min en gång redan man problemet kom tillbaka så nu är den i sthlm och hälsar på.

Mitt ljud var mer ett mopedljud iofs men inte helt olikt ditt

  • Medlem
  • 2005-01-23 15:22

Tja, allt är ju relativt. Folk här på jobbet är lite känsliga för störljud... I mitt fall räcker det att jag sitter och justerar en 3D-scen i Lightwave med F-Prime för att fläkten ska gå på var tredje minut.

Ok, så den skall alltså låta så. Verkar helt galet. Låter precis som någonting är snedmonterat inne i laptopen. I mitt fall så låter BÄGGE fläktarna så här (dels den för processorn på vänster sida, men även den för nätspänningen på höger sida).

Gå med den till en service provider och be det titta på den som ett garantiärende. PB skickas inte till holland längre som innan så det kan vara enklare att påverka i person.

Japp, så låter min också. Den stegvis uppvarvande fläkten antar jag beror på sensorn, ibland accelererar fläkten inte vidare efter ett/två steg utan håller sig där och varvar ner när det behövs.

Min fläkt drar igång mycket sällan -om jag har förton program igång samtidigt och allra helst om underlaget inte tillåter någon genomströmning av luft (läs sängen) så händer det, ibland.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-23 18:14

Så låter min iBook också. Har hört flera andra som låter likadant. Inga konstigheter skulle jag tro.

  • Medlem
  • 2005-01-24 10:19

Tja, om det här är normalt så var det här den sista Apple-laptopen jag köpte. Mig hade det inte gjort något om chassit var 1cm tjockare om det hade gjort det möjligt att sätta in en bättre fläkt...

Ursprungligen av sbl:

Tja, om det här är normalt så var det här den sista Apple-laptopen jag köpte. Mig hade det inte gjort något om chassit var 1cm tjockare om det hade gjort det möjligt att sätta in en bättre fläkt...

Närru så ska det inte låta. Påminner om en underlig tråd om strömledande powerbooks här på forumet då man fann sig i eländet. Bråka med dem du. Ska det låta ngt ska det låta fläkt och inget annat. Kräv byte om du kan och driv ärendet.

Ursprungligen av sbl:

Tja, om det här är normalt så var det här den sista Apple-laptopen jag köpte. Mig hade det inte gjort något om chassit var 1cm tjockare om det hade gjort det möjligt att sätta in en bättre fläkt...

Tja, alla har vi olika behov. Jag byter absolut inte min tunna PB mot en tjockare PB med bättre fläkt, och då är jag ändå en (o)ljudkänslig person med som håller i min gamla Kub.

Jag har aldrig hört en bärbar Mac låta så. Det kan väl knappast vara normalt?

Låter som en tröskmaskin..nåt måste vara fel..har en liten bärbar IBM på jobbet... helt knäpptyst.. så här får en bärbar Mac inte låta..!

  • Medlem
  • 2005-01-24 11:35

Tydligen får den låta så. Fick precis svar från en auktoriserad reparatör. Det här är precis som fläkten skall låta.

Nä, nu blev jag riktigt besviken på Apple och deras en-tums laptops...

Jag tror fortfarande att det själva ljudet är "normalt". (förutom knäppningar och så i ljudfilen du bifogade, men det antar jag kommer från tangenttryckningar och dyl). Kan det vara så att fläktarna på din burk sätts på allt för ofta? Visst kan jag tänka mig att ljudet uppfattas som störande, spec i en tyst miljö, men mina drar nästan aldrig igång och då blir de iofs inte störande rent automatiskt...

Den låter som en moppe med felinställd tomgång. Jag skulle bli galen om min iMac lät så.

Det pulserande ljudet är ju skumt. I mycket annan elektronik kan ju det tyda på fel i strömförsörjningen till fläkten. Låter ju logiskt om det är så attt de redan bytt fläkten och den fortfarande pulserar. Be reparatören kolla strömmen tilll fläkten/styrningen.

Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 21:16

Min mammas powrbook 17" har lite skummt fläktljud, låter som att den skaver emot något, tänkte höra om någon har bytt, och vad det kostar, och kan man fixa det själv?

jag har en 12" powerbook som jag också upplever som väldigt högljudd. en annan källa till oro är att den konstant ligger på följande temperaturer:
batteri: 35 grader
graphics processor: 50
hard disk: 45
processor: 50

ska det vara så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 23:23

Vart kollar man temperaturen?

Ursprungligen av Fredric:

Vart kollar man temperaturen?

ladda hem temperature monitor.

1
Bevaka tråden