Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåvitt och X?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 08:35

Jag har en stilig och hederlig blåvit G3:a på 350 MHz som kört OS 9 i alla år.
Skulle nu vilja prova att lägga OS X på den, eftersom jag kör X:et på min G5:a.

Frågorna är:

* Vilken version av X:et kommer jag överhuvudtaget att kunna använda? På min G5:a rullar Panther (10.3.7). Kan jag ta den på G3:an utan krångel?

* Sedan har vi hastigheten. Vad jag förstår har X:en blivit snabbare och stabilare med tiden. Kommer min G3:a upplevas oerhört eller bara ganska långsam?

Någon med erfarenhet?

Blir inga problem med OS X på din G3:a.

Tänker du ha kvar Mac OS 9, så installeras Mac OS X på samma partition, blir lite rörigt med många mappar förstås. Hur stor hårddisk är det i din G3?
Ty det kräver lite plats med ett system till.

Eller så raderar du hela din hårddisk och installerar enbart Mac OS X.
En variant är att du monterar in en hårddisk till, de är så pass billiga nu, och lägger Mac OS X på den nya disken, så lämnar du ditt Mac OS 9 orört på den gamla disken.

Se till att du har minst 512 MB Ram i din G3:a, gärna mer, du kan ju ha upp till 4 st 256MB RAM i den datorn.

Känns genast rappare med mer minne.
Köper du ny Hårddisk så se till att det är 8MB cache .

Du kan köra senaste Mac OS X, dvs 10.3.7

Min syrra har en likadan dator med 768 MB minne. Rullar på hyfsat. Angående vilken version av OS X du ska ha: Ju senare desto bättre.

Har du uppdaterat Firmware på din G3:a? Såg notis om det när jag kollade i MacTracker

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58374..

Föräldrarna har en B/W G3, 300MHz med 320MB RAM, den rullar på väldigt bra tack vare att dom installerade en ny 120GB hårddisk.

Som David Molarin säger: senaste är bäst.

Jag har en 300 klockad till 400 med 512 M ram. Duger som surfdator...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-23 18:47

Flyter på bra med X på B/W G3!

Jag klockade min från 300-450MHz, ruggigt vilken fartökning det blev, framför allt märker man av att uppstarten rusar fram, snabbare uppstart av program m.m. Så jag rekomenderar starkt att du klockar din till 450-500MHz. Om du nu vill ha en snabbare dator förståss.

Ursprungligen av Vik:

Flyter på bra med X på B/W G3!

Jag klockade min från 300-450MHz, ruggigt vilken fartökning det blev, framför allt märker man av att uppstarten rusar fram, snabbare uppstart av program m.m. Så jag rekomenderar starkt att du klockar din till 450-500MHz. Om du nu vill ha en snabbare dator förståss.

Kör du utan extra fläktar? Körde min i 450 men det ledde rätt ofta till Kernel panic. Var några år sedan och då på en varm övervåning.

  • Medlem
  • 2005-01-23 19:25
Ursprungligen av sirugo:

* Vilken version av X:et kommer jag överhuvudtaget att kunna använda? På min G5:a rullar Panther (10.3.7). Kan jag ta den på G3:an utan krångel?

Öpp öpp, tänkte du installera en Pantherlicens på flera burkar?

Annars kan jag meddela att det inte går att starta G5:an i OS9 om du hade tänkt flytta över 10.3.7:an...

Men min Blådåre rullar med 10.3, som jag givetvis separat har betalat fullt pris för, på bara 250 Mb ram.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 01:20

Tack för alla svar!

Jag har redan två diskar i G3:an och X:et får ligga i 40GB-disken så att jag kan ha kvar 9:an i den lilla.

Men hur är det egentligen med minnet? Just nu har jag 192 men bör alltså höja.
Är det som i G5:an att jag måste montera parvis?

Till orolige Baron säger jag: "Har även en betald licens av Jaguar" som jag ska prova först. Om det inte funkar får jag komma på andra tankar.

Behöver även en ny fläkt till den.
Och en "plopp" under en av tangenterna som min son bankat sönder för att kunna hoppa effektivt i ett spel. Hoppas det finns sådana reservdelar kvar...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-24 10:30
Ursprungligen av sirugo:

Tack för alla svar!

Jag har redan två diskar i G3:an och X:et får ligga i 40GB-disken så att jag kan ha kvar 9:an i den lilla.

Men hur är det egentligen med minnet? Just nu har jag 192 men bör alltså höja.
Är det som i G5:an att jag måste montera parvis?

Till orolige Baron säger jag: "Har även en betald licens av Jaguar" som jag ska prova först. Om det inte funkar får jag komma på andra tankar.

Behöver även en ny fläkt till den.
Och en "plopp" under en av tangenterna som min son bankat sönder för att kunna hoppa effektivt i ett spel. Hoppas det finns sådana reservdelar kvar...

Instllera mera minne när du konstaterat att 192 är för lite. Tycker du maskinen rullar på 192 så behöver du inte mera. Men du märker nog snart om det behövs. Det beror helt på vad du ska göra med burken. Eftersom du har en g5 så tror jag inte du tänker använda det till speciellt tunga saker så varför investera mer än nödvändigt. Däremot och du tänker snurra Photshop mm så då ska du skaffa mer minne.

  • Medlem
  • 2005-01-24 09:17

haha...

Det krävs ingen parvis montering av RAM i blådåren.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 18:05

Den ska fungera som surfdator till 90% så jag tar det rätt lugnt i början.

1
Bevaka tråden