Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumma fel med Telia e-mail

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har börjat få skumma fel med telias e-mail här på jobbet, det hela började i förrgår (tror jag). Plötsligt börjar Eudora fråga efter lösenord titt som tätt när man ska kolla mail, trots att kryssrutan "kom ihåg lösenord" är ikryssad. Ringde telias support och de sade att ingenting i deras mailservrar var ändrat, utan skyllde på Eudora.

Det lustiga är att felet uppstår i olika versioner av Eudora (6.1 och 6.2 i OSX) samt ibland även i Eudora 5.1 i OS 9.2. Däremot uppstår det aldrig några fel i den Eudora 6.2 som vi kör mot en helt annan mailserver (Loopia). Och som sagt, felet har börjat helt nyligen, utan att vi uppdaterat Eudora eller nå't. Detta tyder väl på att det är nå't som sker hos Telia?

Jag har upptäckt samma sak. Jag la just ut en fråga här om mail.app och lösenord. Nu misstänker jag att det är mailsevern som spökar. Jag har pingat den och den svarar.
Strange.

Jag satt och väntade i 45 min innan jag kom fram till supporten hos Telia, och de sa att det ABSOLUT inte var nå't fel hos dem. Men som sagt jag har ju mina funderingar.

Det lustiga är ju att felet uppstår olika ofta på olika burkar. På min burk med OS 9 och Eudora 5.1 (stenålder, jag vet) har felet uppstått 2 ggr. På en annan burk med OS X 10.3.6 och Eudora 6.2 måste man skriva i lösenordet 1 gång på morgonen (när datorn startas upp). Andra här på jobbet med OSX 10.3.7 och Eudora 6.2 får skriva in det lite då och då.

Min PB med OSX 10.3.7 och Eudora 6.2 kör jag mot loopias mailserver, och där har det aldrig varit nå't problem.

Skumt skumt skumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 10:08

Jag är inte helt hundra på det, men jag har för mig att Telia håller på att byta emailplattform och att migreringen från de gamla servrarna till de nya sker etappvis runtom i landet.

Det borde iofs Telias support känna till, så jag har kanske fel.

Ursprungligen av tei:

Jag är inte helt hundra på det, men jag har för mig att Telia håller på att byta emailplattform och att migreringen från de gamla servrarna till de nya sker etappvis runtom i landet.

Det borde iofs Telias support känna till, så jag har kanske fel.

Det kanske är så att de inte vill erkänna att det uppstår problem vid migreringen, för då skulle ju folk kunna ställa dem till svars för problemen (gud förbjude!).

Det fungerar av och till. Mail.app säger att den inte kan koppla upp mot servern och det blir utropstecken i brevlådan. Den plötsligt så funkar det igen, för i nästa stund inte funka.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 10:25

Jag kör Mail.app och upplever samma sak. Får väl se om det löser sig när Telia anser sig klara.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 12:18

Det samma hände mig i måndags. Varken Eudora 5 eller 6.2 kunde (både PC och Mac versioner) kunde hämta mailen någon gång. Telia hade ingen aning och verkade inte ha hört talas om problemet och menade att de kollat mitt konto och allt verkade OK med både kontot och servern. Efter flera timmars experimenterande lyckades jag lösa problemet, utan hjälp eller förslag från Telia.

Jag gick in i webmailen och slängde alla mail som låg kvar. Och vips fungerade det.

När jag frågade telia varför det blev på det viset, svarade de att det kanske kunde bero på skräp-post med trasig header och att mailservern då stoppade allt... Märklig funktion, varför inte enbart stopp skräpmailet???
Undrar varför de inte kunde kläckt ur sig det från början att den möjligheten/risken fanns. Jag är ju uppenbarligen inte den enda som drabbats. Hade sparat mig många timmars trixande och frustration.

Ska testa det där, det låg två skräppostmeddelanden i min inkorg. Ska kolla kollegornas också. Tack för tipset.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 13:52

Telia byter servrar och flyttar epost enligt supporten.

1
Bevaka tråden