Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aldrig mera kabel!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett airport-kort (11 Mbit) i min iBook G3 med OS 10.3.7.

Inom några dagar får jag bredband från telia, dock endast 0,5 Mbit.
Nu vill jag köra trådlöst internet hemma och undrar vilken lösning som är bäst.

Jag bor i en etta på 36 kvm och det viktiga för mig är en trådlös internetförbindelse. Att kunna köra musik trådlöst till stereon spelar för mig ingen roll.

Det ska vara lätt att konfigurera utan att vara nätverkstekniker, ska gå att låsa till mitt nätverkskort.

1. Jag köper en Express och använder mitt ADSL-modem som jag har sedan tidigare. Kostnad ca. 1000 kr

2. Jag köper en Netgear DG834G som ASDL-modem/router med 54 Mbps trådlös accesspunkt i ett skal. Kostnad ca. 1000 kr

Någon som har andra förslag eller synpunkter?

Mycket tacksam för hjälp.

Ps. Just nu lutar det åt en Express för att den kommer från Apple och jag antar att den är busenkel att konfigurera och att man snabbt är igång.

Köper du en trådlös Router behöver du inget mer än ett Airportkort i din iBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 09:59

Expressen helt klart!!

Allt är optimerat och du har redan ett snyggt gränsnitts verktyg att leka med i verktyg.
Allt är fruktansvärt enkelt (apples filosofi?)
Och du får redan vid inställningen ett erbjudande om att använda WEP lösen.

Min far kunde ställa in en express! och han vet inte hur man sätter på en dator!

Låt dig inte luras

//T

Har du ett ADSL-modem tidigare, så går det ju bra med Express.
Då behöver du ingen Netgearrouter. Blir ju tårta på tårta annars.

Själv la jag min Airport Basstation åt sidan och köpte en Netgear WGR614 som jag kopplade till ADSL-modemet. För jag ville ha både trådlöst till iBook och med fast kabel till den stationära G4:an.
Tyvärr kan man ju inte utnyttja 54Mbits när man har iBook G3 som jag också har.

Köpte min WGR614GE hos PCaction 551:- fungerar jättefint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 10:46

Ok, lite OT men rubriken fick mig att inse att den fyra månader gamla powerbook som jag skriver detta på aldrig har varit inkopplad via ethernet!

Jag har för övrigt en Netgear trådlös router OCH en Airport Express (den senare bara som airtunesklient, den är trådbundet kopplad till Netgearen). Det fungerar bra, men faktum är att Expressen faktiskt var bättre som trådlös basstation än vad min Netgear är - bättre räckvidd etc, testade först med den som basstation innan jag skaffde min Netgear

1
Bevaka tråden