Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-inspelare eller Mini?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 23:01

Det har varit dags att byta ut videon mot en DVD-R-spelare ett tag, men det har inte riktigt blivit av, vilket kanske var tur?

Så vad ska man ha? En Mini med lite extra prylar, som t ex Elgatos USB-2 eyeTV Wonder och kanske en fjärrkontroll eller en Pioneer DVR-520HS?

Vad behöver jag för att en Mini ska vara minst lika bra som en motsvarande DVDR-spelare?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-17 00:26
Ursprungligen av Goka:

Det har varit dags att byta ut videon mot en DVD-R-spelare ett tag, men det har inte riktigt blivit av, vilket kanske var tur?

Så vad ska man ha? En Mini med lite extra prylar, som t ex Elgatos USB-2 eyeTV Wonder och kanske en fjärrkontroll eller en Pioneer DVR-520HS?

Vad behöver jag för att en Mini ska vara minst lika bra som en motsvarande DVDR-spelare?

Mycket mer pengar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-17 00:32

Nackdelen med att använda Macen som hårddiskvideo är att den inte kodar MPEG2 i realtid.
Det tar m a o en evig tid att överföra filmen från hårddisken till en DVD.

Fördelen är att du kan redigera filmen mycket smidigare i datorn innan du bränner skivan.

Men behöver du det?

Sen är jag tveksam till om Elgatos/ATI:s nya USB2 TV Wonder har stöd för PAL. Jag tror nämligen inte att den har det.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 15:07
Ursprungligen av Macus:

Nackdelen med att använda Macen som hårddiskvideo är att den inte kodar MPEG2 i realtid.
Det tar m a o en evig tid att överföra filmen från hårddisken till en DVD.

Fördelen är att du kan redigera filmen mycket smidigare i datorn innan du bränner skivan.

Men behöver du det?

Sen är jag tveksam till om Elgatos/ATI:s nya USB2 TV Wonder har stöd för PAL. Jag tror nämligen inte att den har det.

De skriver något om MPEG2 på ElGatos hemsida men det står inte direkt encoding.

Och redigera...det är klart att det vore ju skönt att ta bort reklamavbrott och annat enkelt från en film man spelat in. Roligare att spara då.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-17 15:12

Jag vet inte hur Elgatos produkter fungerar i detalj. Om det är så att filmen kodas (encoding) redan i boxen innan den förs över till Macen, så är ju mycket vunnet. Då kan man ju bränna en DVD omgående som med en DVD recorder.

Filmer som jag tar in med mitt Alchemy-kort måste jag koda till MPEG2 i efterhand, innan jag kan bränna en DVD, och det tar en halv dag.

Redigerar bort reklamen gör jag med QuickTime player Pro innan jag kodar om och bränner filmen med Toast 6 Titanium.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 15:27

Om jag förstått ElGato rätt så har alla deras modeller utom just EyeTV Wonder inbyggd MPEG2-kodning (i fallet digitalmottagare är det ju redan kodat när det tas emot). Kolla http://www.elgato.com/matrix/index.php för en komplett jämförelse av features (de har inte fått dit EyeTV Wonder än, men den produktsidan är rätt tydlig).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:49

Här är en site http://www.machtpc.com/ som helt och hållet inriktar sig på möjligheterna att stöpa om en Mini till en "home theater PC". Intressant ställe!

1
Bevaka tråden