Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systembussen Mac Mini ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kan man säga om Mac Minis systembus, tyckte mig läsa att den bara var på 167 MHz att jämföra med iMacen som har 533 och 600 MHz. T.ex så har samtliga senaste modellerna av Powerböckerna bara 167 MHz. Finns det rekomendationer hos vissa program om hur långsam systembussar bör vara ? Powermac G5 har t.ex 600 MHz / 900 MHz / 1,0 Ghz / 1,2 GHz. Är det t.ex helt uteslutet att 167 MHz skulle orka driva FinalCut Pro eller Fotoshop ?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 14:08

Jämför inte äpplen och päron.
Man kan redovisa systembussen i frekvensen (167MHz, kräver DDR333) eller i effektiv minnesfrekvens (333MHz, kräver DDR333)...
Har svårt att se att DDR333 skulle kunna gå fortare i ena eller andra fallet.
Sen kan man redovisa FSB:n effektiva frekvens (600Mhz vid quadruple vilket kräver DDR333 och har en frekvens på 167MHz).

Man kan joxa mycket med siffror

Pär - kan du skriva på lite enklare svenska så att jag förstår mer ? Jag är inte ute efter att jämföra äpple med päron - vill bara bilda mig en uppfattning om Mac Mini är underdimentionerad för vissa uppgifter.

Till Simon: Nu fattar jag lite mer - tack!

Mvh - Olle

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 14:18
Ursprungligen av Olle@mac:

Pär - kan du skriva på lite enklare svenska så att jag förstår mer ? Jag är inte ute efter att jämföra äpple med päron - vill bara bilda mig en uppfattning om Mac Mini är underdimentionerad för vissa uppgifter.

Mvh - Olle

Det du läser som 167 respektive 533 är siffror på helt olika saker.
Det är marknadsföringsknep...

Ursprungligen av Olle@mac:

Vad kan man säga om Mac Minis systembus, tyckte mig läsa att den bara var på 167 MHz att jämföra med iMacen som har 533 och 600 MHz. T.ex så har samtliga senaste modellerna av Powerböckerna bara 167 MHz. Finns det rekomendationer hos vissa program om hur långsam systembussar bör vara ? Powermac G5 har t.ex 600 MHz / 900 MHz / 1,0 Ghz / 1,2 GHz. Är det t.ex helt uteslutet att 167 MHz skulle orka driva FinalCut Pro eller Fotoshop ?

Systembussarnas hastighet säger inte allt. 167Mhz låter ju långsamt jämfört med 533 och 600 Mhz men i praktiken så är det inte så stor skillnad eftersom systemen är lite olika uppbyggda runt G4 och G5 processorn.
Finalcut och Photoshop rullar ju på äldre G4 powermacs som har 100 och 133Mhz systembuss och långsammare processorer så det funkar även på Mac Mini.

Törs man säga att detta inte var speciellt uttömmande ? Tror det enklast får bli ett IRL-test eller lita på hur Simon formulerade konsekvenserna mellan olika hastigheter i bl.a systembussarna.

Ursprungligen av Olle@mac:

Törs man säga att detta inte var speciellt uttömmande ? Tror det enklast får bli ett IRL-test eller lita på hur Simon formulerade konsekvenserna mellan olika hastigheter i bl.a systembussarna.

ok, tekniskt sett så är Mini samma dator som sista iMac G4, PowerBook och eMac är så även om den inte har den senaste&hetaste tekniken så har dess prestanda inte strypts på något sätt (förutom den långsammare hårddisken, men det är förhoppningsvis av mindre vikt)

eftersom du jämför systembussen på två helt olika processorer så är inte den jämförelsen särskilt givande/intressant, G5 behöver en snabbare systembuss för att prestera lika bra som G4 - jag skulle inte påstå att 533-bussen som iMac 1,6 har är så mycket bättre än 167MHz-bussen i Mini

edit 1:
Pär - jag hittar ingenstans om G4an har en systembuss som kör DDR
ursprungliga G4 hade ju SDR-minne så den skulle kunna ha en SDR-buss.. om den har det så kan din första förklaring feltolkas

edit 2: ur PM G4 1,25GHz datablad: "167MHz system bus supporting over 1.3GBps data throughput"
conclusion: SDR-buss
nåja... den funkar ju bevisligen

Senast redigerat 2005-01-15 13:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 14:38

jag kör photoshop på min cube med 100 mhz systembuss.. inga problem

det är lite hets över hårdvara här tycker jag. såå tungt är inte photoshop

Jag och min Cube med, men så har ju varken sniglar eller sköldpaddor speciellt bråttom...

1
Bevaka tråden