Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakta flera datorer.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-10 13:00

Jag är lite nybörjare när det gäller nätverk och kommunikation mellan datorer. Jag har ganska bra koll på hubbar, switchar och branväggar och sånt, men det är fortfarande en grej jag funderar på.

Jag har byggt ett litet nätverk på kontoret. Det är idag 2 PC och 2 Macar som sitter på detta nät. Alla har tillgång till internetsurf via Telia 0.5. Via en billig Netgear router. Nu funderar jag på köpa in Apple Remote Desktop för att enkelt kunna supporta de båda Macanvändarna på LANet när jag själv inte är i samma stad.

Av Telia får man ju en dynamisk IP att dela på, men tack vare http://www.no-ip.com/ så har jag ett bra domännamn som är lätt att komma ihåg. Nu undrar jag vad man måste göra för att komma åt båda Macarna utifrån med Apple Remote Desktop. Jag har som sagt en dynamisk IP som jag kan kontakta utifrån och i Netgear routern kan jag ju peka portarna (5900, 3283) till en IP på LANet, men hur gör jag om jag vill kontakta två olika datorer? Vilken hårdvara krävs?

Samma problem uppstår ju med Rumpus (http://www.maxum.com/Rumpus/) då jag tänkte göra Jobb-mapparna på de två Macarna tillgängliga över internet så jag kan nå de hemfrån och andra platser också. Tänkte jag skulle dra det här med att "jobba på distans" till sin spetts

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-10 13:16

enklast är väl att se om netgear routern har möjlighet att sätta upp dmz zoner on-demand alternativt installera en vpn server på en av datorna bakom netgearroutern och forwarda vpn porten till den datorn och på så sätt via den datorn komma in "lokalt" bakom routern.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-10 14:07

Okej... det där lät intressant. Det måste jag läsa mer om (tydligen). Routern är en Netgear DG834G. Den har bl a "True Firewall with Stateful Packet Inspection (SPI) & Intrusion Control, Denial of Service (DoS), Virtual Private Network (VPN) pass-through"

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-10 14:38

Nu har jag läst på lite...

Tror du missuppfattade mig en smula. Det var främst Apple Remote Desktop jag ville få igång. Men det där med VPN lät intressant också så det ska jag studera närmare.

Problemet borde ju bli att jag utanför nätverket genom internet bara kan komma åt en av datorerna inne på nätverket med Apple Remote Desktop? Eller går detta lösa med VPN också?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-10 14:47

om du bara vill komma åt Apple Remote Desktop på en dator i taget räcker det med att du port forwardar två st portar på din router till resp. maskin bakom routern t ex. sätter du så att port 9999 går till port 143 på dator 1 om det nu är 143 som remote desktop använder och port 10000 att gå till port 143 på dator 2, tror det ska fungera och att man kan sätta valfri destinations port för apple remote desktop.. annars är det nog VPN som gäller, men kan ju ha fel.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-10 14:57

Tyvärr... det funkar inte. Eftersom jag bara kan peka en port till en IP adress. Därför kan jag bara peka port 143 till 143 på en annan IP adress.

Med en VPN-tunnel blir det som om att din dator hemma står i nätverket på kontoret.
Du ansluter Remote Desktop mot respektive dators IP-adress.
Dessutom kan du kryptera innehållet som skickas. Mycket smutt.

Däremot skulle jag föreslå er att skaffa en ny brandvägg med inbyggd VPN-server, annars måste du öppna upp port på utsidan för att nå en tjänst på insidan vilket känns lite sådär ur säkerhetssynpunkt.

1
Bevaka tråden