Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac G3 problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en imac G3 blue dalmation men ett problem.
klockan funkar inte. det går inte ens att ställa om
till rätt tid. vad ska jag göra? ska man byta batteri
eller nått sånt, å hur gör man d?

Det är det interna lilla batteriet som driver klockan m m när Macen är strömlös som är slut.
Det går att byta själv om man är händig, det är inte helt lätt att ta sig in i en sån MacaPär.

Vänd datorn upp och ner 4st skruvar ska bort ,2st ser du , dom andra siter under luckan ,där är 4st dom utre ska bort,nu ser du ett metalnät som sitter med 4 eller 6 små skruvar, dom skall bort,lyft nätet under där sitter batterier,
ett 3,6V som du köper hos kjell och kompani,
Så tror jag att man gör

Hans

Ursprungligen av Nurell:

Det är det interna lilla batteriet som driver klockan m m när Macen är strömlös som är slut.
Det går att byta själv om man är händig, det är inte helt lätt att ta sig in i en sån MacaPär.

Ja, precis så är det. Det var värre på den första.

jag har datorn utlånad till min koridorsgranne som antagligen kommer tillbaka på söndag. jag får ta å kolla då.

ä d asså ett vanligt batteri som man kan köpa lite var som helst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 02:24

Inte ett helt vanligt batteri, som AA, utan ett batteri som är ganska vanligt förekommande som PRAM-batterier. För enkelhetens skull kan man ju köpa de på Macoteket, men de går att hitta billigare i typ någån anonym datorbutik eller liknande (och så skulle jag ju inte rekommendera Macoteket för tillfället med tanke på de där hälargrejerna som det pratas om mycket nu här).

Det heter 3.6V 1/2 AA, och jag köpte nyligen ett på batterilagret för 90 kronor. Det var relativt enkelt att installera (iMac flower power), som Hans beskriver.

Men eftersom datorn i frågas klocka inte går att ställa över huvud taget (inte bara det att den glömmer tiden när den kopplas ur) så är det nog något annat som är fel, eller åtminstone är batteriet inte ensamt skyldigt.

1
Bevaka tråden