Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julstädning på iBook G3

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickvän har en iBook G3 600MHz DVD som fungerat allt sämre med tiden. Batteriet blev så dåligt att den bara kunde köras på strömadapter och hårddisken var så full att datorn gick segare än segt (enligt mig - hon var ganska nöjd). Dessutom hade datorn fel på grafikkortet så att skärmen slocknade eller fick konstiga mönster ibland - man fick trycka hårt på tangentbordets vänsterkant för att se något.

I valet mellan ny iBook G4 1.2GHz för cirka 9.995kr eller julstädning valde vi det senare.

1. Inköp av 40GB 5.400rpm 2.5" hårddisk med 8MB cache. Den gamla disken hamnade i ett Speedmania Pocket 2.5" Firewire chassi.

2. Jag skruvade isär datorn efter följande guide:
http://www.pbfixit.com/Guide/

Vill varna alla för denna uppgradering! Guiden är utmärkt men det är LÄTT att ta sönder datorn. Jag är ganska erfaren och hade AASE teknikercertifiering för länge sedan men lyckades ändå förstöra en gummifot, skapa rejäla skrapmärken inuti (den där jäkla magneten lossnade inte) och av någon anledning dog Firewire porten! Det tog cirka 2 timmar och 10 minuter från start till slut.

3. Felet på bildskärmskortet löser man genom att skicka datorn till Apple i Holland som fixade felet på cirka 14 dagar trots att garantin för datorn löpt ut (man har ett speciellt garantiprogram för detta). När datorn kom tillbaka hade man bytt hela logikkortet så vi hade en ny och välfungerande Firewireport igen.

4. Ominstallation av Mac OS X 10.3.7 och alla programvaror.

5. Köpte ett nytt iBook G3 batteri som ger cirka 4 timmar driftstid nu. Batteriet ser lite annorlunda ut än det gamla men fungerar fint.

Slutresultat: känslomässigt en ny dator och tjejen är väldigt nöjd med prestanda. Fick även en 15GB extern disk för backup.

Kostnader:
Seagate Momentus 40GB 9,5mm 5400rpm 2,5" ATA 8MB cache - 640kr exkl moms
Nytt batteri iBook G3 12" - 1195kr exkl moms
Speedmania Pocket 2.5" Firewire chassi - 320kr exkl moms

Egentligen borde vi uppgradera från 384MB till 640MB RAM men det blev för dyrt. Hon är nöjd ändå. Kan tillägga att kombinationen snabb hårddisk och 50% ledigt utrymme på disken gör enorm skillnad för datorns prestanda. Försök att aldrig ha mindre än 20% ledigt på hårddisken för att inte få prestandaproblem.

Antar att du står högt i kurs nu hos flickvännen

Finns det nån iBook som *inte* har fått logikkortet bytt?

Måste kosta rejält mycket för Apple misstänker jag.

det hoppas jag. Så dom inser att det kan löna sig att satsa ännu med på QA *innan* man släpper en ny modell.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-01-05 11:29

En snabb fråga:

Björnström, du beskrev felet med grafikkortet och att det finns ett åtgärdsprogram för detta.

Jag har en gammal iBook (Dual USB) som uppvisar liknande symptomen du beskrev (Skärmen blir mörk, slocknar "åtgärdas" genom att trycka hårt på t-bordets vänstra sida.) Har dock INTE haft problem med konstiga mönster på skärmen.

Som jag har förstått det åtgärdas logikkorten på löpande band, men jag har inte hittat något garantiprogram för grafikkorten.

Skulle du vilja lägga ut en länk till detta, eller en snabb förklaring hur man går till väga för att få ta del av garantiprogrammet.

Tack på förhand!

Länk till garantiprogrammet ang. fel på logikkortrt i iBook
http://www.apple.com/se/support/ibook/faq/

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-01-05 13:09

OK, där har jag varit och läst. Jag har svårt att koppla mitt grafikkortsfel till symptomen som Apple beskriver för defekt logikkort. Jag har ju till exempel aldrig sett de konstiga mönsterna. Problemet som jag har är ju att skärmen svartnar och kräver ett bestämt tryck vänster om tangentbordet.

Jag vill ju inte chansa och skicka iväg den för att sedan krävas på stora summor i betalning för service som inte täcks av denna garanti, speciellt nu när en ny iBook är vansinnigt prisvärd.

Fiskar fortfarande om mer information angående åtgärd för defekt grafikkort.

Tacksam för informationen!

Ursprungligen av Walle:

OK, där har jag varit och läst. Jag har svårt att koppla mitt grafikkortsfel till symptomen som Apple beskriver för defekt logikkort. Jag har ju till exempel aldrig sett de konstiga mönsterna. Problemet som jag har är ju att skärmen svartnar och kräver ett bestämt tryck vänster om tangentbordet.

Jag vill ju inte chansa och skicka iväg den för att sedan krävas på stora summor i betalning för service som inte täcks av denna garanti, speciellt nu när en ny iBook är vansinnigt prisvärd.

Fiskar fortfarande om mer information angående åtgärd för defekt grafikkort.

Ring Apples nummer som finns på iBook-sidan. Då får du en massa frågor som diagnostiserar om din iBook är berättigad till programmet eller om du måste betala för reparationen.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-01-05 13:22

OK, tackar och bockar. Ringer till Apple och hör med dem.

Tack!

Ursprungligen av Walle:

Skulle du vilja lägga ut en länk till detta, eller en snabb förklaring hur man går till väga för att få ta del av garantiprogrammet.

Här har du mer info och trådar där detta diskuterats på 99mac.

1
Bevaka tråden