Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop interna diskar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 16:10

Hej! Jag funderar på att köpa en intern hårddisk till min 867mhz PowerPc G4. Jag har tänkt att koppla ihop den med HD som sitter i datorn!

Den HD jag planerar att köpa är en 3,5" Seagate Barracuda 7200rpm 8mb 8,5ms 120GB ATA-100. Nu är det så att HD som sitter i är en IBM 7200 60Gb 2mb ultra-ATA/66. Kommer detta att funka?
Vad är skillnaden ATA-100 och ultra-ATA/66? spelar det nån roll?
Vore tacksam för hjälp!

mvh

Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 16:31

Det skall funka bra...
Håll ordning på 'Master/Slave' alternativt 'Cable Select' bara...

det skall väl vara Cable Select på båda om jag inte minns fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 21:43

Det kan vara cable select på båda, alternativt master på hårddisken ytterst på kabeln och slave på den inre hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 13:26

Gött mos! Jag får tacka för råden!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 01:19

Jag vill göra samma sak i min G3/300 men det finns inget kopplingsschema på originaldisken. Den jag skall montera in har det däremot men är inte av samma fabrikat så jag vet inte om jag vågar chansa på att kopplingen är densamma. Vad kan hända? Hur tar jag reda på i vilket läge den lille bryggkopplingen skall sitta?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 10:37

Blackers:
Har du en disk på kabeln så sätt den till master (maxtor, single master) och har du två skall den du bottar/använder mesta vara master (maxtor, master) och den andra slave (funkar inte alltid med slave på gamla G3).
Har man nyare (G4DA och nyare) så kan man använda cable select, men alltjämt så skall huvuddisken kopplas in så den blir master (sista kontkten väl?).

Så ställ den nya på 'master' och skall du använda den gamla (tveksamt) så sätt om den till slave.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 23:51

Jag provar så får vi se.
Tack Pär för din rappa respons.

1
Bevaka tråden