Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor angående 20D och D70.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-28 11:17

Jag hade tänkt köpa en digital systemkamera och behöver lite tips på vad man ska köpa.
Jag har inga erfarenheter av fotografering, förutom med en kass kompaktkamera.

De två modeller det står mellan är Canon Eos 20D och Nikon D70.
Prisskillnaden spelar inte speciellt stor roll eftersom jag ska köpa kameran till företaget.

Nikon-kameran känns lite begränsad, tex att man inte kan köpa till grepp mm.

Eftersom jag nu inte kan fotografera hade jag säkert inte sett speciellt stor skillnad på bildkvalitet osv, men efterhand som man lär sig är det roligt om alla funktioner osv finns.

Jag hade tänkt använda kameran till att ta utomhusfoto och köra upp på tex 50x70 tavlor bla.

Det som folk skriver i recensionerna är bla detta med flash sync som är sämre på 20D. Hur fungerar det och vad används det till? Är det något som man kommer känna stor behov av?

Det andra är det med "spot metering". Vad är det ?

Det tredje är att Objektivet som följer med till Canon är samma som till 300D, dvs EFS 18-55/3,5-5,6. Vad jag hört så är det inte speciellt bra om man jämför det som följer till Nikon, dvs 18-70/3.5-4.5G IF-ED. Är det någon som har erfarenhet av att det är stor skillnad. Är det slöseri att köpa en bra kamera och sedan ett sådant kasst canonobjektiv. Eftersom jag inte kan så mkt än kommer jag troligtvis inte märka så stor skillnad utan kan köpa till ett bättre efter hand.

Tack på förhand och God Jul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 13:21

Spot mätning är att man kan mäta ljuset i en liten punkt. Något jag tycker är väldigt användbart. En av poängerna med systemkamera är att man kan mäta ljuset och därmed påverka resultatet. Med spotmätning kan du ex välja att optimera ljusmätningen utifrån en persons ansikte, och inte bakgrunden som kameran kanske annars hade föreslagit.

Systemkameror har precis som kompaktkameror automatiserade mätningar. Detta kallas hos Nikon för matrismätning. Ljusmätningen har delats upp i en matris av punkter. Kameran gör logiska bedömningar i variationerna mellan dessa punkter och väljer ett värde att exponera efter.

Gällande objektiv så fungerar tumregeln bländare och kvalitet bra. Ett objekt som har långt blädartal (bra ljusstyrka) har därmed också skarpare linser. Objektiven blir ofta lite tyngre och större för varje steg man klättrar här. I dina exempel är 3.5-4.5 bättre än 3.5-5.6. Är du ute efter bildkvalitet är det dessa värden du skall jämföra, inte att få maximalt zoom-omfång. Bättre ljusstyrka (lägre bländartal) gör också att du klarar mörkare situationer och kan ta fler tillfällen utan att få oskaningsoslärpa, vid fotografering utan blixt.

Nikon eller Canon? Själv är jag Nikon användare, inte digitalt utan fortfarande analogt. En av Nikons styrkor är ett bra blixtsystem, vilket jag fastnade för. Bra kontroll och möjligheter att blanda det befintliga ljuset med det som blixten skickar ut. Du kommer uppleva en dramatisk skillnad jämfört med stämningsdödande kompaktkamerors blixtar.

Ursprungligen av Oloff:

Spot mätning är att man kan mäta ljuset i en liten punkt. Något jag tycker är väldigt användbart. En av poängerna med systemkamera är att man kan mäta ljuset och därmed påverka resultatet. Med spotmätning kan du ex välja att optimera ljusmätningen utifrån en persons ansikte, och inte bakgrunden som kameran kanske annars hade föreslagit.

Systemkameror har precis som kompaktkameror automatiserade mätningar. Detta kallas hos Nikon för matrismätning. Ljusmätningen har delats upp i en matris av punkter. Kameran gör logiska bedömningar i variationerna mellan dessa punkter och väljer ett värde att exponera efter.

Gällande objektiv så fungerar tumregeln bländare och kvalitet bra. Ett objekt som har långt blädartal (bra ljusstyrka) har därmed också skarpare linser. Objektiven blir ofta lite tyngre och större för varje steg man klättrar här. I dina exempel är 3.5-4.5 bättre än 3.5-5.6. Är du ute efter bildkvalitet är det dessa värden du skall jämföra, inte att få maximalt zoom-omfång. Bättre ljusstyrka (lägre bländartal) gör också att du klarar mörkare situationer och kan ta fler tillfällen utan att få oskaningsoslärpa, vid fotografering utan blixt.

Nikon eller Canon? Själv är jag Nikon användare, inte digitalt utan fortfarande analogt. En av Nikons styrkor är ett bra blixtsystem, vilket jag fastnade för. Bra kontroll och möjligheter att blanda det befintliga ljuset med det som blixten skickar ut. Du kommer uppleva en dramatisk skillnad jämfört med stämningsdödande kompaktkamerors blixtar.

Är Canons nya E-TTL blixt system numera lika bra som Nikons eller är Nikons fortfarande överlägset?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 14:31
Ursprungligen av The Real Viking:

Är Canons nya E-TTL blixt system numera lika bra som Nikons eller är Nikons fortfarande överlägset?

Har inte använt Canon och kan därmed inte jämföra. Vet inte ens vad Nikons motsvarigheter heter. Nikon vs Canon var en rekommendation jag fick. Min erfarenhet är dock att jag är väldigt nöjd med Nikons blixt system. Resultet påverkas också mycket av att använda extern blixt. Första tillbehöret jag köpte.

Ursprungligen av Oloff:

Har inte använt Canon och kan därmed inte jämföra. Vet inte ens vad Nikons motsvarigheter heter. Nikon vs Canon var en rekommendation jag fick. Min erfarenhet är dock att jag är väldigt nöjd med Nikons blixt system. Resultet påverkas också mycket av att använda extern blixt. Första tillbehöret jag köpte.

Med EN blixt var det ingen skillnad mellan Canon och Nikon förut.
Det var först när man använde två eller flera som skillnaden fanns. Den skillnaden finns inte numera. Jag har tre flashar och en IR-sändare till min Canon. Det funkar perfekt och man kan göra ganska balla ljussättningar.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-28 14:05

Tack för svaret! Jag var helt inne på Canon men det är ju så svårt att välja. Speciellt när jag inte vet vad jag behöver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 14:34
Ursprungligen av ZlaKKer:

Tack för svaret! Jag var helt inne på Canon men det är ju så svårt att välja. Speciellt när jag inte vet vad jag behöver

Köp då inte för många prylar från början. Butikerna och tillverkar vill ofta sälja på paket med dubbla zoomar. Själv köpte jag en zoom att börja med. Efter det har bara fasta objektiv som varit av intresse.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-28 15:56
Ursprungligen av Oloff:

Köp då inte för många prylar från början. Butikerna och tillverkar vill ofta sälja på paket med dubbla zoomar. Själv köpte jag en zoom att börja med. Efter det har bara fasta objektiv som varit av intresse.

Nej det blir bara kittet med ett objektiv.

Sedan är det lite som du säger Halldor att jag kanske köper en för avancerad kamera från början men, som du också säger, så lär man sig det (förhoppningsvis) efter ett tag

Till Canonkameran ingår heller inte ett motljus-skydd..är det att rekommendera?

Ska också köpa till ett CF-kort. Bord väl räcka med 512 om man inte bara ska fota med RAW ?

Tack för tipsen. Det blir nog en Canon.

Det är inte för givet att objektiv med hög ljusstyrka är bättre, en regel är att de är dyrare. Med 1,6 förlängning som både D70 och 20D har så spelar det ändå ingen roll eftersom båda kåkarna använder det göttaste av bildfältet.
20D ger större bildfiler och har fler inställningsmöjligheter än D70.
Och Canons blixtsystem är lika bra som Nikons. Med det menas att man kan använda flera blixtar och dosera ljuset som man vill och synka kameran och flasharna med en IR-sändare. Det sistnämnda är i o f s inget nytt, men Canons nya system med TTL II är bättre än det gamla systemet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2004-12-28 14:46

På.något sätt känns det som om du tänker köpa en lite för avancerad kamera i förhållande till dina nuvarande kunskaper inom fotografi. Å andra sidan kan man ju lära sig vad som helst och eftersom jag (och säkert de flesta här) lider av prylmani kan jag bara rekommendera att köpa det du har råd med. Jag äger själv en Canon EOS 300D men har använt både 20D och D70. För min smak har Canon bättre bildkvalitet i de flesta lägen, D70 har dessutom problem med vissa mönster och klarar inte av att visa upp dom rätt (fina rutmönster, vasstak t.ex). Canons blixtar håller också.väldigt hög kvalitet, 420 EX är en billig men riktigt bra blixt, enkel och räcker bra för en amatörfotograf. Vi är två.på.mitt jobb som har 300D, och en som har D70. Nikonen har varit inne på.reparation två gånger, Canonerna aldrig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-28 17:19

För den ovane fotografen finns det en fördel med Nikon överlag. Ljusmätaren arbetar/mäter annorlunda, vilket betyder att risken för överexponerade digitala bilder nästan är obefintlig. Bilderna ser därmed lite mörkare ut men all information från ljusa moln till skugga ligger inom vad kameran kan förmå att återge.
Vad det gäller inbyggd blixt 20D , D70 så är de lika dåliga/opålitliga. Vissa bilder blir bra, andra över eller underexponerade.
Blixtsystem är Nikons styrka , här ligger Canon i lä vad det gäller antalet användbara bilder även från en lös blixt på kameran såsom SB800. Nikons mät och exponeringssystem som är taget från D1H mäter på ett stort antal punkter.
Bildmässigt är skillnaden inte stor mellan exv D70 och 20 D. Färgmässigt rakt ut från kameran ger D70 bättre balanserade bilder med trevligare färgton. Varmare bildresultat.
D70 ccd ger ett mer filmlikt resultat.
Canon20D har alltid en grundskärpning liggande i bilden, går ej att stänga av. Brusmässigt är dagens kameror lika, Canon har lyckats bra med cmos och lågt brus.

Kameramässigt är 20D idag sammanfattningsvis den bästa kameran under 20000 kronor.

Fördelar Canon: Bra kamera , snabb, bra sökare, bra autofocus, välbyggd.
Nackdelar: Ingen spotmätning. plastigt objektiv med i kitet . Inte så bra aut.vitbalansering i blandljus. Skärpeartefakter runt linjer. Lite högljud , slutarljud

Nikon D70 fördelar: Bra autovitbalansering speciellt i blandljus , bra färgåtergivning, liten o smidig. bra skärpa.
Nackdelar:uppräkningsfel vid vissa frekvenser. Liten och sämre sökare än Canon. Inget batterigrepp och avtryck vertikalt. Inte så snabb bilder/sek i serietagningar som Canon

Alla nya SLR kameror Nikon,Canon, Pentax ger idag mycket bra bilder , du ser mao ingen skillnad på en 20 x 30 bild/ kopia om den är tagen med 6milj 8 , 16 milj pixlar. Ögat kan endast registrera den återgivning som motsvarar ca 6 miljoner pixlar vad det gäller detaljer.
Beroende på vad man är beredd att betala så ser min lista ut så här.
1.Canon 20D
2.Nikon D70
3.Canon 10D
4.Canon 300D
mvh

Senast redigerat 2004-12-28 18:16
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-28 19:12

Tack Miri för infon.

Eftersom pengarna inte spelar roll så blir det mao en Canon 20 D. Jag får väl hoppas på att jag lär mig lite mer så att man kan lära sig fota fina bilder med 20D

Om man ska köpa ett bra "allround"-objektiv..vad får man punga ut då?

Du skriver att den har högt slutarljud. I någon annan tråd skrev du att den hade ganska långt. Är det jämfört med D70?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-28 19:48
Ursprungligen av ZlaKKer:

Tack Miri för infon.

Eftersom pengarna inte spelar roll så blir det mao en Canon 20 D. Jag får väl hoppas på att jag lär mig lite mer så att man kan lära sig fota fina bilder med 20D

Om man ska köpa ett bra "allround"-objektiv..vad får man punga ut då?

Du skriver att den har högt slutarljud. I någon annan tråd skrev du att den hade ganska långt. Är det jämfört med D70?

De har lite olika karaktär, det 20D ex jag fick testa innan den kom ut jmf jag med min D1x och tyckte att ljudet var lågt. När vi sedan jmf med 10D och D70 så har 20D ett något högre ,vassare ljud.
Nu är det ett ljud jag tycker om , distinkt.
mvh

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-28 20:04
Ursprungligen av miri:

De har lite olika karaktär, det 20D ex jag fick testa innan den kom ut jmf jag med min D1x och tyckte att ljudet var lågt. När vi sedan jmf med 10D och D70 så har 20D ett något högre ,vassare ljud.
Nu är det ett ljud jag tycker om , distinkt.
mvh

Ok så bra Jag litar på dig

Jag har en kamera undanlagd så får gå och hämta den i morgon.

Har du fortfarande D70 som andra kamera ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-29 02:29
Ursprungligen av ZlaKKer:

Ok så bra Jag litar på dig

Jag har en kamera undanlagd så får gå och hämta den i morgon.

Har du fortfarande D70 som andra kamera ?

Nej den fungerar som 1:a kamera i väntan på att jag får testa D2x i januari om allt fungerar som det skall.
Den lätta tyngden samt kamerans utmärka bildegenskaper gör att kameran fungerar väl till det mesta fotograferingar.
mvh

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-29 07:46

Nu är det väl bara att vänta på att sommaren ska komma så man kan ge sig ut och fota!

Rekommenderar du att man skaffar en försäkring på en så dyr kamera? 20 D alltså.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-29 17:27

Vad du kan få för försäkring som privatperson vet jag inte. För oss fotografer som är med i SFF Svenska Fotografernas Förbund finns det utmärkta och relativt billiga försäkringar. Fotografer som är med i BLF har inte denna service vad jag vet.
Det kan löna sig att höra med sitt eget försäkringsbolag som privatperson, för yrkesbruk blir dessa försäkringar hos exv IF, Folksam eller någon annan enormt dyra.
mvh

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-29 20:37

Tack får kika på det. Eftersom jag köper kameran i mitt företag tror jag inte hemförsäkringen täcker skador på den osv. Får nog skaffa en företagsförsäkring.

Gott nytt år!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 08:18

Jag har lagt till en allrisk till min hemförskring för att täcka ex skador.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-30 14:38

Täcker den även skador som du själv orsakt? Dvs "drulleförsäkring".
Vad kan en sådan extra försäkring kosta?
Nu ska jag åka och hämta kameran. får se om man kan få några fina bilder på rakterna i morgon

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 16:08

Lite Elakt så här sista dagen!

[QUOTE="ZlaKKer"]Jag hade tänkt köpa en digital systemkamera och behöver lite tips på vad man ska köpa. Jag har inga erfarenheter av fotografering, förutom med en kass kompaktkamera.
De två modeller det står mellan är Canon Eos 20D och Nikon D70.
Prisskillnaden spelar inte speciellt stor roll eftersom jag ska köpa kameran till företaget.
Eftersom jag nu inte kan fotografera hade jag säkert inte sett speciellt stor skillnad på bildkvalitet osv, men efterhand som man lär sig är det roligt om alla funktioner osv finns.

Lite elakt, men vore det inte bättre att låta en "riktig" fotograf fixa bilderna till företaget. Så kunde även han/hon överleva i dessa dagar?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-31 17:11

[QUOTE="Ilkka"]

Ursprungligen av ZlaKKer:

Jag hade tänkt köpa en digital systemkamera och behöver lite tips på vad man ska köpa. Jag har inga erfarenheter av fotografering, förutom med en kass kompaktkamera.
De två modeller det står mellan är Canon Eos 20D och Nikon D70.
Prisskillnaden spelar inte speciellt stor roll eftersom jag ska köpa kameran till företaget.
Eftersom jag nu inte kan fotografera hade jag säkert inte sett speciellt stor skillnad på bildkvalitet osv, men efterhand som man lär sig är det roligt om alla funktioner osv finns.

Lite elakt, men vore det inte bättre att låta en "riktig" fotograf fixa bilderna till företaget. Så kunde även han/hon överleva i dessa dagar?

Hej
Jo det kanske man kan tycka iofs. Tyvärr är det väl så i alla delar av "media"-branschen om jag får kalla det så. Plötsligt kan alla hemmsnickare börja fixa hemsidor, trycksaker, filmer mm.
Allt pga att tekniken är så billig. Desvärre är det så att många inte märker skillnaden på kvalitet.
Jag jobbar på ett tryckeri och hör dagligen saker som..varför gå till ett tryckeri när man kan köpa en färglaser för 5000 och få lika fina saker
Samma sak med bilder. För den som inte kan något kan det vara svårt att skilja på "riktiga" bilder och fula bilder. Tex jag fotade glas åt ett företag, som givetvis tyckte att det var för dyrt att använda en fotograf. Jag använde en ixus 400 och bilderna användes sedan i tv-reklam samt i reklamutskick och de tyckte att det blev superbra

Men som sagt..jag tycker samma som du egentligen.

1
Bevaka tråden