Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X och multitasking? känns inte så...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är man ju ingen expert på operativsystem och s.k. multitasking men jag känner att situationen kräver ett litet klagande, för se, när jag sitter med ett nedladdningsprogram igång som har tre nedladdningar på totalt 30 KByte/sek och samtidigt får för mig att köra lite BF'42 singelplayer, ja då liksom hackar spelet regelbundet, ungefär varje sekund, nu är jag så pass erfaren av fps 3d spel att jag känner igen lag och lag, det handlar inte om för lite "kraft" kvar till spelet, ingen skillnad märks mellan 1280*856 eller 640*480 (förutom högre fps i sistnämnda), hackandet är kvar iallafall.
O detta för att man har ett annat program igång? Kan det vara för att nedladdningsprogrammet skriver till hårddisken då och då, att varje skrivning leder till ett "hack" i spelet månntro?

Varenda pc nörd sitter ju med t.ex. direct connect i gång samtidigt som de lirar counter strike... Visst får man räkna med _överlag_ mindre resurser till spelet, men inte ett _totalt_ strypande av resurser under nån tiondels sekund... Hur fungerar det här egentligen?

Och nu märker jag att även safari verkar lida av samma påverkan.. textinmatningen hackar...

ska det inte gå att använda två program på samma gång?

Portade spel är mer krävande?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 21:19

Multitaskingen har jag aldrig haft anledning att klaga på men endel nerladdningsdemoner är hur jävla dåliga som helst.
Hade en igång några dagar för ett tag sedan (nä, inget direkt olagligt) och det var en jävel till att läcka minne och sprida cachefiler… Då blev även min gamla surhink till dator slapp, men vad skall man kräva när det ligger en demon och snurrar som har snott 450MB friskt minne och runt 900MB på swap… (För att inte tala om terminalknôkande för att hitta och få bort "osynliga" cachar på tre ställen…)
Nu vet jag ju iofs inte vad dethär skulle ha med ditt problem att göra
Möjligen att även du råkade ut för löjligt stora swappningar i bakgrunden…

Ursprungligen av SperrFeuer:

ska det inte gå att använda två program på samma gång?

Multitasking är ju inte magiskt, utan handlar bara om att försöka fördela en begränsad resurs (processorkraften) på bästa möjliga sätt. I OS X görs det med en prioriterande schemaläggare som gör ett utmärkt jobb, men när ett program kräver enorma mängder processorkraft kan den inte trolla. Den vet ju liksom inte vad man som användare tycker är "viktigt" utan försöker jämna ut så gott den kan, och då kan saker börja lagga. Problemet är inte alls OS X-specifikt, tvärtom har Windows betydligt större problem i det avseendet, men besväras man över att ett program som ligger i bakgrunden drar mycket cpu-kraft kan man faktiskt prioritera ner (eller upp) det manuellt. Öppna upp ett terminalfönster och kolla dokumentationen för renice så får du se!

Vilken modell av Mac

Vilken Mac är det egentligen, har en G5 2GHz och multiförmågan är mycket bra, man glömmer att stänga ner program eftersom det funkar så bra ändå. Har tex kört Virtual PC 7 med Win98 startat, lyssnat på streamad radio i iTunes, som jag spelade in med Audio hijack pro, och surfat på nätet med opera. samt laddat hem, allt igång samtidigt utan nån tendens till"hackande gång" hos datorn.

Powerbook 1,5 GHz, 1024 ram

#2 Vart kan man se det där om minne o swap minne säg, är det samma som "verkligt minne" och "virtuellt minne" aktivitetskontroll? :16 verkligt 220 swap, har en gig minne i datorn o en halv på hyllan... borde räcka

AARGHHH!!! 22,6 MB minne ledigt?!? Är aktivitestkontroll knäppt? 4 program igång o så Findern o de smaskar i sig 1001,77 Mb minne, nu nu j-vlar

Enligt aktivitetskontroll drar programmet "download wizard" inte så mycket, 15 % processor och peakar på 22%, 6 trådar...

Jag trodde att det var os 9 som "multitaskade" genom att hela tiden växla mellan programmen, typ ena sekunden allt åt ena programet, nästa allt åt andra o.s.v. OS X borde ju åtminstone vara så intelligent att inte tillåta ett program ta över helt?

usch vad knepigt! men tacksam för svaren

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 08:04
Ursprungligen av SperrFeuer:

Jag trodde att det var os 9 som "multitaskade" genom att hela tiden växla mellan programmen, typ ena sekunden allt åt ena programet, nästa allt åt andra o.s.v. OS X borde ju åtminstone vara så intelligent att inte tillåta ett program ta över helt?

Alla datorer med en processor multitaskar genom att växla mellan processerna. OS 9 lät dessutom programmen bestämma hur mycket dom ville ha själva, därav det usla multitaskandet. I OS X balanserar kärnan processerna.

OS X multitasking är bra, eller iaf, lika bra som andra liknande operativsystem som Solaris, Linux, etc. Windows multitasking är det heller inget direkt fel på, ända tills något program gör ett IRQ anrop (något som applikationer inte får göra i OS X och Linux) som fryser upp datorn medans svar från hårdvaran inväntas (Det ska sägas att program som gör så är ovanliga nu för tiden, men finns fortfarande).

Vad som händer är nog att nedladdningsprogrammet använder något system anrop för att skriva till disken den egentligen inte borde använda. Och det system anropet startar någon process som har väldigt hög prioritet. Eller så är portningen av spelet så illa genomfört att vid varje större växling så måste data läsas in i minnet igen, vilket förvisso verkar osannolikt.

Angående minnesåtgången är det inget att oroa sig för, det är helt normalt. Det är inte bara applikationer som ligger i minnet, det är delade bibliotek, etc. Allt för att programstarter ska gå så snabbt som möjligt genom att förladda dom delade bibliotek som dom behöver (typ textrutan och allt det för med sig med stavning etc, som jag skriver det här i).

Ursprungligen av SperrFeuer:

AARGHHH!!! 22,6 MB minne ledigt?!? Är aktivitestkontroll knäppt? 4 program igång o så Findern o de smaskar i sig 1001,77 Mb minne, nu nu j-vlar

Den totala minnesåtgången är det sista man ska bekymra sig över, det var viktigt på OS 9-tiden men inte nu längre. Systemet har en sofistikerad minneshantering som flyttar om sidorna i minnet baserat på hur lång tid som gått sedan de sist användes, så att de aktiva minnessegmenten hålls i det snabba fysiska minnet medan inaktiva segment flyttas till det virtuella minnet ifall det blir trångt. Det enda som spelar någon roll är att de *aktiva* segmenten håller sig i det fysiska minnet så att systemet inte behöver swappa. Ett välfyllt fysiskt minne är alltså mest bara ett friskhetstecken, det betyder att minneshanteringen sköter sitt jobb, men själva minneshanteringen är inget man som användare har någon anledning att bry sig om och minnesstatistiken är egentligen inte så mycket mer än triviala fakta.

Citat:

Jag trodde att det var os 9 som "multitaskade" genom att hela tiden växla mellan programmen, typ ena sekunden allt åt ena programet, nästa allt åt andra o.s.v. OS X borde ju åtminstone vara så intelligent att inte tillåta ett program ta över helt?

Det går inte att implementera multitasking på något annat sätt, en processor kan ju egentligen bara hantera en sak åt gången. Skillnaden mellan OS 9 och OS X är att OS X kör preemptivt, vilket i princip innebär att varje process då och då ges en tidslucka på någon millisekund varpå OS:et tar över igen. Eftersom växlingarna sker extremt snabbt får man då en illusion av att datorn gör många saker "samtidigt".

Ja nu börjar jag förstå, tack för utmärkta svar!

Det är väl bara att testa lite olika nedladdningsprogram.

Nu när jag tänker efter så vill jag minnas att itunes hade samma effekt på ett spel när itunes låg i bakgrunden och bytte låt, när den bara spelade upp musiken flöt spelet på, verkar vara nåt med läs/skriv till hårddisk överhuvudtaget...

torrent-programmen är riktiga resurs-bovar. testa azures får de se på multitasking.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-02 22:40

SperrFeuer, det är inte så att du har Activity Monitor igång? Jag har upptäckt att varje gång den uppdateras (intervallet är valbart) så hackar samtliga spel och visuella effekter till.

1
Bevaka tråden