Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteribyte i G4......

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-19 22:24

Hej!
Hur vet man NÄR det lilla,tjokka batteriet som sitter på moderbordet börjar krokna?? Har hört att symptomen är svårtolkade, ungefär som med jordfel på en bil....:-) Ska man re-setta P-RAM med den lilla knappen i närheten, eller räcker det med att ta ur batteriet en stund??Min Mac fryser rätt ofta, kan detta vara ett symptom, måhända??
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-22 23:05

Hej!
Finnes det ingen å detta forum som har nåt att berätta om batteribyte??
Jaha.....där ser man....:-) Iallfall var jag iväg och köpte ett på Batteridepån för 69 SEK, bara så ni vet när det är er tur...
Nu återstår själva bytet....(darra månde Elektra...)
Mvh,
Mikke

Som du säger är det mycke svårt att upptäcka.

Om du drar ur nätkabelt och låter datorn stå utan ström i några sekunder (räcker bra), och sen kopplar in den, så ska det komma ihåg bland annat vad klockan är, och även startskivor och sånt. Har den glömt detta är batteriet slut. Observera att det inte är ett vanligt CR2 (har du säkert redan kollat) utan ett specialbatteri. Batterilagret säljer det för 90 kr.

Det ska vara 3,6 V och heta 1/2 AA.

Ursprungligen av Mikke:

Hej!
Finnes det ingen å detta forum som har nåt att berätta om batteribyte??

(Detta blev värsta ketchupeffekten märker jag)

Jag bytter batteriet i en iMac SE (flower power) förra veckan, och dess symtom var att varje gång sladden hade varit ur så gick klockan fel, kompletterat med en varningsruta varje gång datorn startade. Men den funkade precis som vanligt i övrigt, så länge sladden fick sitta i.

Vanligtvis ska batteriet hålla i många år, men om man (felaktigt, man får inte hålla nere knappen ens en femtedels sekund, typ) nollställer PMU fler gånger, eller drar ur nätsladden varje natt, så tar det slut mycket fortare.

Ursprungligen av Mikke:

Min Mac fryser rätt ofta, kan detta vara ett symptom, måhända??

Nej, det är högst osannolikt. Frysnigar orsakas av dåliga hårddiskar eller dåligt RAM.

Jag tror inte ens att batteriet används när datorn har strömtillförsel, utan att det bara är en säkerhetsåtgärd.

Ursprungligen av Mikke:

(...) Ska man re-setta P-RAM med den lilla knappen i närheten...

Njae, PRAM nollsälls med hjälp av tangentkombinationene alt + kringla + p + r vid uppstart, och hålls ner tills datorn har startat om (alltså så långt att man hör startljudet) två gånger.

Knappen bredvid (CUDA, eller PMU heter den) nollställer PMU, som innehåller PRAM, men även sköter strömhanteringen, och startprocessen. (Även vila tror jag).

på de äldre beige burkarna var det enklaste symptomet att klockan fick en helt annan tid, fanns även några andra saker det glömde när batteriet var slut
angående frysningarna
har du kollat att filstrukturen är ok på hårddisken?
bästa programmet för att rätta till den är diskwarrior, om det är 10.3 du kör se bara till att du har en version som passar till den, diskwarrior för 10.2 fungerar inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-24 10:12

Takk, takk för alla batteri-tips!
God Jul och Gott Nytt MacÅr på Er!
Mikke

1
Bevaka tråden