Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandstest och resultat! Vad betalar man för?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 22:55

Nu sitter jag här halv 11 en tisdag kväll och tänkte att jag skulle testa om det verkligen va 8MBit som jag har in i airporten.

Stänger av brandväggen men behåller BitTorrenten på (tar ju bara 120KiB/s)

Resultaten är följande

visst så är det bra med inte så bra, sen kan jag ju inte påstå att internetet flyter grymt smidigt!
Även om jag nästan, enligt testet, har 5MBit över så måste jag vänta på safari att ladda klart sidan.

tex 2 sec för 99mac.se
4 sec för aftonbladet.se
10 sec för att få hem testet osv....

Vad säger ni som har lite koll?

//Tobias

Ta hem testet själv å kolla

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 23:43

eeeh hur tänkte du att det är ok att bittorrent "bara" tar 120 kb/s? Nåja, jag har BBB 10MBit och får ut 7,5 MBit av det. Enligt TPTest alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 00:09

Haha

Jo jag kom på mig själv!
Stängde av datan.

Och gjorde om testet...då med lite bättre resultat
Hmm tar verkligen bitTorenten så mycket bandvidd?
Såfall är det helt sjukt....hur gör man så att bittorrenten bara får tex 50kb/s up och 150kb/s in?

//tobias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 00:12

sprutt

Emellanåt kommer mitt 8Mbit-nät upp i 850 kbyte/sek, måste väl ungefär motsvara 8Mbit, så det funkar faktiskt som tänkt, ibland i alla fall. Undrar hur 24Mbit kommer att funka, om det så att säga kan utnyttja hela bandbredden, eller om det kommer att bromsas av överbelastade nerladdningssajter.

  • Medlem
  • 2004-12-22 19:31

Det är mycket få siter som du kan få ut i närheten av 24 Mbps.

Snabbt

Jag tankar i över 1Mbyte/s med mitt 10 Mit/s, och i tester får jag nästan 10 Mbit/s. Det beror på hur nära en telestation man bor vad man får för hastighet på ADSL. Har haft fiberoptik där jag bodde förut, det är överlägset.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 20:39

Mbps är väl bara intressant vid torrents och liknande - surfning å sådär är väl mer broende av svarstider eftersom det är femtiofjorton små filer som skall laddas (från kanske fem helt olika ställen).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-22 21:33

Även om BitTorrent inte tar upp mer är tex 150kB i bandbredd så kan de ju vara uppkopplad på ett hundratal olika hosts, det kan skapa en rejäl latency och loss. Bla därför resultaten bli lite underliga.

1
Bevaka tråden